"Daca un fost angajat solicita ca angajatorul sa ii elibereze o adeverinta prin care sa confirmam confidentialitatea salariului catre institutiile statului cu motivul de a preveni diseminarea informatiilor in spatiul public, angajatorul este obligat sa elibereze o astfel de adeverinta sau poate refuza eliberarea? Noi consideram ca nu ar trebui sa eliberam o astfel de adeverinta."
Raspunsul specialistului:
Conform dispozitiilor art. 17 alin. (1) si (7) din Codul muncii, anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract sau sa le modifice. Cu privire la informatiile furnizate salariatului, intre parti poate interveni un contract de confidentialitate.
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente!
Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative, detalii AICI >>>
Totodata, potrivit art. 26 din acelasi act normativ, prin
clauza de confidentialitate partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca.
Pentru a isi produce efectele juridice in domeniul dreptului muncii, clauza de confidentialitate trebuie sa intruneasca o serie de conditii de valabilitate, respectiv sa fie expres prevazuta in contractul individual de munca (de regula, pe intreaga durata a contractului) si sa se prevada expres care sunt informatiile confidentiale, daca este facultativa si poate fi negociata intre parti: angajator – salariat.
Din interpretarea sistematica a dispozitiilor legale incidente, opinam ca in cazurile in care exista norme speciale sau clauze privind asigurarea confidentialitatii veniturilor solicitantului este obligatorie eliberarea unei adeverinte salariale prin care se confirma existenta clauzei, respectiv indicarea normelor speciale care instituie obligatia de confidentialitate, situatie in care se poate dispune anonimizarea informatiilor privind veniturile realizate.
Asadar, orice angajat poate cere angajatorului o adeverinta privind confidentialitatea salariului daca intre parti exista o clauza de confidentialitate. Numai in aceste conditii, angajatorul poate elibera o astfel de adeverinta, fara sa riste nimic.
Pentru a asigura protectia datelor personale ale angajatului, angajatorul trebuie sa respecte legislatia privind protectia datelor si sa pastreze confidentialitatea informatiilor furnizate in adeverinta de salariat.
Aceasta implica limitarea accesului la document numai catre persoanele autorizate si asigurarea ca datele personale nu sunt divulgate fara consimtamantul angajatului.
Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<