Pe parcursul executarii contractului de munca poate interveni atestarea pe post si/sau functie care consta in verificarea salariatului pentru a se constata daca si in ce masura corespunde postului respectiv.
Atestarea pe post poate fi utilizata de catre oricare angajator, pentru ca ea apare ca o modalitate de manifestare a dreptului angajatorului de a controla in permanenta in ce masura un salariat al sau corespunde profesional postului pe care il ocupa.
Procedural, atestarea se realizeaza prin constituirea unor comisii speciale similare din punct de vedere al organizarii cu cele pentru angajarea sau promovarea in munca. La atestare, salariatul va prezenta un curriculum vitae din care sa rezulte insa numai modificarile intervenite dupa angajarea sa initiala pe post. Salariatul va prezenta si recomandarea primita din partea sefului sau ierarhic, din care sa rezulte profilul sau profesional si moral.
Modalitatea efectiva de examinare, desi nu este prevazuta in lege, consta, de regula, din sustinerea unei lucrari scrise si a unui interviu din care sa rezulte cunostintele profesionale pe care salariatul si le-a insusit pe parcursul activitatii, avand ca baza de pornire atributiile ce ii revin din fisa postului.
In urma desfasurarii procedurii de atestare pe post, rezultatul final presupune o notare care contine doi parametri de apreciere, respectiv evaluarea activitatii anterioare si rezultatul testarii propriu-zise.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Legis Plus Legislatia Muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Rezultatul atestarii pe post se valideaza si se aproba de catre conducatorul unitatii si se comunica individual fiecarui salariat.
In cazul in care, in urma atestarii, salariatul nu dovedeste ca raspunde exigentelor postului, exisa posibilitatea ca, in functie de aptitudinile probate, sa poata fi atestat pe un alt post vacant corespunzator. Daca salariatul nu consimte la o asemenea solutie sau in situatia in care in mod obiectiv o astfel de rezolvare nu este posibila, se poate proceda la concedierea salariatului conform art. 61 lit. d) pentru necorespundere profesionala.
Atestarea pe post se poate realiza, in anumite situatii in care este implicat interesul public, si de catre un organism din afara unitatii, abilitat legal.
Exemplu
Dupa numirea pe post, nu anterior, atestarea cadrelor tehnice, din ministere, de la organele administratiei publice, precum si a personalului tehnic al agentilor economici si institutiilor, cu atributii de indrumare, control si constatare a incalcarii legii in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor, se face de catre Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari (Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 58/2009).
Tinand seama si de specificul activitatii lor, Hotararea Guvernului nr. 452/2000, reglementeaza organizarea si desfasurarea examenului de atestare pe post a functionarilor publici.
Ca particularitati evidentiem urmatoarele:
- functionarul este atestat in functia public de conducere in cazul in care a obtinut la examenul de atestare pe post cel putin nota 7;
- rezultatul se comunica in scris functionarului respectiv in termen de 3 zile de la data desfasurarii examenului de atestare pe post;
- functionarul in cauza poate contesta rezultatul la comisia de atestare in termen de 5 zile de la comunicare;
- la randul ei, comisia de atestare are obligatia de a solutiona contestatia in termen de 5 zile de la inregistrarea ei;
- in sfarsit, in cazul respingerii contestatiei , functionarul se poate adresa, in conditiile legii, instantei de contencios administrativ;
- in cazul in care un functionar nu promoveaza examenul de atestare pe post pentru functia publica de conducere, cel in cauza este numit intr-o functie de executie;
- posturile devenite vacante ca urmare a neatestarii pe post in functia publica de conducere se ocupa prin concurs.