Metode de evaluare - dovezi de competenta ale angajatului evaluat

01 Noiembrie 2011
01 Noiembrie 2011
Metoda de evaluareautoevaluarearezultate profesionale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Metoda de evaluare este tehnica prin care se culeg dovezi de competenta. Metodele de evaluare a competentelor profesionale pot fi:
• autoevaluarea;
• observarea directa;
• intrebarile orale;
• testul scris;
• proiectul;
• simularea sau demonstratia structurata;
• rapoarte din partea altor persoane;
• portofoliul de lucrari realizate anterior evaluarii.

Autoevaluare
Prin autoevaluare candidatul isi face bilantul propriei performante profesionale printr-o analiza cat mai obiectiva a capacitatilor si a rezultatelor profesionale proprii.

Observare directa
Observarea directa reprezinta activitatea de investigare, de percepere si interpretare prin care se culeg informatii in contactul direct cu situatii concrete de activitate.

Intrebari orale
Metoda de evaluare prin intrebari orale consta in administrarea unei serii de intrebari structurate, pe baza unui protocol prestabilit, determinand realizarea dialogului evaluator-candidat.
In urma acestuia se poate aprecia modul de gandire si exprimare, nivelul cunostintelor si operarea cu acestea, opiniile si atitudinile, modul de rezolvare logica a unor situatii problematice, capacitatea de argumentare etc.

Test scris
Testul scris este o metoda de evaluare standardizata (continut, redactare, notare identica pentru toti) care permite stabilirea nivelului de cunostinte ale candidatului si a modului in care opereaza cu acestea.
Testul scris are drept scop obtinerea, intr-un timp relativ scurt, a unor informatii cuantificabile, independent de subiectivitatea evaluatorului.

Proiect
Proiectul are ca obiect realizarea unui produs sau rezolvarea de principiu a unei probleme si implica: documentare, conceptie si creatie, cercetare, design, evaluare, implementare (sustinere) etc.

Simulare
Simularea este un substitut al observarii directe. Aceasta metoda de evaluare consta in aplicarea unor cunostinte si dovedirea unor deprinderi in situatii asemanatoare realitatii, in conditii experimentale.

Rapoarte din partea altor persoane
Rapoartele din partea altor persoane reprezinta apreciere argumentata din partea unor colegi, sefi, beneficiari, colaboratori etc. Sunt utilizate ca metoda de evaluare suplimentara, asociata portofoliului. Rapoartele pot fi solicitate atat de catre persoana evaluata, cat si de catre evaluator.

Portofoliu
Portofoliul este o metoda de evaluare ce permite analiza unor produse de exceptie realizate de cel evaluat intr-o perioada anterioara evaluarii, dar si analiza unor documente (corespondente, opere, jurnale, carnete de note, fise de informare si documentare, eseuri, certificate, diplome etc.) care pot pleda ca premisa favorizanta pentru exercitarea cu succes a competentelor actuale.

Metodele folosite in evaluare trebuie sa evidentieze faptul ca un candidat are cunostintele si deprinderile necesare efectuarii activitatilor de munca si, mai ales, are capacitatea de a obtine rezultatele asteptate in urma efectuarii acestor activitati.

Cu alte cuvinte, metodele de evaluare evidentiaza:
– cunostintele si deprinderile corespunzatoare unitatii sau grupului de unitati evaluate;
– capacitatea de intelegere si discernamantul candidatului;
– atitudinea acestuia in diferite situatii de munca;
– capacitatea de adaptare la mediul de munca in vederea obtinerii rezultatelor asteptate;
– capacitatea de a actiona eficace in situatii neprevazute.

Aspectele critice
Aspectele critice se refera la cunostintele si deprinderile esentiale pentru ca o persoana sa realizeze activitatile si sa obtina rezultatele descrise de competenta.

Ele pot viza:
• activitati care trebuie intreprinse pentru a obtine rezultatul asteptat si care nu sunt identificate explicit in cuprinsul unitatii de competenta;
• rezultate ale activitatilor specifice si reperul calitativ asociat acestora, descrise in unitatea de competenta;
• cunostinte absolut necesare pentru indeplinirea activitatilor descrise in unitatea de competenta.

Atunci cand evaluarea se face pentru o singura unitate de competenta este bine ca toate criteriile de realizare descrise in acea unitate sa fie acoperite intr-un mod integrat.



 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]