OBLIGATII si proceduri privind posturile vacante - ce trebuie sa stie un manager HR

Ioana Pavel
Ioana Pavel
08 Noiembrie 2022
08 Noiembrie 2022
Ioana Pavel
Ioana Pavel
procedura angajareobligatii angajareprocedura posturi vacante
OBLIGATII si proceduri privind posturile vacante - ce trebuie sa stie un manager HR
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conform art. 10 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii pentru ocuparea fortei de munca, in a caror raza isi au sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora.
 
Alin. (3) al aceluiasi articol stabileste ca angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca teritoriale ocuparea locurilor de munca vacante care au fost comunicate potrivit alin. (1), in termen de o zi de la data ocuparii acestora, in conditiile legii.
 
Asadar, angajatorii au obligatia sa comunice agentiei locurile de munca vacante in termen de 5 zile lucratoare, iar comunicarea ocuparii acestora se face in termen de o zi de la ocupare.
 
Sanctiunea nerespectarii acestor obligatii consta in amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei.
 
Scapati de AMENZI URIASE urmand regulile de aur pentru procesul de angajare! Evitati cele mai frecvente greseli!
 
Va oferim "Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR" care include procedura completa la angajare si regulile referitoare la protectia datelor cu caracter personal, detalii aici >>>
 
In ceea ce priveste desfiintarea postului, apreciem ca acest aspect este la latitudinea angajatorului, care are dreptul si isi poate configura schema de posturi si de personal conform nevoilor sale. Astfel, daca ulterior vacantarii unui post, la nivelul angajatorului se modifica structura organizatorica anterior expirarii termenului de 5 zile lucratoare aferent obligatiei notificarii AJOFM, in sensul desfiintarii anumitor posturi, inclusiv a postului vacant, apreciem ca aceasta decizie apartine angajatorului si este po si bila, in masura in care exista o justificare care sa sustina masurile propuse. In situatia in care, la un moment dat, chiar si in cursul aceluiasi an, angajatorul ia decizia modificarii structurii organizatorice, prin infintarea unuia dintre posturile desfiintate, apreciem ca acest lucru este de asemenea posibil si legal.
 
Insa apreciem ca nu se poate mentiona ca un anumit post se desfiinteaza pana la identificarea unui candidat compatibil, solutia fiind desfiintarea in prima faza a acestuia si, ulterior, reinfiintarea sa, in mod justificat, legea neinstituind un anumit termen in care un post vacant desfiintat poate fi reinfiintat.
 

CONDITII pentru angajarea somerilor

 
Unul dintre obiectivele principale ale oricarui guvern european il constituie stimularea ocuparii fortei de munca si reducerea somajului.
 
Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca vizeaza:
 
a) cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca
 
Persoana in cautarea unui loc de munca este persoana care face demersuri pentru a-si gasi un loc de munca, prin mijloace proprii sau prin inregistrare la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta ori la alt furnizor de servicii de ocupare, acreditat in conditiile legii;
 
b) stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor si crearea de noi locuri de munca
 
Somerul este persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
 
– este in cautarea unui loc de munca de la varsta de minimum 16 ani si pana la indeplinirea conditiilor de pensionare;
– starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
– nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca, in vigoare;
– este disponibila sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca;
 
c) promovarea participarii pe piata muncii a tinerilor cu risc de marginalizare sociala
 
Tanarul cu risc de marginalizare sociala este persoana cu varsta cuprinsa intre 16 si 26 de ani, care corespunde definitiei somerului, se inregistreaza la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta si se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii:
 
– se afla in sistemul de protectie a copilului sau provine din acest sistem;
– are dizabilitati;
– nu are familie sau a carui familie nu ii poate asigura intretinerea;
– are copii in intretinere;
– a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate;
– este victima a traficului de persoane.
 
Aceste masuri sunt consacrate prin Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Lor li se adauga si cele care vizeaza NEET, termen introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 773 din 4 octombrie 2016. Aceasta ordonanta a intrat in vigoare la 3 decembrie 2016.
 
Tanarul NEET (care provine de la „Not in Education, Employment, or Training“ este definit de legea romana ca reprezentand persoana cu varsta cuprinsa intre 16 ani si pana la implinirea varstei de 25 de ani, care nu are loc de munca, nu urmeaza o forma de invatamant si nu participa la activitati de formare profesionala (Legea nr. 172/2017).
 
V-am pregatit o lucrare de exceptie – Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR – care sintetizeaza eficient fiecare informatie relevanta atunci cand faceti angajari si care va ajuta sa aflati...detalii aici >>>
 
Procedurile privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 377/2002, modificata cel mai recent prin Hotararea Guvernului nr. 133/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 17 din 8 martie 2016.
 
Prin Ordinul nr. 11/2018 a fost aprobata procedura de profilare a persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, publicat in Monitorul Oficial nr. 216 din 9 martie 2018.
 
Angajarea somerilor este stimulata prin aceea ca, potrivit art. 93 din Legea somajului nr. 76/2002, cu modificarile ulterioare, angajatorii care incadreaza in munca persoane din randul somerilor, pe care le mentin in activitate pe o perioada de cel putin 6 luni de la data angajarii, be neficiaza de reducerea sumei reprezentand contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii.
 
Reducerea contributiei se acorda incepand din anul fiscal urmator, pentru o perioada de 6 luni,si consta in diminuarea sumei datorate lunar cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat din numarul mediu scriptic de personal incadrat cu contract individual de munca din anul respectiv.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]