Tichetele cadou oferite salariatilor sau copiilor minori ai acestora cu ocazia Craciunului sunt impozabile, inclusive taxe si contributii sociale angajat si angajator?
Raspuns:
Tichetele cadou acordate potrivit Legii nr. 193/2006 dupa data de 1 iulie 2010 reprezinta avantaje impozabile ca urmare a includerii lor in cadrul art. 55 alin. (3) din Codul fiscal.
Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) astfel cum au fost completate prin Hotararea Guvernului nr. 791/2010 vin sa precizeze, la pct. 70 lit. i), ca la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si tichetele cadou indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiilor si cuantumului prevazute de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
Din punct de vedere al contributiilor sociale datorate in cazul oferirii de tichete cadou propriilor angajati, O.U.G. nr. 58/2010 si normele de aplicare a acesteia nu prevad mentinerea altor facilitati fiscale pentru tichetele cadou cum ar fi mentinerea facilitatilor prevazute la pct. 11.2 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 193/2006.
Astfel, potrivit dispozitiilor pct. 11.2 din Norma metodologica de aplicare a dispozitiilor Legii 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobata prin H.G. 1317/2006, asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile ulterioare. Angajatorii nu datoreaza pentru sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate angajatilor nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta de Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Legis Plus Legislatia Muncii
O.U.G. nr. 58/2010 nu stabileste ramanerea in vigoare a prevederilor pct. 11.2 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 193/2006 asa cum procedeaza in ceea ce priveste mentinerea exonerarii de la plata contributiilor sociale in cazul tichetelor de masa.
In consecinta, in conditiile in care, Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG nr. 58/2010 califica tichetele cadou drept avantaje, prevederile pct. 11.2 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 193/2006 au fost abrogate implicit la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
In consecinta, orice tichet cadou oferit de angajatori inclusiv in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita a 150 lei, constituie avantaj pentru salariat iar angajatorul are obligatia calculului, retinerii si virarii impozitului pe venit si a contributiilor sociale.
Potrivit punctului 70 lit. i) din Titlul III al Normelor metodologice date in aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si tichetele cadou indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiilor si cuantumului prevazute de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
Punctul 1091 din normele mai sus mentionate stabileste ca valoarea tichetelor cadou acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
In consecinta, fiind incluse in veniturile salariale si impozitate ca atare, asupra tichetelor cadou se calculeaza, se retin si se vireaza contributiile sociale aferente salariilor.
Insa, cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.
Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget”
Referitor la aplicarea acestor dispozitii Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste la pct. 81 ca plafonul stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si pentru cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie se aplica atat darurilor constand in bunuri, cat si celor in bani, in cazul tuturor angajatorilor de forta de munca.
Asadar, plafonul de 150 lei se aplica atat darurilor constand in bunuri, cat si celor in bani. Insa, nu se aplica in cazul tichetelor cadou.
Astfel, incepand cu data de 01 iulie 2010, tichetele cadou acordate potrivit Legii nr. 193/2006 dupa data de 1 iulie 2010 reprezinta avantaje impozabile ca urmare a includerii lor in cadrul art. 55 alin. (3) din Codul fiscal.