Controale privind acordarea de ajutor social si 50 lei decontare cheltuieli transport la formarea profesionala

Isabela Alexe
Isabela Alexe
31 Martie 2021
31 Martie 2021
Isabela Alexe
Isabela Alexe
stimulent 50 lei transport formare profesionalaajutor socialasistenti sociali
Controale privind acordarea de ajutor social si 50 lei decontare cheltuieli transport la formarea profesionala
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ministerul Muncii a derulat recent o campanie nationala de verificare a stabilirii si acordarii ajutorului social si pentru identificarea masurilor de crestere a ocuparii, organizata in paralel de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) si Agentia Nationala pentru Ocuparea Forteide Munca (ANOFM), a ajuns in insule de saracie din localitati izolate, iar in urma datelor obtinute, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) va propune o schimbare radicala de abordare si de continut a serviciilor sociale.
 
Astfel, s-au derulat activitati de verificare in 1.966 de unitati administrativ teritoriale (UAT), ceea ce reprezinta 98,59% din totalul primariilor propuse, pe o raza de 50 de kilometri in jurul resedintelor de judet si au fost verificati 40.292 de titulari de venit minim garantat (VMG) din totalul de 110.711 inregistrati, respectiv 99.593 de beneficiari de VMG din totalul de 261.775, si s-au identificat 4.145 de persoane cu risc crescut de vulnerabilitate.
 
Potrivit comunicatului emis de Ministerul Muncii, inspectorii sociali au identificat mii de persoane cu nevoi speciale care scapau statisticilor oficiale si care nu beneficiau de sprijinul necesar, printre care 267 persoane cu afectiuni de sanatate grave care nu beneficiaza de masuri de protectie speciala pentru persoane cu dizabilitate/ invaliditate.
 
Totodata, inspectorii sociali au verificat si modul in care se respecta legislatia in materie de sprijin al persoanelor vulnerabile si au identificat o serie de deficiente pentru care au dispus 11.747 masuri, dintre care 9.163 aplicate UAT-urilor si SPAS-urilor astfel:
 
  • 8.512 masuri aplicate pentru imbunatatirea activitatii de organizare si administrare a dosarelor de ajutor social. S-au aplicat 186 de sanctiuni UAT-urilor pentru nereguli in evidentierea muncii in folosul comunitatii, nereguli privind activitatea asistentului social (intarzieri in administrarea dosarelor peste termenul impus de lege), neefectuarea anchetelor la 6 luni sau de cate ori este nevoie, netransmiterea documentelor catre AJPIS in termen.  
  • 651 masuri de recuperare a sumelor acordate necuvenit.
     
  • 2.584 dintre masurile dispuse au vizat acordarea de sprijin pentru persoane aflate in situatii de vulnerabilitate extrema.
 
Pentru neregulile identificate, ANPIS a aplicat si amenzi pentru UAT-uri, cuantumul total fiind de 66.500 lei.
 
”In declaratiile oficiale din ultimii ani, sentimentul a fost de auto-multumire. Realitatea din teren ne-a aratat ca multe probleme grave nu apar pe radar. Lasand lucrurile sa functioneze ca pana acum, statul nu a facut altceva decat sa intretina saracia. Un exemplu ar fi ca vorbim mult de imbunatatirea functionarii statului, dar pentru asta nu trebuie doar reforme, ci chiar respectarea legilor in vigoare: Legea asistentei sociale 292/2011 prevede la art. 121 ca autoritatile locale angajeaza asistenti sociali sau contracteaza serviciile acestora pentru a realiza activitatile prevazute la alin (1) cu respectarea raportului de un asistent social la un maxim de 300 de beneficiari. Aceasta prevedere  NU este respectata in niciuna din structurile de asistenta sociala de la nivel local. Mai mult decat atat, in serviciul de asistenta sociala personalul este incarcat cu alte sarcini decat cele de asistenta sociala si ii lipseste intr-o proportie covarsitoare pregatirea de specialitate”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan.  
 
In ceea ce priveste componenta ocupare, in cadrul campaniei au fost contactati 77.224 de beneficiari de VMG, 49.640 au fost consiliati, 25.770 de persoane au fost mediate in munca, 14.554 au primit recomandare pentru curs de formare profesionala, 13.789 au primit recomandare sa urmeze programul ”A doua sansa” si 5.245 au primit dispozitie de repartizare pe un loc vacant.
Pornind de la datele si de la concluziile campaniei, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a elaborat o serie de masuri prin care sa asigure un sprijin mai consistent persoanelor vulnerabile, inclusiv pe partea de ocupare, si prin care sa imbunatateasca sistemul de asistenta sociala din Romania.
 
Parte din propuneri vizeaza persoanele varstnice, pentru ca din datele incluse in raportul campaniei se observa ca aceasta categorie de persoane este principala categorie supusa riscului de saracie si excluziune sociala (31,16%).
 
Astfel, va fi initiata reglementarea de conditii de acordare si cuantumuri diferentiate ale ajutorului social pentru persoanele varstnice 65+, care nu beneficiaza de un drept de pensie si/ sau nu au venituri din alte surse, precum si diversificarea si finantarea serviciilor sociale furnizate persoanelor varstnice.
 
Conform aceleiasi surse, se propune reglementarea pachetului minim de asistenta sociala, reprezentand servicii de asistenta sociala minime obligatorii, acordate pentru combaterea saraciei si excluziunii sociale, reglementarea solutiilor aplicabile in situatia in care UAT nu identifica un asistent social, precum si reanalizarea prevederilor Strategiei nationale privind incluziunea sociala si reducerea saraciei pentru perioada 2021 – 2027.
 
De asemenea, Ministerul Muncii propune stimularea incadrarii in munca a persoanelor apte de munca din familiile beneficiare de VMG prin prelungirea cu 6 luni a perioadei de acordare a acestui drept si dupa incadrarea in munca, daca acestia se incadreaza pentru o perioada de minimum 12 luni. Tot in vederea cresterii ocuparii in randul beneficiarilor de VMG, va fi introdusa in Legea nr. 76/2002 o noua prevedere referitoare la acordarea unui stimulent in valoare de 50 de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport in prima luna de curs de formare profesionala.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]