Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, publicata in Monitorul Oficial nr. 453/2006, a transpus Directiva Consiliului nr. 80/987/CEE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la protectia salariatilor in cazul insolvabilitatii angajatorului, cu modificarile aduse prin Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2002/74/CE.
Ea a fost recent modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2021 pentru modificarea Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, publicata in Monitorul Oficial nr. 174/2021, cu scopul sprijinirii angajatorilor aflati in insolventa si a salariatilor, in contextul determinat de efectele pandemiei de COVID-19.
In concret, pentru recuperarea salariilor restante, in cazul in care angajatorul intra in insolventa, salariatii nu mai trebuie sa probeze decat deschiderea procedurii de insolventa fata de angajator.
Nu mai este necesar ca acestia sa dovedeasca si ca s-ar fi dispus ridicarea totala sau partiala a dreptului de administrare al angajatorului.
De asemenea, angajatorii vor trebui sa completeze sumele platite suplimentar din Fond, asa cum prevede Codul fiscal, precum si dobanda BNR, de la data platii creantelor. Termenul maxim de plata este de 30 de zile de la notificare, iar in caz de depasire a lui, angajtorul poate fi executat silit.
Prin Decizia nr. 565/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.056 din 10 noiembrie 2020, statele membre iau masurile necesare pentru a asigura actualizarea periodica si in timp util a salariilor minime legale, cu scopul de a mentine gradul de adecvare al acestora.
Se prevede infiintarea unor organisme consultative, pentru a consilia autoritatile competente cu privire la aspectele legate de salariile minime legale.
Statele membre pot permite niveluri diferite ale salariului minim legal pentru categorii specifice de lucratori. Dar aceste variatii sunt reduse la minimum, fiecare legiuitor national asigurandu-se ca orice variatie este nediscriminatorie, proportionata, limitata in timp, daca acest lucru este relevant, si justificata in mod obiectiv si rezonabil de un scop legitim.
Pot fi permise, prin lege, deduceri care reduc remuneratia platita lucratorilor la un nivel sub cel al salariului minim legal. Dar statele membre se asigura ca aceste deduceri din salariile minime legale sunt necesare, justificate in mod obiectiv si proportionate.