“Angajatorul omite, in ianuarie 2020, sa inceteze un contract individual de munca la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare. Angajatul primeste decizie de pensionare, dar nu o prezinta angajatorului. Acum, in ianurie 2021, angajatorul afla de faptul ca angajatul are decizie de pensionare (a si primit pensie in tot acest timp desi inca are contractul de munca activ) si solicita angajatului sa o prezinte. Cum trebuie procedat in acest caz? Se inceteaza contractul cu articol de pensionare in momemntul in care angajatul prezinta decizia de pensionare (adica acum)?”
Raspunsul specialistului:
La art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr.53/2003 Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede incetarea de drept a contractului individual de munca la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
Astfel, daca salariatul dumneavoastra indeplineste conditiile de pensionare mentionate mai sus, fiind vorba de o incetare de drept, contractul sau de munca inceteaza la data indeplinirii acestor conditii, iar acesta nu mai are relatii contractuale de munca cu societatea dumneavoastra.
Fiind o incetare de drept, ea se produce automat, in temeiul legii, iar angajatorul nu face decat sa constate intervenirea unei asemenea incetari si o face in scris, prin decizie, in termen de 5 zile lucratoare de la momentul cand intervine cauza de incetare de drept.
Astfel aceasta decizie care are caracter obligatoriu pentru angajator, nu este un act prin care se dispune incetarea de drept a contractului, ci reprezinta doar un act constatator al incetarii de drept. La randul ei, decizia se comunica persoanei aflata in situatia respectiva in termen de 5 zile lucratoare.
Din punctul nostru de vedere, contractul individual de munca al salariatului cu societatea dumneavoastra a incetat de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si prin urmare, din ianuarie 2020, salariatul si-a desfasurat activitatea fara sa aiba un contract individual de munca valabil.
Intrucat legea nu prevede expres ce se intampla in situatia in care angajatorul din eroare nu emite la timp decizia de constatare a incetarii de drept a contractului de munca si il mentine in continuare in activitate pe salariatul respectiv desi contractul de munca a incetat conform legii, putem sa exprimam doar o opinie cu privire la modul in care se poate reglementa, intr-o oarecare masura, raportul dintre angajator si salariat.
Astfel, apreciem ca trebuie emisa acea decizie de constatare a incetarii de drept a contractului de munca incepand cu data exacta din luna ianuarie 2020 cand a incetat de drept contractul si sa o comunicati acum salariatului, asumandu-va totodata responsabilitatea/ riscul de a nu o fi emis si inscris in REVISAL la momentul potrivit.
Referitor la raportul angajat – angajator, apreciem ca ar trebui sa discutati cu salariatul si sa incheiati un contract individual de munca pe perioada determinata pentru perioada ianuarie 2020-2021, in conformitate cu prevederile art. 83 lit. g) din Codul muncii, pe care sa il inscrieti in REVISAL, asumandu-va si in acest caz responsabilitatea/ riscul de a nu-l fi inregistrat la termenul prevazut de Codul muncii.
De asemenea, apreciem ca ar fi utila intocmirea unei note justificative prin care sa se explice situatia existenta, eroarea facuta in ianuarie 2020 si aceste masuri de remediere a acesteia la momentul cand eroarea a fost descoperita. In acest mod, se poate dovedi buna credinta in corectarea erorii si reglementarea situatiei.
Referitor la cumulul pensiei cu salariul, precizam ca la art. 118 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice se prevede ca in sistemul public de pensii pot cumula pensia cu venituri realizate din activitati dependente (intre care se numara si activitatile desfasurate in baza contractului individual de munca), indiferent de nivelul acestora, mai multe categorii de pensionari intre care se regasesc si pensionarii pentru limita de varsta. Salariatul nu este obligat sa aduca angajatorului decizia de pensionare pentru limita de varsta, contractul inceteaza de drept la momentul indeplinirii conditiilor legale de pensionare pentru limita de varsta si nu la data aducerii deciziei de pensionare.
Spre informare, mai facem mentiunea ca la art. 56 alin. (4) exista reglementata si posibilitatea mentinerii in activitate a unui salariat care indeplineste conditiile de pensionare pentru limita de varsta, insa, in acest caz, trebuia ca salariatul sa adreseze angajatorului, spre aprobare, o cerere cu 30 de zile inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare. In acest caz salariatul poate fi mentinut in aceeasi functie maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului individual de munca. Insa apreciem ca aceasta prevedere legala nu este aplicabila in situatia prezentata de dumneavoastra deoarece salariatul nu a adresat o asemenea cerere de mentinere, ci a depus dosarul de pensionare si a a devenit pensionar.
Salariatul care solicita continuarea raportului de munca nu va putea cumula pensia cu salariu.
Prin Decizia 387/2018 s-a stabilit ca dreptul la pensie nu va putea fi solicitat simultan cu solicitarea continuarii activitatii. Astfel, daca partile doresc continuarea raportului de munca in baza aceluiasi contract, salariatul va restitui pensia. Recomandam incetarea contractului in baza caruia salariatul s-a pensionat si incheierea unui nou contract de munca.