“Daca avem o firma cu domeniul de activitate restaurante, aceasta avand mai multe puncte de lucru deschise in mai multe orase din tara si in mai multe locatii in orase - o parte din salariati au intrat in
somaj tehnic conform OUG 30 pentru a primi ajutorul de la stat, cativa au mai ramas activi pentru a lucra la livrari. Intre timp s-au gandit sa-si mai deschida noi locatii ca investitie de viitor - si angajeaza noi salariati”. Este corect astfel sau apare obligatia de a reactiva unii dintre salariatii aflati in somaj tehnic?
Raspunsul specialistului:
Potrivit art. XI alin.(1) din OUG 30/2020 se prevede ca, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din
Legea 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului (alin.(2) al art. XI din ordonanta precitata).
Prevederile OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv ale actelor normative care o modifica si/sau o completeaza ori care cuprind dispozitii care privesc aplicarea prevederilor sale, se aplica in continuare, fara intrerupere, de la data incetarii starii de urgenta instituite prin decret, potrivit art. 93 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii, pana la ridicarea acestora, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020 (art. 24 din Legea 55/2020).
Ulterior, prin diferite acte normative, perioada de acordare a indemnizatiei prevazuta la art.XI din OUG 30/2020 a fost extinsa, potrivit alin. (1) al art. I din OUG 211/2020 din 4 decembrie 2020, publicata in M. Of. nr. 1189 din 07 decembrie 2020, fiind reglementat ca prevederile art. XI si XV din OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea 59/2020, cu completarile ulterioare, se acorda pana la 30 iunie 2021, pentru toate domeniile de activitate prevazute de Legea 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare. Totodata, conform alin. (2) al art. I anterior mentionat, prevederile actelor normative care cuprind dispozitii ce privesc aplicarea prevederilor OUG 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea 59/2020, cu completarile ulterioare, se aplica in continuare, pe toata perioada prevazuta la alin. (1).
ATENTIE!
Astfel, ceea ce este important de retinut este, in opinia noastra, faptul ca in mod succesiv a fost prelungita acordarea indemnizatiilor prevazute la art. XI si art. XV din OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea 59/2020, cu completarile ulterioare, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Insa, prelungirea perioadei de acordare nu echivaleaza, in opinia noastra, cu lipsa indeplinirii obligatiei stabilite in actul de baza, respectiv in cuprinsul art.XI din OUG 30/2020, respectiv cea referitoare la afectarea activitatii angajatorului care solicita plata acestor indemnizatii, activitate afectata, restransa ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19.
Or, din informatiile mentionate de dvs. intelegem ca angajatorul isi extinde activitatea in mai multe orase si locatii din tara realizand angajari, inclusiv in localitatile in care exista deja puncte de lucru ai caror salariati beneficiaza de somaj tehnic in conditiile OUG 30/2020.
Prin urmare, desi in legislatie nu este cuprinsa vreo referire la aceasta situatie, apreciem ca extinderea activitatii si deschiderea mai multor locatii nu poate sustine conditia afectarii activitatii respectivului angajator prevazuta la art. XI din OUG 30/2020, respectiv reducerea sau intreruperea temporara a activitatii total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2.
In aceste conditii, apreciem ca anterior realizarii de noi angajari, este necesar ca la nivelul angajatorului respectiv sa se realizeze o analiza si sa se stabileasca in ce masura posturile propus a fi ocupate sunt similare celor pentru care se solicita indemnizatiile prevazute la art.XI din OUG 30/2020, in acest caz, salariatii aflandu-se la dispozitia angajatorului si putand fi readusi in activitate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Contract de munca temporara vs contract pe durata nedeterminataIntrebare: Va rugam sa ne spuneti modalitatea de angajare a unui salariat temporar cu contract pe perioada nedeterminata. Noi ca agent de munca temporara dorim sa incheiem un contract pe perioada nedeterminata cu un salariat care va lucra la dispozitia utilizatorului, salariat temporar cu misiunea conform contractului de punere la dispozitie. La schimbarea misiunii se va intocmi un act aditional? Va rugam sa ne ajutati si cu un astfel de model de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Persoana cu handicap este persoana invalida gradul III in contextul incadrarii in muncaIntrebare: Daca am grad de handicap accentuat permanent 28 ani vechime dovedit din portalul CNNP si recomandarea din partea comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap cu timp partial de lucru 4 ore pe zi, pentru pensionare grad invaliditate III, Ce documente ar trebui depuse la comisia de expertiza medicala (certificat de handicap altul fata de cel permanent avut acum, documente medicale etc.?)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<