Salariati in somaj tehnic si noi conditii de munca si angajari. Cum procedeaza angajatorul?

somaj tehnicnoi conditii de muncaprevederi pug 30/2020
Salariati in somaj tehnic si noi conditii de munca si angajari. Cum procedeaza angajatorul?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
“Daca avem o firma cu domeniul de activitate restaurante, aceasta avand mai multe puncte de lucru deschise in mai multe orase din tara si in mai multe locatii in orase - o parte din salariati au intrat in somaj tehnic conform OUG 30 pentru a primi ajutorul de la stat, cativa au mai ramas activi pentru a lucra la livrari. Intre timp s-au gandit sa-si mai deschida noi locatii ca investitie de viitor - si angajeaza noi salariati”. Este corect astfel sau apare obligatia de a reactiva unii dintre salariatii aflati in somaj tehnic?
 
Raspunsul specialistului:
 
Potrivit art. XI alin.(1) din OUG 30/2020 se prevede ca,  pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
 
De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului (alin.(2) al art. XI din ordonanta precitata).
 
Prevederile OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv ale actelor normative care o modifica si/sau o completeaza ori care cuprind dispozitii care privesc aplicarea prevederilor sale, se aplica in continuare, fara intrerupere, de la data incetarii starii de urgenta instituite prin decret, potrivit art. 93 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii, pana la ridicarea acestora, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020 (art. 24 din Legea 55/2020). 
 
Ulterior, prin diferite acte normative, perioada de acordare a indemnizatiei prevazuta la art.XI din OUG 30/2020 a fost extinsa, potrivit alin. (1) al art. I din OUG 211/2020 din 4 decembrie 2020, publicata in M. Of. nr. 1189 din 07 decembrie 2020, fiind reglementat ca prevederile art. XI si XV din OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea 59/2020, cu completarile ulterioare, se acorda pana la 30 iunie 2021, pentru toate domeniile de activitate prevazute de Legea 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare. Totodata, conform alin. (2) al art. I anterior mentionat, prevederile actelor normative care cuprind dispozitii ce privesc aplicarea prevederilor OUG 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea 59/2020, cu completarile ulterioare, se aplica in continuare, pe toata perioada prevazuta la alin. (1).

ATENTIE!
Astfel, ceea ce este important de retinut este, in opinia noastra, faptul ca in mod succesiv a fost prelungita acordarea indemnizatiilor prevazute la art. XI si art. XV din OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea 59/2020, cu completarile ulterioare, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Insa, prelungirea perioadei de acordare nu echivaleaza, in opinia noastra, cu lipsa indeplinirii obligatiei stabilite in actul de baza, respectiv in cuprinsul art.XI din OUG 30/2020, respectiv cea referitoare la afectarea activitatii angajatorului care solicita plata acestor indemnizatii, activitate afectata, restransa ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19.
 
Or, din informatiile mentionate de dvs. intelegem ca angajatorul isi extinde activitatea in mai multe orase si locatii din tara realizand angajari, inclusiv in localitatile in care exista deja puncte de lucru ai caror salariati beneficiaza de somaj tehnic in conditiile OUG 30/2020.
Prin urmare, desi in legislatie nu este cuprinsa vreo referire la aceasta situatie, apreciem ca extinderea activitatii si deschiderea mai multor locatii nu poate sustine conditia afectarii activitatii respectivului angajator prevazuta la art. XI din OUG 30/2020, respectiv reducerea sau intreruperea temporara a activitatii total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2.
 
In aceste conditii, apreciem ca anterior realizarii de noi angajari, este necesar ca la nivelul angajatorului respectiv sa se realizeze o analiza si sa se stabileasca in ce masura posturile propus a fi ocupate sunt similare celor pentru care se solicita indemnizatiile prevazute la art.XI din OUG 30/2020, in acest caz, salariatii aflandu-se la dispozitia angajatorului si putand fi readusi in activitate.
 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PorrtalCodulMuncii.ro >>
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
somaj tehnicnoi conditii de muncaprevederi pug 30/2020

Data aparitiei: 11 Ianuarie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Salariati in somaj tehnic si noi conditii de munca si angajari. Cum procedeaza angajatorul? Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]