Un proiect nou adoptat de Parlament modifica semnificativ programul de sprijin al angajatorilor prin care se permite reducerea timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica.
Conform proiectului, ”in cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum şi pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului”.
De asemenea, o modificare MAJORA consta in faptul ca, fata de reglementarile anterioare, cand reducerea timpului de munca se facea pentru cel putin 5 zile lucratoare consecutive, acum aceste zile se iau in calcul lunar, deci dispare obligatia ca aceste zile sa fie consecutive.
Reducerea timpului de munca se aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
Se modifica obligatia de a transmite in REVISAL reducerea timpului de munca cel tarziu in ziua anterioara producerii acesteia.
Conform noilor propuneri adoptate, “decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii”.
De asemenea, se elimina OBLIGATIA de a transmite in registrul general de evidenta a salariatilor decizia privind reducerea timpului de lucru, acest lucru fiind motivat prin faptul ca “registrul general de evidenta a salariatilor nu este actualizat astfel incat sa permita angajatorilor inscrierea reducerii timpului de muncaa potrivit prezentei ordonante”.
Programul Kurzarbeit se prelungeste cu inca 3 luni de zile.
Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca (adoptat de Senat la08.09.2020 si adoptat de Camera Deputatilor la 17.11.2020).
1. La articolul 1, alineatele (1), (2)- (5), (9), partea introductiva a alineatului (11) si alineatul (14) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 112 alin.(1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile legii, in cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/ asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
(2) Reducerea timpului de munca in conditiile prevazute la alin. (1) se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare, lunar, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna. Reducerea timpului de munca se aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal
(3) Decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii.
NOUA PROCEDURA
2. Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, art.1^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1. - (1) In vederea decontarii sumelor solicitate potrivit art.1 alin.(11), angajatorul trebuie sa depuna o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) copie a deciziei privind reducerea timpului de munca, semnata de angajat ca a luat la cunostinta;
b) balanta lunara de verificare, pentru perioada prevazuta la art.1 alin.(11) lit.b);
c) un acord incheiat cu reprezentantii sindicatului din cadrul unitatii sau, in cazul in care nu exista un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, referitor procentul din numarul de salariati pentru care s-a dispus reducerea timpului de munca;
d) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art.1 alin. (4);
e) copie a documentelor de plata a salariilor, cu evidentierea platii indemnizatiei.
(2) Cererea de decontare si documentele prevazute la alin. (1) se depun de catre angajator, in format electronic sau in format letric, pana la data de 25 a fiecarei luni pentru plata indemnizatiei din luna anterioara, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, precum si a municipiului Bucuresti, in raza careia isi are sediul social.
(3) In situatia in care cererea este depusa de catre angajator la o data ulterioara celei prevazute la alin.(2), suma aferenta lunii pentru care se face solicitarea se deconteaza in luna urmatoare.
(4) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in urma verificarii documentelor depuse de catre angajator, emit o decizie, in cel mult 5 zile de la depunerea corecta a documentelor, in care se precizeaza ca sunt respectate de catre angajator conditiile prevazute la art.1 alin.(11)." (...)
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Revenire din CCC. Model cerere si decizie incetare suspendare CIMIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu pasii ce trebuie urmati la revenirea din CCC a unei colege. Conform calculelor, ar trebui sa revina la birou pe 19.07.2025 insa nu stiu care sunt pasii de urmat. Banuiesc ca trebuie sa faca o cerere de revenire, un control medical de med muncii si ar trebui sa existe si o decizie de reactivare a CIM. Ma puteti ajuta cu mai multe detalii, o cronologie si modele de cereri/ decizii pentru aceasta speta? Si orice alt necesar?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reges Online. Semnatura digitala necesara pentru semnarea documentelor de imputernicitiIntrebare: Am urmatoarea nelamurire in ceea ce priveste necesitatea semnaturii electronice a imputernicitului la depunerea cererii de acces in REGES pentru angajator. eu, persoana salariata in cadrul firmei sunt imputernicita prin procura notariala de catre reprezentul legal al firmei sa fac toate operatiunile necesare inregistrarii si operarii in REGES. Mi-am creat cont si am obtinut identificarea cu ROeID. Cand am accesat Registru angajator si am vrut sa ma inregistrez ca imputernicit, pentru a depune...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<