Executarea pedepsei la locul de munca este o masura de individualizare judiciara a executarii pedepsei inchisorii care nu depaseste o anumita durata, prin munca, in unitatea unde lucreaza condamnatul ori in alta unitate cu anumite restrangeri de drepturi, daca instanta apreciaza ca sunt suficiente motive ca scopul pedepsei sa fie atins fara privare de libertate.
Art. 868 din Codul penal stabileste ca pe durata executarii pedepsei, condamnatul este obligat sa indeplineasca toate indatoririle la locul de munca, cu urmatoarele limitari ale drepturilor ce-i revin potrivit legii:
a) din totalul veniturilor cuvenite, potrivit legii, pentru munca prestata, cu exceptia sporurilor acordate pentru activitatea desfasurata in locuri de munca cu conditii vatamatoare sau periculoase, se retine o cota de 15-40%, stabilita potrivit legii, in raport cu cuantumul veniturilor si cu indatoririle condamnatului pentru intretinerea altor persoane, care se varsa la bugetul statului. In cazul condamnatului minor, limitele retinerii se reduc la jumatate;
b) drepturile de asigurari sociale se stabilesc in procentele legale aplicate la venitul net cuvenit condamnatului, dupa retinerea cotei prevazute la lit. a);
c) durata executarii pedepsei nu se considera vechime in munca;
d) nu se poate schimba locul de munca la cererea condamnatului, decat prin hotararea instantei de judecata;
e) condamnatul nu poate fi promovat;
f) condamnatul nu poate ocupa functii de conducere, iar in raport cu fapta savarsita nu poate ocupa functii care implica exercitiul autoritatii de stat, functii instructiv-educative ori de gestiune.
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Portal Codul Muncii
Diurna legala in Romania si in strainatate
Astfel, cota care se varsa la bugetul de stat se stabileste intre 15-40% in raport cu cuantumul veniturilor si cu indatoririle condamnatului pentru intretinerea altor persoane.
Veniturile obtinute de condamnatii care executa pedepse la locul de munca sunt asimilate veniturilor de natura salariala potrivit dipozitiilor Normei metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal ( Titlul III, pct. 68 lit.j)) care stabileste astfel: „ Veniturile din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate ca urmare a unei relatii contractuale de munca, precum si orice sume de natura salariala primite in baza unor legi speciale, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din veniturile obtinute de condamnatii care executa pedepse la locul de munca;”
Suma ramasa dupa retinerea cotei ce se vireaza la bugetul de stat si a contributiilor aferente se cuvine condamnatului.
In conformitate cu prevederile Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, cuprinse in Anexa nr. 2 la OMFP 3512/2008, continutul minimal obligatoriu de informatii privind Statul de salarii (Cod 14-5-1/a, Cod 14-5-1/b, Cod 14-5-1/c
si Cod 14-5-1 /k) este urmatorul:
- denumirea unitatii, sectiei, serviciului etc.;
- denumirea formularului; intocmit pentru luna, anul;
- numele si prenumele; venitul brut; contributia individuala de asigurari sociale; contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj; contributia pentru asigurari sociale de sanatate; cheltuieli profesionale; venitul net; deducere personala de baza; deduceri suplimentare; venitul baza de calcul; impozitul calculat si retinut; salariul net;
- semnaturi: conducatorul unitatii, conducatorul compartimentului financiar-contabil, persoana care il intocmeste.
In cazul condamnatului la locul de munca, in statul de plata se va introduce o coloana „Cota retinuta conform art. 868 din Codului penal”. Statul de plata se poate intocmi
astfel:
Nr. Crt NUME SI PRENUME CNP FUNCTIE ORE LUNA Venit brut Cota retinuta conform art. 868 din Codul penal VENIT baza de calcul contributii CAS 10,5% FOND SOMAJ 0,5%
ASIG SANATATE 5,5% VENIT NET DEDUCERE PERSONALA DE BAZA DEDUCERI SUPLIMENTARE VENIT BAZA DE CALCUL IMPOZIT IMPOZIT CALCULAT SI RETINUT RETINERI REST DE PLATA
C ENTRALIZATOR
C.A.S Individual 10,5%
C.A.S Societate 20.8 %
F.U.N.A.S.S. 0,85%
C.A.S.S. Societate 5,2%
C.A.S.S. Individual 5,5 %
FOND SOMAJ Individual 0,5%
FOND SOMAJ Societate 0,5%
FOND DE GARANTARE SALARII 0,25 %
FOND DE RISC SI ACCIDENTE 0.xxx%
FOND CAMERA DE MUNCA 0,75% (0.25%)
IMPOZIT