Vouchere de vacanta neutilizate. Restituirea acestora si a impozitului aferent

Isabela Alexe
Isabela Alexe
02 Septembrie 2022
02 Septembrie 2022
Isabela Alexe
Isabela Alexe
Vouchere de vacanta neutilizaterestituire vouchere de vacanta
Vouchere de vacanta neutilizate. Restituirea acestora si a impozitului aferent
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Intrebare: Prin institutia noastra (cultura-buget local sursa G) s-au acordat vouchere de vacanta pentru doi angajati care au incetat CIM. Voucherele de vacanta s-au acordat pe suport electronic. Acesti angajati trebuie sa restituie jumatate din valoarea voucherelor. Se poate face retinere directa din ultimul stat de plata cu contravaloarea voucherelor datorate? Imi puteti sugera, va rog, o monografie contabila avand in vedere ca retinerea se va face din salarii de baza (art.bug.10.01.01), iar plata s-a facut din vouchere de vacanta (art.bug. 10.02.06)"
 
 
Raspunsul specialistului: 
 
La art. 14^1 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG 8/2009, aprobate prin HG 215/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca pentru voucherele de vacanta alimentate pe suport electronic si neutilizate in perioada de valabilitate, unitatea emitenta va restitui valorile nominale catre angajator. In cazul voucherelor de vacanta alimentate pe suport electronic si necuvenite, precum si in cazul incetarii raporturilor de munca, angajatorul are obligatia de a comunica in timp util informatiile relevante unitatii emitente, pentru ca aceasta sa poata face restituirea valorilor catre angajator.
 
Ca atare, in ceea ce priveste suma aferenta voucherelor de vacanta neutilizate in perioada de valabilitate de catre salariatii care isi inceteaza raporturile de munca, unitatea emitenta va restitui valorile nominale catre angajator si nu salariatul, aceasta obligatie nefiind stabilita de lege in sarcina sa.
 
Prin urmare, salariatul nu datoreaza in mod direct angajatorului contravaloarea voucherelor de vacanta neutilizate, acestea urmand sa fie restituite corespunzator de catre unitatea emitenta.
 
Intr-adevar, la alin.(3) al aceluiasi articol se precizeaza ca la sfarsitul perioadei de valabilitate a suportului electronic pe care au fost alimentate voucherele de vacanta sau la data incetarii raporturilor de munca, beneficiarul are obligatia de a restitui angajatorului suportul electronic, iar acesta, la randul lui, va restitui suportul electronic unitatii emitente.
 
Se observa asadar ca in sarcina salariatului ale carui raporturi de munca inceteaza legiuitorul a instituit obligatia restituirii suportului electronic, cardului, angajatorul restituind acesta suport unitatii emitente, aceasta din urma urmand sa faca restituirea valorii ramase.
 
Totodata, potrivit art. 76 alin.(3) lit.h) din Codul fiscal, suma de 1450 de lei reprezentand echivalentul in lei a voucherelor de vacanta acordate potrivit OUG 8/2009 si HG 215/2009 reprezinta venituri asimilate veniturilor de natura salariala, asupra carora se retine cota de impozit pe venit in procent de 10%.
In situatia in care, unui anumit salariat i-au fost acordate vouchere, insa acesta nu le-a utilizat, fiind restituite de catre unitate emitenta catre angajator, intrucat respectivilor salariati le-a fost retinut un impozit mai mare decat cel datorat (urmand sa se identifice de la caz la caz cuantumul exact al restituirii partiale)), apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 170 din Codul de procedura fiscala, care cuprinde prevederi speciale privind restituirea impozitului pe venit retinut la sursa.
 
Astfel, in situatia in care platitorul a retinut la sursa un impozit pe venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat, restituirea acestuia se efectueaza de catre platitor, la cererea contribuabilului depusa in termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala, respectiv de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
 
Sumele restituite de catre platitor se regularizeaza de catre acesta cu obligatiile fiscale de acelasi tip datorate in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea prin depunerea unei declaratii de regularizare/cerere de restituire. Declaratia de regularizare/cererea de restituire poate fi depusa si ulterior, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Pentru diferentele de restituit sunt aplicabile prevederile art. 167 sau 168, dupa caz, din acelasi act normativ.
 
Pentru impozitul pe venit care se regularizeaza potrivit prezentului articol, platitorul nu depune declaratie rectificativa, insa platitorul are obligatia de a corecta, daca este cazul, declaratiile informative corespunzatoare regularizarii efectuate.
 
In aplicarea acestor dispozitii legale au fost emise OANAF 2779/2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 110 "Declaratie de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa" si OANAF 1760/2018 care reglementeaza  Procedura de restituire a impozitului pe venit retinut la sursa de catre platitorul de venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat.
 
Astfel, se determina exact cuantumul voucherelor acordate si restituite angajatorului, se calculeaza 10% la valoarea acestora, rezultand un impozit calculat si virat mai mic cu suma respectiva (inregistrat pe minus), acest rest de plata majorand venitul net al salariatului cu aceeasi suma.
Pentru a beneficia de restituirea impozitului pe venit apreciem ca salariatul in cauza trebuie sa intocmeasca o cerere de restituire a impozitului aferent voucherelor neutilizate si restituite.
 
Aceasta modalitate de calcul si de restituire a impozitului catre salariat ar trebui in opinia noastra reglementata in cuprinsul procedurii sus-amintita, respectiv in cuprinsul procedurii care reglementeaza acordarea voucherelor de vacanta la nivelul respectivului angajator intocmita in conformitate cu prevederile OUG 8/2009.
 
Un raspuns valabil la data de 10.08.2022, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]