Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, publicata in Monitorul Oficial nr. 1005 din 19 decembrie 2017, cuprinde noua reglementare a Registrului de evidenta a salariatilor. Hotararea Guvernului nr. 500/2011 a fost asadar abrogata, iar multe dintre regulile completarii registrului s-au modificat.
VERSIUNEA 6.0.7 A APLICATIEI REVISAL 2020
40 Modele de Regulament Intern
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Astfel, in primul rand nu mai exista doua registre, unul privat si unul public, ci un singur registru in care se vor inregistra atat contractele individuale de munca din domeniul public cat si contractele individuale de munca din domeniul privat.
In cuprinsul acestuia se vor inregistra, ca si pana acum, elementele contractului individual de munca, precum si modificarea acestor elemente. Care este insa termenul inregistrarii modificarilor? (...vezi aici Ghidul REVISAL in 2020 >>)
Regula: Modificarea oricarei clauze contractuale se inregistreaza in preziua in care intervine. Aceasta regula a fost introdusa inca din vara, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 53/2017, publicata in Monitorul oficial nr. 644 din 7 august 2017. Aceasta a modificat art. 17 alin. (5) din Codul muncii, inlaturand termenul de 20 de zile in care se puteau face aceste modificari.
Exceptia: In cazul in care modificarea priveste o clauza salariala: se revine la termenul de 20 de zile de la data producerii modificarii. In situatia speciala in care modificarea se produce ca urmare a unei hotarari judecatoresti, termenul de 20 de zile curge de la data la care angajatorul a luat cunostinta de continutul acesteia.
...click aici pentru Ghidul Revisal din 2020 >>
Elementele salariale care nu sunt prevazute in contractul individual de munca sau in contractul colectiv de munca nu se vor inregistra in registrul general de evidenta a salariatilor. Cele care se inregistreaza, vor fi insa introduse in aplicatia electronica exact asa cum sunt trecute in contractul individual de munca sau in contractul colectiv de munca. Spre exemplu:
- daca in contractul individual de munca sau in contractul colectiv de munca este exprimat un spor salarial in procente, in aplicatia electronica acesta va trebui trecut tot in procente,
- daca este exprimat ca valoare, se va trece si in aplicatia electronica tot ca valoare. (...citeste aici >>)
Probleme cu privire la inregistrarea cu intarziere a anumitor elemente contractuale
Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor publicata in Monitorul Oficial nr. 1005 din 19 decembrie 2017 a adus cu sine o serie de modificari si in ceea ce priveste regimul sanctionatoriu al contraventiilor privitoare la inregistrarea in ReviSal. In general, amenzile s-au marit.
Observam insa o anumita problema cu privire la inregistrarea cu intarziere a anumitor elemente contractuale. Astfel:
Pe de o parte, netransmiterea datelor care se completeaza in registru cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre fiecare persoana care urmeaza sa se afle intr-un raport de munca cu angajatorul in baza unui contract individual de munca – constituie munca nedeclarata si se sanctioneaza foarte aspru, cu amenda de 20.000 lei.
Extinderea conceptului de munca nedeclarata intervenise de altfel inca din vara, cand, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2017, publicata in Monitorul oficial nr. 644 din 7 august 2017 fusese introdus in Codul muncii art. 151. Observam tangential ca daca contractul de munca nu exista deloc, el fiind incheiat verbal, amenda este aceeasi ca si daca un astfel de contract s-a incheiat in scris, doar nu a fost inregistrat in ReviSal. Aceasta solutie a legiuitorului este diferita de reglementarile pe care le intalnim in alte sisteme europene de drept, unde simpla neinregistrare a unui contract incheiat in scris nu este asimilata “muncii nedeclarate”.
Intr-adevar, mijloacele punitive si interventia apasata in sfera raporturilor de munca s-au dovedit arareori eficiente. Iar tabloul actualelor reglementari romanesti in materie pare a devoala mai mult o intentie sanctionatorie, de aplicare de amenzi si colectare de contributii, decat propriu-zis de protectie a lucratorilor vulnerabili, supusi constrangerii de a lucra fara forme scrise;
Pe de alta parte, netransmiterea datelor in registrul general de evidenta a salariatilor cu elementele contractului individual de munca, pentru care exista dovada executarii acestuia, respectiv prestarea muncii si plata salariului cu cel putin o zi lucratoare inainte de inceperea activitatii se sanctioneaza mai bland, cu amenda de la 5.000 la 8.000 de lei.
...click aici pentru Ghidul Revisal din 2020 >>
Dar care este diferenta intre cele doua contraventii? In esenta, prima dintre ele presupune ca inspectorul de munca a venit in control si a constatat ca nu a fost transmis in registru contractul de munca al unei persoane angajate in firma.
Dimpotriva, in cazul celei de a doua se realizeaza o transmitere cu intarziere a datelor din contract, dar la data controlului datele fusesera deja transmise. Deci aceasta din urma contraventie se aplica daca elementele contractului fusesera inregistrate la data la care inspectorul de munca vine in control, doar ca dupa ce deja activitatea salariatului incepuse.
Avem rezerve fata de tratamentul contraventional diferit al acestor fapte ce nu par a se deosebi prin nimic altceva decat momentul in care au fost descoperite…