Etica la nivel de organizatie. Discutam despre un concept din care uneori pare ca am scos toata umanitatea si pe care incercam sa il modelam dupa propriile necesitati, mai ales ca suntem in perioada de criza economica.
Din pacate, pretexte se vor gasi intotdeauna pentru a incalca legea, pentru a actiona in defavoarea angajatorului sau invers, a angajatului.
Si mai trist este ca numeroase persoane acuza dileme etice si acolo unde nu exista, in zonele deloc gri ale organizatiei.
Nu scapam nicio clipa din vedere faptul ca dilemele etice apar in zonele gri ale organizatiilor, acolo unde nu avem de-a face cu situatii clare de corect si incorect.
Un exemplu evocat de unul dintre lectorii cursului, Guido Palazzo:
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
40 Modele de Regulament Intern
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
O angajata are fiica bolnava. Nu mai da randament. Era una dintre cele mai bune angajate pe care te puteai baza. Daca nu o dai afara, va trebui sa fii martorul unor scaderi ale cifrei de afaceri la nivelul echipei pe care o coordonezi. Vei lovi in restul echipei, oameni care nu au nicio vina pentru intreaga situatie.
Daca o dai afara, vei lovi in ea si in fiica ei. Nici angajata si nici fiica ei nu au nicio vina.
Ce vei face? Ce este etic pentru tine, poate fi total irelevant pentru altul. Un kantian ar spune sa nu iei o decizie pe care nu o poti universaliza. Un utilitarian ti-ar cere sa pui pe hartie cifrele in ambele variante si sa vezi unde este cel mai mare bine pentru cea mai mare parte din oamenii implicati direct sau indirect.
Cum o sa gandim corect? Cum vom trece ce aceasta dilema etica?
Raspunsul meu, ca intotdeauna, este la mijloc. Voi fi kantiana si utilitariana in acelasi timp, la limita dintre doua influente puternice. Nu o voi da afara pe angajata a carei fiica s-a imbolnavit. O voi sustine sa treaca cu bine de aceasta perioada stresanta pentru ca stiu ca randamentul ei va fi unul exceptional daca are parte de sprijinul meu si al echipei, mai devreme, mai tarziu.
Dar stiu ca la baza oricarei echipe de succes se afla increderea, bunatatea, dorinta de a ajuta si dorinta de a colabora si cand vremurile par sa se strice pentru toti sau doar pentru unii din noi.
Mult succes, curaj profesional si cariere stralucite!