"Speta: fosti salariati, actuali pensionari ne solicita o adeverinta cu toate veniturile salariale pentru perioada in care au lucrat la noi. In perioada in care existau carti de munca firma a calculat si virat pensie suplimentara doar la sumele din cartea de munca (salariu de baza + sporuri prevazute in cartea de munca). Fostii salariati vor sa le trecem si alte sume (ore suplimentare) pentru care compania nu a calculat si platit pensie suplimentara. Firma este infiintata in 1974. Arhiva mai are lipsuri. Documentele nu mai sunt toate lizibile. Personalul este minim. La numarul de cereri ce ne sunt adresate cred ca ar trebui sa mai facem angajari la
Resurse Umane. Cum ar trebui procedat in aceasta situatie? Ar fi suficient un raspuns a in conformitate cu legea nr... art ... firma a platit pensie suplimentara doar la veniturile din cartea de munca?"
Raspunsul specialistului:
Pana la intrarea in vigoare a Legii 19/2000 si anume 01.04.2001, lege care a abrogat aceasta contributie, pe langa pensia de asigurari sociale, la care avea dreptul orice salariat, primea, urmare acestei contributii, si o pensie suplimentara.
Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:
- hartuirea la locul de munca
- durata CCC pentru persoana care nu a solicitat initial concediul
- zile noi de sarbatoare legala
Cotele contributiei lunare la fondul pentru pensii suplimentare au fost stabilite astfel:
- pentru perioada 01.01.1967 - 30.06.1986 contributia era de 2% aplicata asupra salariului tarifar lunar de incadrare conform art. 71 alin. (1) din Legea 27/1966.
- pentru perioada 01.07.1986 - 31.12.1998 contributia era de 3% si se calcula confom Decretului 232/1986;
- pentru perioada 01.01.1999 - 01.04.2001 contributia era de 5% conform OUG 31/1998 privind unificarea fondurilor componente ale bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si a celor pentru plata pensiilor cuvenite asiguratilor din unitatile cu atributii in domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale.
Astfel, pana la intrarea in vigoare a Legii 19/2000 si anume 01.04.2001, lege care a abrogat aceasta contributie, pe langa pensia de asigurari sociale, la care avea dreptul orice salariat, primea, urmare acestei contributii, si o pensie suplimentara.
Toti angajatorii au platit contributia, fiind valorificata automat la determinarea punctajului mediu anual prin programul de calcul al pensiilor.
Insa, in ceea ce priveste pensia suplimentara, art. 64 din Legea nr.3/1977 stabilea ca „Persoanele incadrate in munca pot contribui benevol cu inca 2% din retributia tarifara lunara pentru pensia suplimentara. In acest caz contributia totala va fi de 4% din retributia tarifara. Cei care au contribuit benevol cu 4% din retributia tarifara beneficiaza de o pensie suplimentara majorata potrivit prezentei legi”.
In acest context, apreciem ca pensia suplimentara, este asa cum reiese inclusiv din titulatura acesteia o contirbutie suplimentara.
In lumina acestor prevederi legale facem urmatoarele mentiuni:
1. Pensia suplimentara se platea in afara pensiei de asigurari sociale clasica, asadar este un tip de pensie de sine statatoare, care se valorifica in plus la determinarea drepturilor de pensie;
2. in situatia in care contributia la pensia suplimentara a fost achitata, mentiunea in adeverinta ar trebui sa fie realizata exact folosind aceasta terminologie, pensie suplimentara in cuantum de X %, precizand in clar categoriile de drepturi de natura salariala asupra carora aceasta a fost datorata si calculata.
3. Angajatorul ar putea sa mentioneze in cuprinsul adeverentei ca intr-o perioada anume s-a platit contributie pentru pensie suplimentara, s-au retinut si achitat la sistemul de pensii contravaloarea acestei contributii, in acest sens fiind obligat sa probeze inscrierile cu documente justificative.
4. In opinia noastra ceea ce conteaza este sa rezulte ca persoana in cauza a achitat contributia aferenta pensiei suplimentare pentru a fi la acest moment valorificata la stabilirea drepturilor de pensie.
Totodata, relevanta au si prevederile art. 127 din Normele de aplicare a Legii 263/2010, aprobate prin HG 257/2011, cu modificarile si completarile ulterioare care stabilesc ca sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor art. 165 alin. (2) din lege, sunt cele prevazute in anexa nr. 15, adeverinta prin care se dovedesc aceste sporuri trebuind sa cuprinda obligatoriu cel putin urmatoarele elemente:
a) denumirea angajatorului;
b) datele de identificare a persoanei;
c) perioada in care s-a desfasurat activitatea, cu indicarea datei de incepere si de incetare a acesteia;
d) functia, meseria sau specialitatea exercitata;
e) denumirea sporurilor, procentul sau suma acordata;
f) perioada in care a primit sporul si temeiul in baza caruia s-a acordat.
Totodata, adeverinta trebuie sa aiba numar si data de inregistrare, stampila unitatii emitente, precum si semnatura celui care angajeaza unitatea sau a persoanei delegate in acest sens de conducerea unitatii.
In plus, conform acestor dispozitii, asiguratii prevazuti la art. 168 alin. (2) din lege, care au contribuit cu 4% la Fondul pentru pensia suplimentara, vor prezenta adeverinte emise potrivit prevederilor art. 127 (art.128 din Norme, aprobate prin HG nr.257/2011, cu modificarile si completarile ulterioare).
Asadar, in lipsa depunerii acestei adeverinte in formatul si conform prevederilor legale sus-mentionate, in care sa se mentioneze in mod expres de catre angajator faptul ca asupra drepturilor salariale inscrise in adeverinta s-au achitat si platit contributii de asigurari sociale, inclusiv contributia la pensia suplimentara, apreciem ca acestea nu pot fi valorificate.
Sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor art. 165 alin. (2) din Legea nr.263/2010, sunt cele prevazute in anexa nr. 15 la Normele metodologice, apribate prin HG nr.257/2011. Potrivit dispozitiilor acestei anexe, formele de retribuire pentru "
orele suplimentare" realizate peste programul normal de lucru nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001.
Astfel, angajatorii sau orice alti detinatori de arhive sunt direct raspunzatori, in conditiile legii, de legalitatea, exactitatea si corectitudinea datelor, elementelor si informatiilor pe care le inscriu, in baza documentelor detinute, in adeverintele pe care le elibereaza in vederea stabilirii, recalcularii sau revizuirii drepturilor de pensie (art.125 din Norme).
Avand in vedere ca pana la depunerea declaratiei nominale individuale incepand cu data de 1.04.2001 Casa de pensii nu detine astfel de informatii si nu are o evidenta a sumelor de bani asupra carora au fost virate contributiile de asigurari sociale la sistemul public de pensii, apreciem firesc ca acest lucru sa fie certificat de angajator, in lipsa acestei certificari neexistand asumarea raspunderii de catre angajator.
Un raspuns oferit in ianurarie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.