In Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, aprobate prin H.G. nr. 262/2019, se prevede obligatia elaborarii unei politici interne clare in domeniul relatiilor de munca, care sa vizeze eliminarea tolerantei la hartuirea la locul de munca si masuri antihartuire.
Greseala pe care o fac toti angajatorii legat de hartuirea morala!
Parcurgeti fara intarziere ghidul “Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz”, detalii AICI >>>
Structura orientativa a acestei politici interne va cuprinde urmatoarele elemente:
a) principii directoare;
b) cadrul legal;
c) scopul si domeniul de aplicare;
d) hartuirea la locul de munca, cu detalierea definitiei si comportamentelor si atitudinilor nedorite;
e) hartuire sexuala, cu detalierea definitiei si comportamentelor si atitudinilor nedorite;
f) masuri preventive, cu detalierea posibilelor masuri si sanctiuni care pot fi aplicate in cazul hartuirii la locul de munca;
g) masuri proactive, cu stabilirea rolului si responsabilitatilor concrete atat in sarcina angajatorului, cat si a salariatilor;
h) reguli de confidentialitate;
i) masuri preliminare privind solutionarea sesizarilor la nivelul angajatorului;
j) modalitatile de solutionare a sesizarilor la nivelul angajatorului;
k) stabilirea concluziilor privind analiza sesizarilor si a masurilor dispuse la nivelul angajatorului.
MODEL DE DECLARATIE INTERNA DE POLITICA PRIVIND HARTUIREA LA LOCUL DE MUNCA DECLARATIE INTERNA DE POLITICA PRIVIND HARTUIREA LA LOCUL DE MUNCA
Societatea ............................ declara urmatoarele:
se angajeaza sa ofere un mediu sigur tuturor angajatilor sai, un mediu fara discriminare indiferent de criteriu si fara hartuire la locul de munca, inclusiv hartuire sexuala;
aplica o politica de toleranta zero pentru orice forma de hartuire la locul de munca;
fiecare angajat are dreptul la un loc de munca lipsit de acte de hartuire morala;
trateaza toate incidentele cu seriozitate si investigheaza cu promptitudine toate acuzatiile de hartuire sexuala;
orice persoana care a savarsit fapte de hartuire sexuala asupra altei persoane se va confrunta cu masuri disciplinare, inclusiv pana la concedierea din munca;
toate plangerile de hartuire/hartuire sexuala vor fi luate in serios si tratate cu respect si incredere;
nicio persoana nu va fi victimizata pentru depunerea unei astfel de plangeri.
Politica privind hartuirea la locul de munca exprimata in cadrul acestei declaratii se aplica tuturor angajatilor societatii, inclusiv personalului din structurile de conducere.
Scopul acestei politici este de a stabili principiile directoare, definirea si masurile de combatere a hartuirii la locul de munca.
Cadrul legal:
Constitutia Romaniei;
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, cu modificarile si completarile ulterioare;
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<