"Avem un angajat incadrat cu 8 ore zi, functia de baza declarata la noi, primeste tichete de masa. Pe data de 12.02.2024 am primit din partea acestuia o declaratie ca incepand cu aceasta data nu mai detine functia de baza la noi deoarece pe data de 15.02.2024 se va angaja in alta parte. Cum ne impacteaza aceasta declaratie calculul salarial, functia de baza, deducerea si acordarea de tichete deductibile pe luna februarie? Ii lasam functia de baza toata luna, acordam deducere, cum se procedeaza concret?"
Raspunsul specialistilor:
Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal:
Ce avantaje majore va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal?
o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal, detalii AICI >>>
(9) In scopul determinarii impozitului pe veniturile salariale, prin locul unde se afla functia de baza se intelege:
a) pentru persoanele fizice angajate la un singur loc de munca, locul unde are incheiat contractul individual de munca sau alte documente specifice, potrivit legii;
b) in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, locul declarat de persoanele fizice angajate. Angajatul are obligatia sa declare numai angajatorului la care a ales functia pe care o considera de baza, pentru un singur loc de munca, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere. Declaratia pe propria raspundere nu reprezinta un formular tipizat.
(4) In cazul in care un angajat care obtine venituri din salarii la functia de baza se muta in cursul unei luni la un alt angajator, calculul impozitului se face pentru fiecare sursa de venit (loc de realizare a venitului).
Deducerea personala se acorda numai de primul angajator, in limita veniturilor realizate in luna respectiva, pana la data lichidarii.
Daca reangajarea are loc in aceeasi luna cu lichidarea, la stabilirea bazei de calcul pentru determinarea impozitului lunar aferent veniturilor realizate in aceasta luna de la angajatorul urmator nu se va lua in calcul deducerea personala.
Functia de baza poate fi declarata de angajat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial. La schimbarea locului unde se afla functia de baza, angajatul are obligatia depunerii unei declaratii pe propria raspundere de renuntare la functia de baza la angajatorul ales initial.
Astfel, daca salariatul renunta la functia de baza are obligatia sa declare angajatorului unde are functia de baza faptul ca renunta la functia de baza.
Astfel, deducerea personala se va acorda in limita veniturilor realizate pana la data de 15 februarie.
In privinta tichetelor de masa, mentionam ca nu exista o prevedere legala care sa reglementeze cum se acorda tichetele in situatia in care functia de baza se modifica in timpul lunii.
Conform art. 10 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018:
In cazul salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca cu timp partial, precum si in cazul cumulului de functii, biletele de valoare, cu exceptia tichetelor cadou si tichetelor culturale, pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii. In cazul in care nu se poate stabili functia de baza, beneficiarul biletelor de valoare alege, in scris, angajatorul care ii va acorda biletele de valoare, avand obligatia de a transmite, in termen de maximum 10 zile lucratoare, si catre ceilalti angajatori optiunea realizata. In cazul tichetelor de masa, prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
Prin urmare, tichetele de masa se acorda pana la data de 11 februarie daca salariatul a declarat ca nu mai are functia de baza la dvs incepand cu data de 12.
Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Imputernicire director economic societateIntrebare: In cazul unei firme cu unic asociat care este angajat in functia de administrator si care are angajata o alta persoana in functia de director economic, pentru ca acesta din urma sa poata semna acte oficiale in numele administratorului este nevoie de imputernicire notariala sau este suficienta fisa postului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incetare CIM in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii din initiativa angajatoruluiIntrebare: O persoana care a avut un contract de munca timp de 20 de ani, si-a dat demisia, apoi fara sa existe pauza intre contracte, s-a angajat la o alta firma pe o perioada nedeterminata cu proba de 3 luni, poate solicita indemnizatia de somaj in cazul in care i se incheie contractul conform Articolului 31 alin. (3) din CM dupa primele 2 saptamani de activitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<