"Daca avem CCM ul in vigoare pana in anul 2024 (mai) dar expira mandatul reprezentantilor salariatilor anul acesta (septembrie 2023), cum ar trebuie sa procedam in acest caz?"
Raspunsul specialistului:
Avand in vedere faptul ca expira mandatul reprezentantilor salariatilor, trebuie organizata alegerea reprezentantilor angajatilor/lucratorilor conform procedurii stabilite la art. 57-62 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificarile si completarile ulterioare.
NOU! A aparut un excelent instrument practic pentru managerii HR!
Este vorba despre o carte tiparita, format A5, cu textul complet al Codului muncii si al noii Legi a dialogului social, detalii AICI >>>
Legea nr. 367/2022 prevede, la art. 97 alin. (3) ca in cazul in care exista incheiat un
contract colectiv de munca in vigoare, initiatorul negocierii colective poate initia negocierea cu cel putin 60 de zile calendaristice inaintea expirarii contractelor colective de munca.
Prin urmare, pana la acel moment – 60 de zile inainte de expirarea actualului CCM in vigoare – procesul de alegere si mandatate a reprezentantilor salariatilor trebuie sa fie finalizat, astfel incat sa poata sa inceapa negocierea noului contract colectiv.
Prin urmare, din perspectiva negocierilor colective, in situatia prezentata, alegerea noilor reprezentanti ai salariatilor trebuie sa se desfasoare in perioada septembrie 2023 – februarie 2024.
Insa, din prevederile art. 59 din Legea nr. 367/2022 se poate observa ca atributiile reprezentantilor salariatilor nu se refera doar la negocierile colective si, in acest context, apreciem ca alegerea noilor reprezentanti si stabilirea atributiilor/mandatului acestora trebuie sa se faca cat mai curand dupa expirarea mandatului actualilor reprezentanti alesi.
Un raspuns oferit in septembrie 2023 de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Posibilitate continuare activitate. Pensie limita de varstaIntrebare: Avem un angajat (nascut la data de 09.08.1962.), pentru care am primit de la Casa Teritoriala de Pensii o informare legata de decizia de admitere privind acordarea pensiei pentru limita de varsta, data emiterii deciziei de pensionare fiind 10.01.2025. Angajatul doreste sa lucreze in continuare. Intrebarea noastra este suntem obligati sa desfacem CIM? Daca da, cu ce data? Dupa desfacerea CIM putem sa reangajam fara ca dl. in cauza sa nu piarda pensia? Am avea nevoie urgent de un raspuns!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CIM cu clauza de telemunca. Act aditional de modificare telemunca hibridIntrebare: Avem situatia urmatoare: - cim actual cu clauza de telemunca - Recent ni s-a impus lucrul de la birou 3 zile pe saptamana (conditiile impuse: WFO minim 3 zile/saptamana, Luni este munca de la birou, Fara zile consecutive de lucru de acasa) Care este cel mai corect mod de a implementa in contractul de munca acest nou regim hibrid? este obligatoriu sa facem act aditional sau este suficienta o decizie interna? Care este cea mai corecta formulare pentru noua clauza de regim hibrid in CIM?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<