legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

[Schimbarea functiei la locul de munca]. Act aditional modificare functie si reglementari legislative

Isabela Alexe
Isabela Alexe
20 Mai 2025
20 Mai 2025
Isabela Alexe
Isabela Alexe
Modificarea functiei unui salariatmodificare functie
[Schimbarea functiei la locul de munca]. Act aditional modificare functie si reglementari legislative
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Schimbarea functiei la locul de munca poate fi necesara din diverse motive, insa principalul aspect ce trebuie cunoscut de angajatori este faptul ca aceasta modificare impune obligatoriu acordul salariatului, exprimat prin incheierea unui act aditional la contractul individual de munca.
 
In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la schimbarea functiei unui angajat si vom prezenta un model de act aditional pentru aceasta situatie. 

In ce situatii poate fi schimbata functia unui salariat

Schimbarea functiei unui salariat (reincadrarea in alta pozitie) poate interveni din diverse motive, si anume:

Din motive medicale. Daca in urma unui control medical de specialitate se constata ca angajatul nu mai poate indeplini sarcinile postului actual, acesta poate fi reincadrat intr-o alta functie. Aceasta modificare se face pentru protejarea sanatatii salariatului si necesita recomandarea medicului de medicina muncii. 

Promovare. Cazul fericit in care se poate modifica functia unui salariat este atunci cand angajatul avanseaza intr-o pozitie superioara. Promovarea se realizeaza ca urmare a evaluarii competentelor profesionale si a rezultatelor obtinute sau dupa parcurgerea unui proces de selectie interna. 

Din cauza desfiintarii postului. Exista posibilitatea ca din motive economice, tehnologice sau structurale, angajatorul sa fie nevoit sa desfiinteze anumite posturi din cadrul companiei. In aceste situatii, salariatii ale caror posturi au fost desfiintate pot fi incadrati pe alte pozitii, cu acordul lor. 

Ca sanctiune disciplinara. Conform legii, angajatorul poate decide, in urma efectuarii cercetarii disciplinare, retrogradarea din functie a unui salariat ca sanctiune pentru abateri grave de la regulamentul intern sau contractul de munca. 

La cererea salariatului. Angajatul poate solicita transferul intr-o alta pozitie din diverse motive personale sau profesionale.

Din cauza necorespunderii profesionale. Daca in urma evaluarii salariatului, se constata ca acesta nu mai face fata cerintelor postului, angajatorul poate propune reincadrarea pe un post adecvat nivelului de competenta demonstrat, ca alternativa la concedierea pe motive ce tin de persoana salariatului (art. 61 lit. d din Codul Muncii). 

Alte situatii specifice. Schimbarea functiei la locul de munca poate fi necesara la revenirea din concediul de crestere a copilului, daca pozitia pe care o detinea salariata inainte de concediu nu mai este disponibila. De asemenea, modificarea temporara a functiei poate interveni in perioadele de criza sau in cazuri exceptionale (pandemii, dezastre naturale) cand necesitatile companiei impun redistribuirea temporara a personalului.

Fii la curent cu modificarile in legislatia muncii pentru a evita riscul de erori si amenzi pentru nerespectarea prevederilor legii.

Acceseaza Portal Seminare -legislatia muncii pentru a urmari solutiile si indrumarile specialistilor cu privire la orice problema practica de legislatia muncii.

Reglementari cheie despre schimbarea functiei la locul de munca

Iata care sunt principalele reglementari legislative care trebuie avute in vedere de angajatori la schimbarea functiei la locul de munca.

Termen incheiere act aditional de modificarea functiei. Conform art. 17 din Codul Muncii, orice modificare a unuia dintre elementele contractului de munca, inclusiv modificarea functiei, impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil. 

In cazul in care schimbarea functiei este temporara, se poate incheia un nou act aditional pentru modificarea functiei si a salariului pe durata determinata. Daca se incheie un act aditional pe durata nedeterminata, revenirea pe functia anterioara poate fi facuta doar cu acordul salariatului.

Inticmirea fisei de aptitudini aferenta noii functii. In cazul in care se schimba functia unui salariat la locul de munca, chiar daca factorii de risc nu se modifica, trebuie intocmita o noua fisa de aptitudini corespunzatoare noii functii ocupate de salariat. 

Stabilirea unei perioade de proba. Conform prevederilor art. 32 alin. 2 din Codul Muncii, un angajat poate fi supus unei noi perioade de proba atunci cand debuteaza la acelasi angajator intr-o noua functie, insa acest lucru nu este obligatoriu. Daca se decide o noua perioada de proba, este esential ca in actul aditional de modificare a functiei sa se specifice in mod expres noua perioada de proba. Aceasta precizare are implicatii importante, deoarece permite angajatorului sa inceteze contractul individual de munca prin notificare scrisa in perioada de proba in cazul in care salariatul nu corespunde profesional cerintelor noii functii.

Angajatul refuza modificarea functiei. Conform Codului Muncii, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor, prin urmare salariatul nu poate fi obligat de angajator sa semneze actul aditional de modificare a functiei. Daca exista o situatie specifica in care modificarea functiei este necesara din cauza unor dificultati economice care implica desfiintarea unui post si mutarea angajatului  la alt loc de munca, specialistii in legislatia muncii sunt de parere ca pentru aceasta problema exista doua solutii: fie negocierea cu salariatul, fie concedierea acestuia prin aplicarea art. 65 din Codul Muncii (pentru motive care nu tin de persoana salariatului). Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului trebuie sa fie in conformitate cu prevederile legislative si sa fie justificata in mod corespunzator.  

Act aditional modificare functie

Va prezentam mai jos un model de act aditional pentru modificarea functiei unui salariat. Documentul poate fi descarcat in format PDF>>>

S.C. ………….............……………… S.R.L.
Sediul: .................................
str. …………………………. nr. .., ap. .,
sector/judet ……………………………
R.C. : J/…./……………..
C.U.I. :……………………

ACT ADITIONAL Nr. ______/ din data ____________
la contractul individual de munca inregistrat sub nr. ____/ din data ______________

 

A. Partile contractului
Angajator – persoana juridica romana S.C. ............................. S.R.L., cu sediul social in ……………….., str. ………………………………….. nr. ..., bl. …, et ..., ap. …, sector  , nr. de ordine in Reg. Com. J ../ ../......... , CUI ................, reprezentata legal prin ..........................., in calitate de director general/administrator
si
Salariata/Salariatul – . domiciliat(a) in ..............................., str. ............................. nr. ... bl. ...., sc. .., et. .., ap. ..., sector/judet ............................,  posesor(e) a CI seria ..... nr. .............. eliberata de ................................. la data de .......................... CNP ...................................................
B. In temeiul art. 41 alin. (1) din Codul muncii coroborat cu art. 17 alin. (3) lit. d) din Codul muncii, partile convin asupra modificarii functiei salariatului astfel:
Capitolul E: Felul muncii
Functia/meseria …………….. conform Clasificarii ocupatiilor din Romania.
C. Celelalte prevederi ale contractului individual de munca raman neschimbate.
D. Clauzele prezentului act aditional vor produce efecte incepand cu data de ……………..……..
E. Prezentul act aditional a fost incheiat in doua exemplare astazi ................ .
Angajator,        Salariat
..........................      …………………………
Semnatura ........................
Data .......................
Reprezentant legal,
..........................
Angajator,
..........................

Modificarea functiei si inregistrarea in REGES

Art 5 alin. 3 din HOTARARE nr. 295 din 27 martie 2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor – REGES-ONLINE, orice modificare a functiei unui salariat se transmite in Registru cel tarziu in ziua anterioara producerii modificarii. Exceptie fac situatiile in care modificarea se produce ca urmare a unei hotarari judecatoresti, cand transmiterea in Registru se face in termen de 10 zile lucratoare de la data la care angajatorul a luat cunostinta de continutul acesteia. 

Conform art. 9 alin 3 lit a din HG 295/2025, nerespectarea acestor termene constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei.  

 

 

 

NOUTATI din Legislatia muncii

Video – Conferinta Noul REGES online. Provocari pentru angajatori


 Ce probleme practice ridica trecerea pe REGES online?
 
Va invitam in data de 18 iunie sa participati la evenimentul Noul REGES online. Provocari pentru angajatori, in cadrul caruia lectorul
RENTROP & STRATON, reputat specialist in relatii de munca, va explica in detaliu implicatiile practice ale tranzitiei la REGES online,
cu accent pe procedura de urmat in diferite situatii concrete.
 
Atentie! Evenimentul este transmis LIVE!

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT
TOP 9 teste HR: Angajare, Evaluare si Motivare a angajatilor

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Descarcati raportul GRATUIT
“REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la NOUTATILE
din HR!
Descarcati raportul
"TOP 9 teste HR: Angajare, Evaluare si Motivare a angajatilor"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]