Va informam ca, potrivit unei noi legi intrate recent in vigoare, administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispozitie maximum 60 de zile calendaristice sa elibereze adeverintele de vechime angajatilor, in cazul insolventei, falimentului sau lichidarii angajatorului.
Aceste modificari au scopul de a sustine salariatii in vederea stabilirii vechimii in munca, fapt care devenea imposibil in trecut, in contextul in care companiile la care lucrau intrau in faliment, fara a le oferi acestora o adeverinta care sa ateste vechimea in munca. Desigur ca angajatii intampinau dificultati la pensionare, avand in vedere ca nu reuseau, in anumite situatii, sa dovedeasca anii lucrati.
Aceste prevederi au fost incluse in Legea nr. 26/2023 pentru modificarea si completarea Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996 si a Legii nr. 53/2003 — Codul muncii, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 30 din 11 ianuarie 2023:
Art. II. — Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 34, alineatul (6^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6^1) In cazul in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, conform prevederilor alin. (5), sa inceteze si sa transmita in registrul general de evidenta a salariatilor incetarea contractelor individuale de munca."
2. La articolul 260 alineatul (1), dupa litera s) se introduce o noua litera, lit. s^1), cu urmatorul cuprins:
„s^1) incalcarea prevederilor art. 34 alin. (6^1), cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei;".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<