Va informam ca, potrivit unei noi legi intrate recent in vigoare, administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispozitie maximum 60 de zile calendaristice sa elibereze adeverintele de vechime angajatilor, in cazul insolventei, falimentului sau lichidarii angajatorului.
Aceste modificari au scopul de a sustine salariatii in vederea stabilirii vechimii in munca, fapt care devenea imposibil in trecut, in contextul in care companiile la care lucrau intrau in faliment, fara a le oferi acestora o adeverinta care sa ateste vechimea in munca. Desigur ca angajatii intampinau dificultati la pensionare, avand in vedere ca nu reuseau, in anumite situatii, sa dovedeasca anii lucrati.
Aceste prevederi au fost incluse in Legea nr. 26/2023 pentru modificarea si completarea Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996 si a Legii nr. 53/2003 — Codul muncii, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 30 din 11 ianuarie 2023:
Art. II. — Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 34, alineatul (6^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6^1) In cazul in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, conform prevederilor alin. (5), sa inceteze si sa transmita in registrul general de evidenta a salariatilor incetarea contractelor individuale de munca."
2. La articolul 260 alineatul (1), dupa litera s) se introduce o noua litera, lit. s^1), cu urmatorul cuprins:
„s^1) incalcarea prevederilor art. 34 alin. (6^1), cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei;".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Sprijin in vederea angajarii persoanelor cu handicapIntrebare: Cu privire la Ordonanta de Urgenta 127/2024, cu privire la unele masuri in domeniul social, respectiv privind angajarea persoanelor cu handicap, in articolul VI pct 3 sunt prevazute unele obligativitati ale angajatorilor cu peste 50 angajati, nu stim cum sa gestionam. Legea prevede obligativitatea de a solicita prin cerere scrisa adresata ONG-urilor sprijin in vederea angajarii persoanelor cu dizabilitati. Cum identificam aceste ONG-uri, ce format de scrisoare ne recomandati? Ulterior, ar trebui...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Drepturi prevazute in CCM ce se acorda pe durata suspendarii CIMIntrebare: Compania plateste asigurare privata de sanatate pentru angajatii sai cat si transport. Putem pune in contractul colectiv ca aceste drepturi sunt mentinute si pe perioada de suspendare a contractului in urmatoarele cazuri: Asigurarea privata sa fie mentinuta pe perioada concediului de crestere copil iar transportul sa fie mentinut pentru perioada de concedii medicale. In ambele situatii conform prevederilor din Codul muncii contractul se considera suspendat, insa tot acesta spune ca pe perioada...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<