"Avem un salariat care a lucrat in cadrul societatii in perioada 2008-2009 si care solicita o adeverinta cu veniturile din fiecare luna lucrata, avand nevoie de aceasta pentru dosarul de pensie. Va rugam sa ne spuneti daca societatea are obligatia sa elibereze un astfel de document."
Raspunsul specialistului:
Conform art. 279 din Codul muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca. Dupa data abrogarii Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu poseda carnet de munca, de catre instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze conflictele de munca, pe baza inscrisurilor sau a altor probe din care sa rezulte existenta raporturilor de munca. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogarii Decretului nr. 92/1976, cu modificarile ulterioare, se vor solutiona potrivit dispozitiilor acestui act normativ.
Conform art. 34 alin. (5) din Codul muncii, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
Totodata, conform art. 7 alin. (6) din HG 905/2017, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Din cele precizate mai sus rezulta ca daca salariatul pentru perioada lucrata in perioada 2008-2009 nu poate face dovada cu carnetul de munca, poate actiona in instanta angajatorul in vederea obtinerii inscrisurilor din care sa rezulte raportul de munca detinut cu unitatea dvs.
Astfel, angajatorul fie elibereaza salariatului din speta, de buna-voie, documentele solicitate in vederea constituirii vechimii in munca pentru perioada 2008-2009, fie le elibereaza la solicitarea instantei cu plata cheltuielilor judecatoresti.
Un raspuns oferit in aprilie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calificare la locul de muncaIntrebare: Societatea noastra doreste sa efectueze un curs de initiere/formare profesionala (exemplu: din muncitor necalificat in rectificator universal), cu un formator care este salariatul societatii noastre (cu/fara diploma de formator), insa societatea nu poate elibera decat o diploma recunoscuta la nivel intern. Intrebare: Dupa absolvirea cursului de initiere/formare, angajatorul poate face modificarea functiei in REVISAL in baza acelei diplome cu un act aditional?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. Incetare CIM. Incheierea unui nou contractIntrebare: Am urmatoarea speta: Salariata nascuta pe 09.10.1962 (62 ani si 4 luni), in ianuarie a indeplinit conditiile pentru pensie limita varsta conform anexa 5 si are stagiul de cotizarea peste 15 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea la noi si am prelungit/lasat contractul. Intrebare: 1. Este ok cum am procedat? Sau trebuia sa incetez contractul si sa fac altul nou? 2. Pensia se va cumula cu salariul? Dat fiind faptul ca nu este pensie anticipata, este de drept-limita de varsta.Sau trebuie sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<