Potrivit art. 8 alin. (1) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari de Legea 132/2011,de indemnizatia lunara si stimulentul de insertie prevazute de prezenta ordonanta de urgenta beneficiaza oricare dintre parintii firesti ai copilului, daca indeplineste conditiile de acordare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Totodata, art. 1 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobate prin HG 52/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca beneficiaza de drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, oricare dintre parintii firesti ai copilului/copiilor.
"Va rog sa-mi spuneti ce acte trebuie sa-i solicit unui salariat care doreste sa intre in concediu pentru crestere copil 2 ani. Mentionez ca mama nu lucreaza si nu are venituri. Ce acte ii intocmesc ? Modelul de adeverinta este cu veniturile din ultimele 24 luni. Este suficient sa-i trec salariatului veniturile din ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului? In aceste venituri cuprind si tichetele de masa si tichetele cadou pentru care s-a retinut impozitul pe salarii? Pentru a beneficia de stimulentul de insertie trebuie sa revina cu o luna mai devreme?"
Raspunsul specialistilor:
Asadar, tatal copilului este una dintre persoanele indreptatite care are dreptul la concediul pentru cresterea copilului (in varsta de pana la doi ani sau 3 ani in cazul copilului cu handicap), precum si de o indemnizatie lunara sau de stimulentul de insertie, dupa caz, daca acesta indeplineste conditiile de acordare a acestora astfel cum sunt prevazute in actul normativ.
Astfel, conform art. 7 alin. (1) din din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 111/2010, concediul pentru cresterea copilului, prevazut la art. 2 alin. (1), art. 6 si 11 din ordonanta de urgenta, se acorda pe baza de cerere aprobata de catre angajatorul la care isi desfasoara activitatea persoana indreptatita.
In situatia in care mama copilului nu indeplineste conditiile pentru concediu de maternitate, tatal copilului poate beneficia de indemnizatie crestere copil de la data nasterii copilului daca cererea a fost depusa in termen de 60 de zile de la data nasterii copilului.
Cererile pentru acordarea drepturilor prevazute de OUG 111/2010 reprezentand indemnizatie sau stimulent de insertie, se depun la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti pe raza careia solicitantul isi are domiciliul sau resedinta conform art. 14 alin. (1) din OUG 111/2010 insotite de urmatoarele docemente, dupa caz:
a) actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul se depun in copie ce va fi confruntata cu originalul la depunerea acestora (certificate de casatorie, livret de familiem, ertificat de nastere etc.)
b) actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, dupa caz, in speta, adeverinta eliberata de angajator, din care sa rezulte ca persoana indreptatita a realizat timp de 12 luni in ultimii 2 ani anterior nasterii copilului venituri din salarii;
c) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului.
Conform art. 3 alin. (2) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea nivelului indemnizatiei pentru cresterea copilului reprezinta, veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura prevazute la art. 2 alin. (1) definite la art. 67, art. 70, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru persoanele indreptatite care realizeaza venituri din categoriile celor mentionate, veniturile luate in calcul pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei lunare sunt:
a) veniturile rezultate dupa scaderea impozitului pe venit si, dupa caz, a contributiilor sociale obligatorii datorate, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit;
b) veniturile rezultate dupa scaderea contributiilor sociale obligatorii datorate, dupa caz, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit, in cazul veniturilor scutite de impozitul pe venit conform art. 60 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru luna nasterii copilului se iau in calcul veniturile cuvenite pentru acea luna, respectiv venitul pe care l-ar fi primit persoana daca ar fi lucrat in toata luna sau cumulul dintre venitul aferent zilelor lucrate cu indemnizatia de maternitate.
Astfel, in adeverinta se trec veniturile asupra carora se datoreaza impozit pe venit. Prin urmare, se vor mentiona in adeverinta toate veniturile nete impozabile cum ar fi:
tichete de masa, tichetele cadou acordate peste limita de 150 lei cu ocazia Pastelui, Craciunului, zilei de 8 martie, zilei de 1 iunie, voucherele de vacanta, avantajele in natura, orice alt venit impozabil. Diurna neimpozabila nu se mentioneaza in adeverinta.
Revenirea salariatului din concediu crestere copil are loc in ziua urmatoare celei in care copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap (art. 16 alin. (1) lit. a) din OUG 111/2010).
Conform art. 7 alin. (2) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoanele care au finalizat concediul pentru cresterea copiilor si obtin venituri supuse impozitului potrivit art. 3 alin. (1) beneficiaza de stimulentul de insertie in cuantumul prevazut la alin. (1) lit. b) dupa implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani, respectiv 4 ani in cazul copilului cu dizabilitati. Acest stimulent de insertie se acorda inclusiv persoanelor prevazute la alin. (1).
Astfel, stimulentul de insertie se acorda pana la implinirea de copil a varstei de 3 ani fara a mai fi necesar ca salariatul sa revina la locul de munca si sa realizeze venituri impozabile cu 60 de zile anterior implinirii de catre copil a varstei de 2 ani.
Aceasta modificare a fost introdusa prin OUG 26/2021 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.
Conform art. IV din acest act normativ:
Art. IV. - (1) Prevederile art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se aplica si persoanelor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au beneficiat de concediu si indemnizatie pentru cresterea copiilor si/sau de stimulentul de insertie;
b) realizeaza venituri supuse impozitului din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) copiii nu au implinit varsta de 3 ani, respectiv 4 ani in cazul copilului cu dizabilitati.
Avand in vederile prevederile legale citate, apreciez ca salariatul poate reveni in activitate a doua zi dupa ce copilul implineste varsta de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati si va beneficia de stimulent de insertie, in cuantum de 650 lei, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani, respectiv 4 ani in cazul copilului cu handicap.