Printr-un memorandum semnat inclusiv de premierul Florin Citu, Ministerul Economiei propune, pe langa
alte masuri de debirocratizare si sustinere a mediului de afaceri autohton, si modificarea procedurii de decontare a indemnizatiilor de concediu medical.
Astfel, in prezent, pentru a recupera sumele reprezentând indemnizatii aferente certificatelor de concediu medical platite asiguratilor salariati, conform prevederilor art.38 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii trebuie sa depuna o cerere la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art.1 alin.(1) si (2), art.32 alin.(1), precum si platitorii prevazuti la art.36 alin.(3) lit. a) si b) din OUG nr.158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, erau in drept sa le solicite.
“Sumele datorate de CNAS contribuabililor sunt incasate foarte greu, depasind deseori 24 luni, chiar daca termenul legal este de 60 zile. Acest lucru afecteaza bugetul contribuabililor (in mod special al microintreprinderilor) care nu au nici un instrument legal sa urgenteze primirea sumelor de bani de la CNAS. Demersurile in instanta dureaza foarte mult din cauza termenelor lungi si creeaza costuri suplimentare”, se mentioneaza in documentul Ministerului Economiei.
Se fac urmatoarele propuneri:
• modificarea art.12, lit.a) si lit.b) din OUG nr.158/2005 privind eliminarea suportarii de catre angajator a concediului medical din fondul de salarii a primelor 5 zile de incapacitate temporara de munca. Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca sa fie suportate integral din bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
• compensarea contravalorii concediilor medicale datorate contribuabilului din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS), cu sumele datorate de contribuabil pentru Bugetul de Stat si Bugetul Asigurarilor Sociale. Compensarea se poate face prin intermediul formularului Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun nr.203/207/188 al MFP/MMJS/MS din 2/2021.
Ramane de vazut in ce masura, dat fiind faptul ca ministrul Claudiu Nasui si-a anuntat demisia (in bloc, alaturi de ceilalti colegi ai USR Plus), daca masurile vor continua de un nou ministru sau daca va fi finalizata demisia anuntata la 6 septembrie 2021 de ministrii amintiti.
In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.