Ministerul Economiei a facut public un proiect de memorandum care include mai multe masuri de debirocratizare a mediului de afaceri din Romania, din dorinta de a veni in sprijinul angajatorilor si pentru stimularea cresterii fortei de munca.
"Birocratia excesiva reprezinta una dintre provocarile cele mai des intalnite de mediul de afaceri din Romania, iar capacitatea insuficienta de a furniza servicii de calitate, inclusiv servicii digitale, are un impact negativ asupra cetatenilor si a operatorilor economici, potrivit Raportului de tara 20201. Schimbarile legislative frecvente si imprevizibile, impreuna cu deficientele persistente din administratia publica, ingreuneaza activitatea antreprenorilor locali, submineaza deciziile de investitii si reduc atractivitatea tarii pentru investitorii straini", se arata in memorandumul amintit.
Totodata, se precizeaza ca memorandumul stimuleaza o abordare proactiva a domeniului ce priveste debirocratizarea si reformarea sistemului public, reprezentand o masura necesara inclusa in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), care este singurul instrument pe care Romania il are la dispozitie privind atragerea investitiilor publice care urmaresc relansarea economica si cresterea capacitatii de rezilienta, prin absorbtia de fonduri europene.
Masuri pentru eliminarea birocratiei
1. Aprobarea tacita (Silence is consent)
Chiar daca actul normativ aflat in vigoare (Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 27/2003) reglementeaza procedura aprobarii tacite ca modalitate alternativa de emitere sau reinnoire a autorizatiilor de catre autoritatile administratiei publice, prevederile acestuia nu sunt aplicate in practica si nu sunt cunoscute de catre mediul de afaceri. Actiunile propuse includ responsabilizarea institutiilor publice si cresterea calitatii serviciilor oferite contribuabililor.
2. Depunerea unica a documentelor (Once-only principle)
Principiul stipuleaza dreptul fiecarui operator economic de a furniza anumite informatii si documente autoritatilor statului o singura data.
3. Anularea controlului dublu (Dual controls)
Eliminarea controlului dublu si a cerintelor privind verificarea solicitarilor de catre mai multe institutii publice pentru aceeasi solicitare (de exemplu, la nivel national si la nivel local sau institutii care apartin de autoritati publice diferite).
4. Anularea solicitarilor multiple ale acelorasi informatii/ Actul administrativ unic (Duplicated information request)
Principiul prevede anularea obligatiei de a furniza aceleasi informatii si documente catre autoritati publice diferite, pentru aceeasi solicitare. La fiecare vizita la o institutie publica, contribuabilul e obligat sa prezinte copii ale documentelor pe care institutia publica le detine sau la care trebuie sa aiba acces prin intermediul bazelor de date oficiale.
5. Eliminarea dublei autorizari (Double licensing)
Principiul prevede anularea acelor proceduri de autorizare care cauzeaza povara administrativa excesiva antreprenorilor, prin faptul ca autoritatile solicita obtinerea autorizatiilor pentru a putea functiona de la mai multe institutii (de exemplu, restaurantele sunt obligate sa obtina autorizatia de functionare de la autoritatile locale, dar si de la ANSVSA si DSP, conditionate reciproc).
6. Punctul de contact unic electronic (Electronic point of single contact – one-stop-shop)
Utilizarea unei platforme unice (one-stop-shop) pentru toate aspectele legate de acordarea autorizatiilor, licentelor, avizelor, etc. precum si actualizarea informatiilor disponibile pentru antreprenori, aflate intr-un singur loc.
7. Proceduri clare si simple (Clear and accessible guidelines)
Principiul prevede elaborarea si/sau rescrierea de proceduri si instructiuni clare si simple privind obligatiile firmelor catre institutiile statului, precum si necesitatea actualizarii informatiilor disponibile si a reglementarilor in vigoare pe site-urile institutiilor publice, pentru a fluidiza interactiunea dintre mediul de afaceri si institutiile publice.
8. Diminuarea sarcinii administrative (One-in, one-out principle)
Principiul prevede controlul poverii administrative prin eliminarea unei obligatii, ori de cate ori se introduce una noua. De exemplu, daca se introduce o declaratie sau o obligatie, trebuie eliminata alta veche.
9. Prioritatea digitalului (Digital first)
Interactiunea mediului privat cu institutiile statului sa se realizeze, cu prioritate si preponderenta, prin mijloace digitale, cu respectarea normelor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
10. Acte dintr-un click (One-click documents)
Principiul prevede dreptul operatorilor economici de a obtine toate documentele necesare prin acces facil si direct la platformele administratiei publice, precum si posibilitatea de a trimite actele solicitate de autoritati in format electronic.
11. Fara dosare si cozi la ghisee
Principiul prevede eliminarea birocratiei excesive prin comunicarea si obtinerea tuturor aprobarilor sau avizelor in format electronic. Daca institutia emitenta nu are un sistem electronic dedicat in care sa poata fi incarcate documentele solicitate, atunci sa fie implicita comunicarea prin posta electronica. Acest principiu trebuie sa fie respectat si in viitor, dupa incetarea starii de alerta cauzata de COVID 19.
12. Circula hartiile, nu oamenii
Principul face referire la interconectarea bazelor de date ale institutiilor publice, proces ce reduce numarul de ore pe care agentii economici le aloca pentru a depune declaratii sau a obtine avize si autorizatii.
In concret, masurile incluse in memorandum sunt:
1. Modificarea procedurii de decontare a indemnizatiilor aferente concediilor medicale
2. Scutirea de sanctiuni pentru microintreprinderi si corelarea birocratiei cu talia firmei
3. Eliminarea analizei de risc la securitate fizica
4. Eliminarea obligatiei declararii sediilor secundare la ANAF, obtinerea CIF pentru puncte de lucru si plata diferentiata a impozitului pe venitul din salarii
5. Eliminarea obligativitatii tranzactiilor firmelor prin contul de trezorerie in relatia cu institutiile statului
6. Eliminarea deductibilitatii limitate de 50% a combustibilului pentru autoturisme
7. Eliminarea foii de parcurs ca document obligatoriu in deductibilitatea combustibilului
8. Eliminarea declararii posturilor vacante la ANOFM
9. Simplificarea si digitalizarea procedurii de infiintare a firmelor
10. Simplificarea inchiderii firmelor
11. Cresterea plafonului de la 50.000 euro la 100.000 euro pentru obligatia de dotare cu cititoare de card - POS
12. Eliminarea procurii notariale necesare in indeplinirea obligatiilor declarative
13. Eliminarea declararii reducerilor comerciale
14. Eliminarea obligatiei privind pastrarea contractelor individuale de munca la punctele de lucru din legislatia de reducere a muncii la negru
15. Eliminarea sanctiunilor pentru lipsa Registrului Unic de Control (RUC)
16. Revizuirea legislatiei privind casele de marcat
17. Revizuirea autorizatiilor, avizelor si licentelor conform Anexei 1
18. Actualizarea legislatiei prin revizuirea actelor normative care impacteaza mediul de afaceri conform Anexei 2
19. Simplificarea accesului angajatorilor la obtinerea subventiei de somaj
20. Modificarea legislatiei privind starea de inactivitate si inscrierea inactivitatii in cazierul fiscal al contribuabililor
21. Eliminarea obligativitatii pentru societatile cu capital privat de a raporta situatia sumelor restante la CPPI
22. Adaugarea si actualizarea codurilor CAEN conform nevoilor si solicitarilor mediul antreprenorial
23. Modificarea legislatiei privind drepturile de autor in privinta organismelor de gestiune colectiva
24. Simplificarea regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRC
25. Eliminarea Registrului de Evidenta Fiscala in format fizic pentru persoanele juridice
26. Mutarea obligativitatii inregistrarii contractelor de internship de la AJOFM la ITM/Revisal
27. Eliminarea Registrului entitatilor/unitatilor de Cult - conditie pentru deductibilitatea sponsorizarii din impozit
Ramane de vazut in ce masura, dat fiind faptul ca ministrul Claudiu Nasui si-a anuntat demisia (in bloc, alaturi de ceilalti colegi ai USR Plus), daca masurile vor continua de un nou ministru sau daca va fi finalizata demisia anuntata la 6 septembrie 2021 de ministrii amintiti.