Proiect adoptat: Angajatii care pot continua activitatea si care se pot pensiona, la cerere, la 70 ani

pensionare 70 anicontinuare activitate varsta pensionareangajat pensionare 70 ani proiect
Proiect adoptat: Angajatii care pot continua activitatea si care se pot pensiona, la cerere, la 70 ani
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
Guvernul a adoptat joi, 9 iunie, proiectul de lege privind unele masuri pentru continuarea activitatii de catre persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare.
 
Redam principalele modificari aduse de proiectul amintit:
 
Art. 1 – (1) Persoanele care isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui act de numire in functie, dupa caz, si care indeplinesc conditiile de pensionare pot continua activitatea, la cerere, pana la implinirea varstei de 70 de ani.
 
(2) Cererea privind continuarea activitatii in conditiile alin.(1) se depune la unitatea angajatoare, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de implinirea varstei legale de pensionare.
 
(3) Persoanele care continua activitatea in conditiile alin. (1) pot solicita inscrierea la pensie si anterior implinirii varstei de 70 de ani. Cererea de incetare a activitatii in vederea pensionarii se depune la unitatea angajatoare cu 60 de zile calendaristice inainte de data de la care persoana solicita pensionarea.
 
Art. 5 – (3) Persoanele care au calitatea de pensionari si isi desfasoara activitatea in conditiile alin. (2) pot exercita optiunea, la cerere, pentru reluarea platii pensiei si incetarea raporturilor de munca sau a raporturilor de serviciu, dupa caz, oricand, pana la implinirea varstei de 70 de ani. Cererea de incetare a activitatii se depune la unitatea angajatoare. Dupa emiterea deciziei de incetare a contractului, persoana este indreptatita sa solicite, cu 60 de zile calendaristice inainte de data pensionarii, reluarea platii pensiei.
 
Art. 9 - (1) Angajatorul are obligatia informarii persoanelor care desfasoara activitati in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a actului de numire in functie, dupa caz, cu privire la aspectele reglementate de art. 2 si 3. 
 
(2) Angajatorul are obligatia de a lua masurile necesare constatarii cazurilor prevazute la art. 8 si de a dispune incetarea raporturilor de munca sau a efectelor actului de numire in functia publica, dupa caz, in conditiile si termenul prevazute la art. 3. 
 
(3) In cazul continuarii activitatii in conditiile art. 2, al desfasurarii activitatii in conditiile art. 3, ori a incadrarii in conditiile art. 5 din prezenta lege, angajatorul are obligatia sa informeze casa de pensii competenta, in termen de 30 de zile calendaristice de la exprimarea optiunii sau de la data incadrarii. 
 
(4) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 100.000 lei nerespectarea de catre angajator a prevederilor alin. (2). 
 
(5) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei nerespectarea de catre angajator a prevederilor alin. (3).
 
Art. 10 - Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza: 1.La articolul, 56 alineatul (4) va avea urmatorul cuprins: 
 
"(4) Pe baza unei cereri formulate cu 30 de zile inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, salariatul poate continua activitatea pana la implinirea varstei de 70 de ani. Pentru salariatii din cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si din cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, continuarea activitatii se realizeaza in baza aceluiasi contract individual de munca si nu este conditionata de acordul angajatorului." 
 
2. Dupa alineatul (4) al articolului 56 se introduc doua noi alineate, alin. (5) si alin. (6), cu urmatorul cuprins: 
 
"(5) Prin derogare de la prevederile art. 56 alin. (1) lit. c), contractul individual de munca inceteaza de drept la implinirea varstei de 70 de ani, pentru salariatii care au exercitat optiunea in scris pentru continuarea activitatii. 
 
(6) Continuarea activitatii in conditiile prevazute de alin. (4) si (5) se face cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (1) si art. 28 lit. g) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.".
 
(...) Proiectul integral poate fi consultat aici si urmeaza sa fie trimis in Parlament.
 

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pensionare 70 anicontinuare activitate varsta pensionareangajat pensionare 70 ani proiect

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 10 Iunie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Proiect adoptat: Angajatii care pot continua activitatea si care se pot pensiona, la cerere, la 70 ani Nota: 4.92 din 5 - 6 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (1)


Bulbuc Cristian
12-Iun-2021
Pentru a elimina arbitrariul ?i nedreptatea n pensionarea obligatorie la limita de vrst? trebuie avut n vedere c esen?a conceptului de pensionare este dreptul persoanei de a decide s nu mai munceasc din momentul respectiv pana la momentul decesului ?i s primeasca din partea statului sau a unui fond privat de pensii (la care a contribuit pn la data respectiv), lunar, o suma de bani calculata dupa o formula stabilita printr-un act normativ, denumita “pensie”, ?i nu obligarea angajatorului (stat sau privat) prin acte normative sa desfaca contractul de munc angajatului care a implinit vrsta de pensionare. Sunt nenumrate situa?iile n care angajatul ajuns la vrsta de pensionare are o productivitate a muncii mai mare decat a multor angajati mai tineri. Angajatorului trebuie s i se lase dreptul de a decide n func?ie de criterii de performant. In Ro mai persista mentalitatea perioadei in care functiona planificarea centralizata si anume ca “statul” trebuie sa se implice in armonizarea cererii de forta de munca cu oferta de forta de munca, astfel incat sa nu existe somaj si nici cersetori. In baza acelui principiu erau reglementate locurile la facultati, scoli de meserii, etc. in functie de necesarul de resurse umane din ramurile economiei tarii (tara functionand cu granitele inchise, fara intrari-iesiri de resurse umane din sistem). In acel context (al ec onomiei centralizat planificate) eliminarea din sistem a persoanelor care ajungeau la varsta fixata pentru pensionare, era utila pentru ca producea “gaurile” din sistemul de ocupare a fortei de munca, care erau “umplute” de absolventii diferitelor sisteme de pregatire in diferite tipuri de profesii sau meserii. n economia concuren?ial din zilele noastre nemaiexistnd planificare centralizat (care s-a dovedit catastrofal d.p.d.v. economic) paradigma varstei de pensionare trebuie armonizat cu realitatea pietei fortei de munc. n UE ?i n SUA exista legi anti discriminare n func?ie de vrst? n cadrul angaj?rii „ ... n orice mod care ar priva sau ar tinde s? priveze orice persoan? de oportunit??i de angajare sau care ar afecta n alt mod statutul s?u de angajat, .... ”. Aceste legi anti-discriminare recunosc c? vrsta cronologic? nu este un indicator al competen?ei ?i nu ar trebui folosit? pentru a alunga lucr?torii mai n vrst? deoarece procesul de degenerare psihologic? ?i fiziologic? cauzat? de mb?trnire variaz? n func?ie de fiecare individ astfel nct deciziile de angajare, respectiv de pensionare obligatorie nu trebuiesc fundamentrate pe criteriul vrstei. Propun revizuirea prevederilor normative pe baza crora se face pensionarea medicilor care au ajuns la vrsta de pensionare ?i crearea unui cadru general n favoarea egalit??ii de tratament n ceea ce prive?te ncadrarea n munc? ?i ocuparea for?ei de munc? armonizat cu prevederile legislative din ?arile occidentale n care medicii au dreptul de a ie?i la pensie la o anumit vrst dar nu sunt obliga?i (ca n Romnia) s o fac dac sunt ap?i sa presteze actul medical dup aceast vrst ?i aleg s rmn n activitate. Legisla?ia din ?ri dezvoltate cum sunt: SUA, Fran?a, Anglia, Germania, ?.a., care prevede doar dreptul medicului de a se pensiona la o anumit vrst, fra ns a-l obliga s se pensioneze. Spre exemplu, lipsa tot mai mare de medici n Germania, a f?cut posibil ca majoritatea membrilor Bundestag s? adopte legea privind dezvoltarea n continuare a structurilor organiza?ionale n asigur?rile legale de s?n?tate (GKV-OrgWG) la 17 octombrie 2008, anulnd astfel obligativitatea de a pensiona medicii la limita de vrst?. Situa?ia for?ei de munc n domeniul medical https://www.bundesaerztekammer.de/weitere-sprachen/english/work-training/work-and-training-in-germany/medical-organisations-and-associations/ Europe has a shortage of doctors A surge in retirements, lack of new doctors in training, emigration to countries with better working conditions… by 2020, Europe could be facing a shortage of 230,000 doctors. In the space of twenty years, Romania’s public health service lost 5000 doctors, almost 10% of practicing doctors, and it could lose 12,000 therapists over the next fifteen years. In France, there are 9.1% fewer general practitioners than ten years ago. As for Italy, it could lose 34,000 doctors by 2028. The findings are similar in all the EU member states, and is not a new phenomenon. Already in 2012, the European Commission estimated that Europe could be short of 230,000 doctors by 2020. This would mean 13.5% of Europe’s health needs not being taken care of. https://www.europeandatajournalism.eu/eng/News/Data-news/Europe-has-a-shortage-of-doctors Romania lost half its doctors between 2009 and 2015. A few years after Poland joined the EU, more than 60 percent of fifth- and sixth-year medical students planned to pursue work abroad. Slovakia had about 15,000 practicing physicians when it joined the EU in 2004; 3,800 have applied to leave since then. https://www.politico.eu/article/doctors-nurses-migration-health-care-crisis-workers-follow-the-money-european-commission-data/

Pentru a elimina arbitrariul ?i nedreptatea ?n pensionarea obligatorie la limita de v?rst? trebuie avut ?n vedere c? esen?a conceptului de pensionare este dreptul persoanei de a decide s? nu mai munceasc? din momentul respectiv pana la momentul decesului ?i s? primeasca din partea statului sau a unui fond privat de pensii (la care a contribuit p?n? la data respectiv?), lunar, o suma de bani calculata dupa o formula stabilita printr-un act normativ, denumita "pensie", ?i nu obligarea angajatorului (stat sau privat) prin acte normative sa desfaca contractul de munc? angajatului care a implinit v?rsta de pensionare. Sunt nenum?rate situa?iile ?n care angajatul ajuns la v?rsta de pensionare are o productivitate a muncii mai mare decat a multor angajati mai tineri. Angajatorului trebuie s? i se lase dreptul de a decide ?n func?ie de criterii de performant?. In Ro mai persista mentalitatea perioadei in care functiona planificarea centralizata si anume ca "statul" trebuie sa se implice in armonizarea cererii de forta de munca cu oferta de forta de munca, astfel incat sa nu existe somaj si nici cersetori. In baza acelui principiu erau reglementate locurile la facultati, scoli de meserii, etc. in functie de necesarul de resurse umane din ramurile economiei tarii (tara functionand cu granitele inchise, fara intrari-iesiri de resurse umane din sistem). In acel context (al ec onomiei centralizat planificate) eliminarea din sistem a persoanelor care ajungeau la varsta fixata pentru pensionare, era utila pentru ca producea "gaurile" din sistemul de ocupare a fortei de munca, care erau "umplute" de absolventii diferitelor sisteme de pregatire in diferite tipuri de profesii sau meserii. ?n economia concuren?ial? din zilele noastre nemaiexist?nd planificare centralizat? (care s-a dovedit catastrofal? d.p.d.v. economic) paradigma varstei de pensionare trebuie armonizat? cu realitatea pietei fortei de munc?. ?n UE ?i ?n SUA exista legi anti discriminare ?n func?ie de v?rst? ?n cadrul angaj?rii ,, ... ?n orice mod care ar priva sau ar tinde s? priveze orice persoan? de oportunit??i de angajare sau care ar afecta ?n alt mod statutul s?u de angajat, .... ". Aceste legi anti-discriminare recunosc c? v?rsta cronologic? nu este un indicator al competen?ei ?i nu ar trebui folosit? pentru a alunga lucr?torii mai ?n v?rst? deoarece procesul de degenerare psihologic? ?i fiziologic? cauzat? de ?mb?tr?nire variaz? ?n func?ie de fiecare individ astfel ?nc?t deciziile de angajare, respectiv de pensionare obligatorie nu trebuiesc fundamentrate pe criteriul v?rstei. Propun revizuirea prevederilor normative pe baza c?rora se face pensionarea medicilor care au ajuns la v?rsta de pensionare ?i crearea unui cadru general ?n favoarea egalit??ii de tratament ?n ceea ce prive?te ?ncadrarea ?n munc? ?i ocuparea for?ei de munc? armonizat cu prevederile legislative din ?arile occidentale ?n care medicii au dreptul de a ie?i la pensie la o anumit? v?rst? dar nu sunt obliga?i (ca ?n Rom?nia) s? o fac? dac? sunt ap?i sa presteze actul medical dup? aceast? v?rst? ?i aleg s? r?m?n? ?n activitate. Legisla?ia din ??ri dezvoltate cum sunt: SUA, Fran?a, Anglia, Germania, ?.a., care prevede doar dreptul medicului de a se pensiona la o anumit? v?rst?, f?ra ?ns? a-l obliga s? se pensioneze. Spre exemplu, lipsa tot mai mare de medici ?n Germania, a f?cut posibil ca majoritatea membrilor Bundestag s? adopte legea privind dezvoltarea ?n continuare a structurilor organiza?ionale ?n asigur?rile legale de s?n?tate (GKV-OrgWG) la 17 octombrie 2008, anul?nd astfel obligativitatea de a pensiona medicii la limita de v?rst?. Situa?ia for?ei de munc? ?n domeniul medical https://www.bundesaerztekammer.de/weitere-sprachen/english/work-training/work-and-training-in-germany/medical-organisations-and-associations/ Europe has a shortage of doctors A surge in retirements, lack of new doctors in training, emigration to countries with better working conditions... by 2020, Europe could be facing a shortage of 230,000 doctors. In the space of twenty years, Romania's public health service lost 5000 doctors, almost 10% of practicing doctors, and it could lose 12,000 therapists over the next fifteen years. In France, there are 9.1% fewer general practitioners than ten years ago. As for Italy, it could lose 34,000 doctors by 2028. The findings are similar in all the EU member states, and is not a new phenomenon. Already in 2012, the European Commission estimated that Europe could be short of 230,000 doctors by 2020. This would mean 13.5% of Europe's health needs not being taken care of. https://www.europeandatajournalism.eu/eng/News/Data-news/Europe-has-a-shortage-of-doctors Romania lost half its doctors between 2009 and 2015. A few years after Poland joined the EU, more than 60 percent of fifth- and sixth-year medical students planned to pursue work abroad. Slovakia had about 15,000 practicing physicians when it joined the EU in 2004; 3,800 have applied to leave since then. https://www.politico.eu/article/doctors-nurses-migration-health-care-crisis-workers-follow-the-money-european-commission-data/

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Vanzare autorizatie farmacie. Concedierea salariatilorIntrebare: In cazul unei societati comerciale care desfasoara activitate in domeniul comertului cu amanuntul in farmacii, care detine mai multe puncte de lucru in Bucuresti si Ilfov si care decide vanzarea caenului (autorizatiei de farmacie) unui punct de lucru. Ce obligatii are fata de salariati? Poate sa pastreze o parte dintre ei , pe care o poate reloca in celelalte puncte de lucru? E obligata sa-i relocheze pe toti? Daca ptr farmacistul sef nu mai are post disponibil in celelalte puncte de lucru si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Kurzarbeit. Declaratia 112 in luna septembrie 2020Intrebare: In luna Septembrie 2020 am avut 35 de salariati care au lucrat 4h/zi intreaga luna sau mai putin, s-a aplicat OUG132/2020 (publicat in 10 august in MO, in vigoare de la 10 august). Atat programul SAGA cat si D112 nu ofereau posibilitatea de a inregistra in statul de plata Reducere timp de lucru 50%, astfel incat am calculat manual taxele pentru bugetul de stat datorate pentru sumele din indemnizatiile cuvenite, si le-am platit impreuna cu sumele de taxe datorate pentru celelalte zile si ceilalti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor"
Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]