Angajatorul are la dispozitie putine instrumente prin care isi poate impune vointa pe parcursul raporturilor de munca. Legea, contractul colectiv de munca incheiat la nivel sectorial, multe dintre statutele de personal si chiar contractele individuale de munca, astfel cum sunt ele reglementate de Codul muncii – il dezavantajeaza pe angajator. De aceea, regulamentul intern – act unilateral al angajatorului, care nu se negociaza si care nu are nicio clauza lasata la latitudinea sindicatului – apare ca unul dintre cele mai pretioase documente pentru cel care angajeaza personal.
Regulamentul intern este un izvor specific dreptului muncii. Calitatea lui de izvor de drept il face utilizabil in instanta. Asadar, angajatorul isi va putea fundamenta unele decizii – spre exemplu disciplinare – pe dispozitiile regulamentului intern. Mai mult, el se va putea prevala in instanta de dispozitiile regulamentului intern daca se afla in proces cu salariatul sau inspectorul de munca. O singura conditie: corecta alcatuire juridica a regulamentului intern.
Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare si profesionale, aplicabile la locul de munca.
Regulamentul intern dobandeste si o mare importanta dupa modificarea Codului muncii prin Legea nr. 40/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 225 din 31 martie 2011, deoarece acum cuprinde si criteriile de evaluare a salariatilor.
Notiunea folosita anterior actualului Cod al muncii era aceea de regulament de ordine interioara. Pe langa deosebirea terminologica, trebuie semnalata o alta noutate semnificativa in raport cu reglementarea anterioara: daca inaintea actualului Cod al muncii regulamentul de ordine interioara se intocmea de catre angajator impreuna cu sindicatele, potrivit actualului Cod al muncii Regulamentul intern este un act unilateral al angajatorului, la elaborarea caruia salariatii sunt numai consultati.

Cartea verde a Legislatiei Muncii

Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale

Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Regulamentul intern este obligatoriu pentru toti participantii la raporturile de munca ce se deruleaza in unitatea respectiva. Astfel, prevederile lui se aplica:
- salariatilor proprii;
- salariatilor detasati in unitatea respectiva;
- salariatilor care se afla in delegatie in unitatea respectiva;
- ucenicilor, care lucreaza in temeiul unui contract de ucenicie;
- insusi angajatorului care l-a elaborat.
Regulamentul intern produce efecte obligatorii. Trebuie amintit ca, intre obligatiile principale ale salariatului, prevazute in art. 39 alin. (2) din Codul muncii, se numara si aceea dea respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca (lit. c).
Nerespectarea oricareia dintre prevederile regulamentului intern atrage raspunderea disciplinara a salariatului. Dispozitiile regulamentului intern pot intemeia decizia de sanctionare.
Trebuie aratat ca regulamentul intern produce efecte asupra tuturor categoriilor de personal din unitate. Astfel:
• pe durata perioadei de proba, salariatul se bucura de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in regulamentul intern aplicabil (art. 31 alin. (4));
• salariatul delegat sau detasat se va conforma prevederilor regulamentului intern al unitatii unde se afla in delegatie sau detasare;
• salariatii cumularzi se vor conforma prevederilor regulamentelor interne ale unitatilor unde cumuleaza;
• regulamentul intern este obligatoriu si pentru cei care presteaza munca in temeiul unui contact de ucenicie etc.
Pentru a declansa aceste efecte, potrivit art. 243 din Codul muncii, republicat in Monitorul Oficial nr. 345 din 18 mai 2011, regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
Codul muncii – Legea nr. 53/2003, republicata, reglementeaza problematica Regulamentului intern in art. 241–246.
Acest material este extras din lucrarea Dosarul personal al salariatului.
Atentie, ITM-ul „vaneaza” dosarele de personal ale salariatilor! Lipsa acestora se sanctioneaza cu amenda de 8.000 de lei!