Guvernul adopta vineri un pachet de masuri de sprijin pentru angajatii si angajatorii care intampina dificultati in derularea programului normal de activitate si care au fost obligati sa reduca programul de munca, intampinand si o scadere a cifrei de afaceri.
Se adopta astfel proiectul de ordonanta de urgenta privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.
"Proiectul de act normativ reglementeaza o masura de sprijin pentru revenirea in activitate, sub forma unei scheme de finantare temporara a angajatilor care vor avea program redus de munca. Avand in vedere aparitia unor situatii cu caracter imprevizibil si exceptionale care determina stabilirea de reguli specifice pentru anumite domenii de activitate privind asigurarea continuitatii activitatii in conditii de securitate si sanatate in munca, astfel incat activitatea sa fie mentinuta la un flux continuu si operata sub anumiti parametri de eficienta economica, prin prezentul act normativ se stabileste posibilitatea acordata angajatorului de reducere a timpului de munca al salariatilor, cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu repartizarea corespunzatoare a programului de lucru si reducerea corespunzatoare a salariului.
Pentru aceasta perioada, alaturi de salariul cuvenit orelor muncite, salariatii beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut initial in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca.
O propunere consta in faptul ca, pe perioada reducerii temporare a activitatii cauzata de existenta starii de urgenta/alerta/asediu, salariatul beneficiaza de toate celelalte drepturi aferente timpului normal de munca prevazut in contractul individual de munca anterior reducerii unilaterale a timpului de munca corespunzator timpului de munca efectiv lucrat. Masura se propune a fi aplicata ori de catre ori se instituie stare de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii".
De asemenea, odata cu noile masuri, se are in vedere si sprijinirea altor categorii de persoane care realizeaza venituri in regim independent, respectiv alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de articolul 3 alineat (2) din Legea 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, a caror activitate este redusa ca urmare a instituirii starii de urgenta/alerta/asediu.
Conform proiectului, pentru acestia, prin proiectul de act normativ se propune ca pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu sa se acorde o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut, de la bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, pe baza cererii si a declaratiei pe propria raspundere.
De asemenea, se instituie masuri de stimulare a ocuparii, acordate pentru o perioada de trei luni de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, care vizeaza, in principal, domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2. Masurile vizeaza zilierii si persoanele care lucreaza in baza unui contract de munca pe perioada determinata pentru activitati sezoniere.
Pentru zilieri se propune acordarea unei sume de "35% din remuneratia cuvenita/ zi de munca", iar pentru sezonieri, acordarea unei indemnizatii, reprezentand "41,5% din salariu, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut pe economie, aferent perioadei lucrate".
Totodata, in ce priveste telemunca, se propuneacordarea o singura data a unei sume de 2.500 lei pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau de alerta pentru cel putin 15 zile, pentru achizitionarea de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.
In plus, tot vineri se asteapta sa se adopte unele masuri pentru acordarea de sporuri pentru comitetul director si altor categorii de angajati ai DSP-urilor, astfel incat sa existe un cadru legal pentru ca, potrivit notei de fundamentare, pana la data incetarii starii de alerta, instituita in conditiile legii, comitetul director sa beneficieze de un spor pentru conditii epidemiologice deosebite de 40% la salariul de baza, iar functionarii publici care desfasoara activitati in domeniul controlului in sanatatea publica, din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, sa beneficieze de un spor de 30% la salariul de baza, cu scopul ajustarii diferentelor salariale dintre categoriile de personal din cadrul directiilor de sanatate publica implicate in aplicarea masurilor impuse pe perioada starii alerta, in vederea atragerii de personal calificat pe de o parte, cat si mentinerii celui existent pe de alta parte, in conditiile in care numarul angajatilor din aceste institutii este unul redus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incadrarea deplasarii salariatului se stabileste in functie de motivul deplasariiIntrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post pentru Inginer de dezvoltare a produselor softwareIntrebare: Va rog sa-mi trimiteti un model fisa de post pentru codul COR 251207: Inginer de dezvoltare a produselor software.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<