Cand purtam masca, cine are obligatia triajului epidemiologic si ce trebuie sa stiti despre dezinfectarea obligatorie a mainilor

Ioana Pavel
Ioana Pavel
25 Mai 2020
25 Mai 2020
Ioana Pavel
Ioana Pavel
masca protectiemasca spatii inchisetriaj epidemiologic
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ordinul nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 435 din 22 mai 2020.
 
Ministerul Sanatatii anunta recent ca, potrivit documentului, pe perioada starii de alerta, masca de protectie trebuie purtata in orice spatiu public inchis, spatii comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca, pe toata durata prezentei in oricare din spatiile inchise ale incintei.
 
In functie de evaluarea riscului efectuat de medicul de medicina muncii al unitatii sau a medicului de medicina scolara, dupa caz, pot exista unele exceptii, astfel:
 
a) ) angajatul este singur in birou sau se afla minim 2 m intre persoanele din acel birou, cu conditia aerisirii camerei, cel putin la doua ore si se asigura dezinfectia suprafetelor;
 
b) persoana sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare;
 
c) persoana desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta, etc.);
 
d) prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane;
 
e) vorbitorii in public cu conditia respectarii distantei de 3 metri
 
f) elevii/studentii doar in timpul orelor de curs, daca se respecta distantarea corespunzatoare
 
g) copiii cu varsta mai mica de 5 ani.
 
Angajatorul sau conducatorul institutiei are obligatia de a elabora propriile proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, in functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei.
 
Medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc si vor emite recomandari privind necesitatea purtarii mastii pentru angajati, iar responsabilul SSM va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca.
 
Mastile sunt eficiente daca sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun. Mai exact, inainte de a utiliza masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun). Masca de protectie trebuie sa acopere atat gura cat si nasul si sa fie schimbata o data la 4 ore sau ori de cate ori aceasta s-a umezit sau s-a deteriorat;
 
Masca nu se atinge in timpul purtarii, iar in cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun.
 
Dupa utilizare, masca se arunca de indata intr-un spatiu special amenajat, preferabil cu capac, operatiune urmata de igienizarea mainilor. NU se recomanda reutilizarea mastilor medicale.
 
Mastile nemedicale se spala zilnic la o temperatura de 60- 90 C si se calca cu fier de calcat prevazut cu abur, la temperatura maxima.
 
Pentru copiii cu varsta de 5 ani sau mai mare este recomandata purtarea mastilor nemedicale (din material textil);
 
In cazul aparitiei febrei/tusei/stranutului, purtarea mastii este recomandata in orice circumstanta (ex: in spatiile deschise, la domiciliu).
 
Documentul elaborat de catre specialistii in sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii si Institutului National de Sanatate Publica prevede si reguli privind triajul persoanelor pentru accesul intr-o incinta.
 
Astfel, pe durata starii de alerta se instituie obligativitatea institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor de a organiza activitatea astfel incat sa se asigure la intrarea in sediu efectuarea triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena.
 
In acest context, pentru personalul angajat, la accesul in sediul unitatii/institutiei, este obligatoriu triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.Triajul nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal.
 
Triajul epidemiologic consta in:
 
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 C);
 
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);
 
c) daca temperatura inregistrata depaseste 37,3 C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.
 
d) daca se constata mentinerea unei temperaturi mai mare de 37,3 C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este indrumata catre mediul de familie in vederea efectuarii unui consult medical:
 
– daca se incadreaza in definitia de caz suspect COVID 19, medicul de familie ii va recomanda testarea pentru diagnosticarea infectiei cu virusul SARS-CoV-2;
 
– daca nu se incadreaza in definitia de caz suspect COVID 19, medicul de familie va stabili diagnosticul.
 
Medicul de medicina muncii va avea obligatia monitorizarii starii de sanatate a angajatilor, va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste SSM (Securitatea si Sanatatea in Munca), dar si evaluarea riscului pentru a decide daca sunt si alte zone unde nu este obligatorie masca.
 
Persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a efectua triajul observational al angajatilor din subordinea directa.
 
Pentru alte persoane decat personalul angajat:
 
(1) Este permis accesul intr-o incinta doar pentru persoanele care au motive justificate.
 
(2) In cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete, etc, aceasta se va realiza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate, cu respectarea masurilor de prevenire a contaminarii cu virusul SARS-CoV-2
 
(3) Daca este necesar accesul in incinta, este obligatoriu triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor. Triajul nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal.
 
(4) Triajul epidemiologic consta in:
 
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 C);
 
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);
 
c) daca temperatura inregistrata depaseste 37,3 C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus;
 
d) daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3 C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta;
 
e) daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3 C si nu prezinta alte simptome respiratorii, se permite accesul in incinta, prin preluarea acestuia de la intrare de catre un angajat, cu inregistrarea biroului/camerei/ departamentului unde va merge.
 
 
 
 
 
 
 
NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]