Arafat: Firmele cu peste 99 de angajati sa decaleze programul de lucru. Obligatoriu pentru institutii

coronavirus 2020programul de lucrumasuri ssm ministerul muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
La jumatatea saptamanii in curs, secretarul de stat Raed Arafat a anuntat, in contextul impunerii unor masuri mai drastice de preventie impotriva Coronavirus, ca se recomanda ca firmele care au mai mult de 99 de angajati sa decaleze programul de lucru al angajatilor. Mai mult, aceasta masura devine obligatory pentru sectorul de stat.
 
In concret, programul de lucru ar putea incepe la trei ore diferite, fiind stabilite trei interval orare in care angajatii sa vina la munca: de la 8:00, o transa de la 9:00 si o alta transa de la 10:00 pentru a evita aglomeratia. Aceasta masura ar trebui sa se aplice in intervalul 12-31 martie 2020, dar nu este exclus ca perioada aceasta sa se extinda, in paralel cu prelungirea perioadei in care sunt inchise unitatile de invatamant.
 
La inceputul saptamanii, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) a ca firmele sa permita angajatilor sa lucreze de acasa si sa flexibilizeze programul de lucru, in contextul aparitiei riscului de imbolnavire cu coronavirus. 
 
Ministerul Muncii a facut trei recomandari pentru contextul actual in care se mentine la nivel inalt riscul de contaminare cu coronavirus. 
 
 
1. Stabilirea unor programe individualizate de munca, cu acordul sau la solicitarea salariatului in cauza, in conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003-Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de munca.
 
2. Modificarea temporara a locului de munca la domiciliul salariatului, in conformitate cu prevederile art. 108-110 din Codul Muncii, unilateral, in conformitate cu prevederile art. 48 din acelasi act normativ, sau prin acordul partilor, cu precizarea in mod expres in decizia sau, dupa caz, in actul aditional de modificare a locului de munca, a urmatoarelor elemente:
 
- faptul ca salariatul lucreaza de la domiciliu;
- perioada in care se aplica aceasta masura;
- programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
- obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum ÅŸi al produselor finite pe care le realizeaza.
 
In aceasta situatie, angajatorul are obligatia de a asigura instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
 
3. Desfasurarea activitatii prin telemunca, in urma incheierii unui act aditional la contractul individual de munca, in conditiile prevazute de Legea nr. 81/ 2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, atunci cand indeplinirea atributiilor specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine salariatul presupune folosirea tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Actul aditional va contine urmatoarele:
 
- precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
 
- perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
 
- locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
 
- programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
 
- modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
 
- responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
 
- obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
 
- obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei - datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
 
- conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
 
Ministerul Muncii transmite, de asemenea, ca in cazul in care se va institui carantina sau in caz de forta majora, contractul individual de munca se va suspenda de drept, in conformitate cu prevederile art. 50 lit.c) si f) din Codul Muncii. 
 
Pentru institutiile publice, se recomanda utilizarea e-mailului si a teleconferintelor pentru a reduce contactele fizice si deplasarile in interes de serviciu, daca acestea nu sunt necesare in mod imperativ, precum si suspendarea programului de audiente al institutiilor publice si introducerea de masuri alternative precum solicitari prin telefon sau e-mail.
 
Se recomanda, totodata, reducerea timpului de asteptare in cadrul programului de lucru cu publicul, prin transmiterea, acolo unde este posibil, a solicitarilor prin email. 
 
De asemenea, se precizeaza ca, in situatiile in care este necesara prezenta fizica a solicitantului la sediul institutiei, se va avea in vedere mentinerea distantei de cel putin 1 metru fata de celelalte persoane din incinta.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
coronavirus 2020programul de lucrumasuri ssm ministerul muncii

Data aparitiei: 11 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Arafat: Firmele cu peste 99 de angajati sa decaleze programul de lucru. Obligatoriu pentru institutii Nota: 3.95 din 5 - 10 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]