Saptamana aceasta, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta privind reorganizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) care, anunta Sindicatul National Meridian, va determina disparitia inspectorilor antifrauda.
Cele mai importante schimbari aduse la nivelul Fiscului se refera la reducerea numarului de vicepresedinti de la 4 la 3 si transformarea functiei publice specifice de inspector antifrauda in functie publica generala. Daca diminuarea numarului de vicepresedinti are ca obiectiv conducerea unitara a activitatii de control a Fiscului, transformarea functiilor din cadrul Antifraudei are drept scop declarat acoperirea deficitului de personal existent, prin crearea posibilitatii redistribuirii acestuia intre structurile ANAF, spun sindicatele, citate de Agerpres.
"Trebuie precizat totusi ca eliminarea functiei de inspector antifrauda va duce la o generalizare a organizarii pe posturi a personalului Fiscului, o uniformizare a acestora si desi se declara ca se incurajeaza specializarea angajatilor, prin disparitia acestei functii are loc exact contrariul. Este de mentionat ca deficitul de personal existent la Directia Antifrauda are drept cauza principala faptul ca nu s-au organizat concursuri de ocupare a posturilor vacante de mai multi ani de zile, de altfel un fenomen generalizat la nivelul intregului ANAF. De asemenea disparitia functiei de inspector antifrauda va face ca, pe viitor, numarul acestora sa scada si mai mult, deoarece prin eliminarea statutului specific existent va continua, intr-un ritm si mai alert, migrarea acestora catre alte directii si servicii din cadrul ANAF, avand in vedere ca salariile sunt aceleasi", se arata in comunicatul citat de aceeasi sursa.
Noile prevederi, considera sindicalistii, vor duce in final nu la reducerea, ci la cresterea costului colectarii resurselor la bugetul de stat, ca urmare a faptului ca schema de personal de la Antifrauda se va incarca si cu personal contractual, nu vor fi numai functionari publici ca si pana acum, in conditiile in care acestia nu pot desfasura actiuni de control, ci se vor ocupa doar de alte activitati complementare acestora.
Aceeasi sursa considera ca trebuie remarcata si lipsa transparentei din cadrul procesului legislativ, avand in vedere ca proiectul de act normativ a fost adus la cunostinta tuturor cu numai o zi inainte de a fi adoptat, incalcandu-se astfel prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.
In ciuda faptului ca obiectivul declarat al ANAF este sa fie o institutie eficienta si transparenta, acest act normativ nu aduce nimic nou in acest sens si nici la implementarea unor masuri cum ar fi digitalizarea activitatii, reformarea managementului sau reproiectarea proceselor in cadrul institutiei, reorganizarea actuala accentuand de fapt si mai mult aspectele negative existente deja, transmite comunicatul citat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<