In acest context, un angajator va stabili pentru fiecare categorie de personal in parte daca se datoreaza sau nu contributia asiguratorie pentru munca pornind de la prevederile legale care stabilesc baza de calcul a acestei contributii.
Iata o speta prezentata pe PortalCodulMuncii.ro: "Potrivit art. 220 indice 2 alin. 1 Contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1) - (3), dupa caz, acordate de catre contribuabilii prevazuti la indice 1 lit. a), respectiv realizate de catre persoanele fizice prevazute la art. 220 indice 1 lit. b). Astfel pentru veniturile obtinute de un cenzor in cadrul unei societati comerciale platitorul de venit calculeaza si plateste Contributia asiguratorie pentru munca? Daca analizam prevederile art. 220 indice 4 observam ca aceste venituri nu se regasesc in baza de calcul a contributiei asiguratorii pentru munca."
Raspunsul specialistilor:
Incepem prin a va preciza ca, potrivit art. 220 indice 4 alin. (1) din Codul fiscal, baza lunara de calcul a contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
40 Modele de Regulament Intern
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. In situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele de functie/salariile de functie corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
c) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii;
e) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;
f) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;
g) sume reprezentand salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
h) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
i) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori din strainatate, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
j) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii
...citeste mai multe pe PortalCodulMuncii >>>
Codul fiscal prevede in mod expres faptul ca nu se cuprind in baza lunara de calcul a contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142 (acele sume exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale).
IMPORTANT!
Remuneratia administratorilor si directorilor intra in baza de calcul a contributiei asiguratorii pentru munca. O exceptie de la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt cenzorii. Acestia nu vor fi inclusi de platitor in baza de calcul a contributiei asiguratorie pentru munca.
Asadar, dupa toate cele prezentate mai sus reiese ca cenzorii sunt exceptati de la plata contributiei asiguratorii pentru munca (CAM).