Fisa de aptitudini este un document medical important, utilizat pentru a evalua capacitatea unui angajat de a desfasura o activitate profesionala specifica, in conformitate cu cerintele postului si conditiile de munca. Aceasta atesta aptitudinea sau inaptitudinea pentru munca, in urma unor examene medicale realizate conform legislatiei in vigoare.
In acest articol, vom detalia componentele fisei de aptitudini, procedura de eliberare si vom analiza cateva studii de caz care ilustreaza importanta acesteia in protectia sanatatii angajatilor si respectarea obligatiilor legale ale angajatorilor.
Ce este si in ce consta fisa de aptitudini cand vine vorba de medicina muncii
Fisa de aptitudini este documentul care atesta capacitatea medicala a unui angajat de a-si desfasura atributiile specifice postului sau. Aptitudinea in munca se evalueaza prin examen medical, atat la angajare, cat si periodic (conform legislatiei si riscurilor profesionale) sau la reluarea activitatii (dupa o absenta medicala prelungita).
In urma examenului medical, se intocmeste fisa de aptitudini de catre medicul de medicina muncii.
Obligatiile privind efectuarea examenului medical si intocmirea Fisei de aptitudini sunt reglementate prin HG nr. 355 din 11 aprilie 2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor.
Astfel, conform art. 19 din legea mai sus mentionata, scopul esential al examenului medical periodic este de a confirma sau infirma, la intervale stabilite, aptitudinea angajatului de a-si desfasura activitatea in profesia sau functia pentru care a fost angajat si pentru care s-a eliberat initial fisa de aptitudine.
De asemenea, Fisa de aptitudini serveste si ca instrument pentru adaptarea conditiilor de munca la starea de sanatate a angajatului. Pe baza rezultatelor examenului medical, medicul de medicina muncii poate propune diverse ajustari ale postului pentru a se potrivi caracteristicilor anatomice, fiziologice si psihologice ale lucratorului, poate sugera reorientarea acestuia catre alte pozitii mai potrivite sau poate recomanda includerea angajatului intr-un program special de supraveghere medicala in cadrul sistemului sanitar.
Examenul medical periodic este crucial si pentru:
- depistarea timpurie a bolilor care pot constitui contraindicatii pentru activitatile si locurile de munca unde exista expunere la factori de risc profesional
- diagnosticarea bolilor profesionale si a celor legate de profesie
- identificarea bolilor care pot pune in pericol viata si sanatatea celorlalti angajati care lucreaza in acelasi loc
- depistarea bolilor care ar putea constitui un risc pentru securitatea unitatii, pentru calitatea produselor realizate sau pentru populatia cu care angajatul intra in contact prin natura activitatii sale.
IMPORTANT !
Examenul medical periodic se efectueaza obligatoriu tuturor lucratorilor. Art. 27 din Codul Muncii prevede faptul ca angajarea unei persoane fara intocmirea fisei de aptidudini atrage dupa sine nulitatea contractului de munca!
Unde se face si cine elibereaza fisa de aptitudini
Fisa de aptitudini se elibereaza de catre medicul de medicina muncii in urma examenului medical efectuat la angajare/ periodic/dupa reluarea activitatii.
La angajare, fiecare salariat trebuie sa efectueze examenul medical. Angajatorul completeaza fisa de solicitare a examenului medical si fisa de identificare a factorilor de risc profesional, iar pe baza acestor documente, medicul de medicina muncii realizeaza consultul.
In cazul examenului medical periodic, frecventa efectuarii consultului este stabilita de medicul de medicina muncii, cu informarea angajatorului.
In ceea ce priveste examenul medical dupa reluarea activitatii, conform art. 23 din HG nr. 355/2007, acesta se efectueaza dupa o intrerupere a activitatii de minimum 90 de zile, pentru motive medicale sau de 6 luni, pentru orice alte motive, in termen de 7 zile de la reluarea activitatii.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Legis Plus Legislatia Muncii
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Dosarul personal al salariatului - o lucrare extrem de utila care va furnizeaza modele gata redactate ale tuturor actelor necesare, in conformitate cu prevederile legale si cu pretentiile inspectorilor ITM.<<
Cine completeaza fisa de aptitudini si ce informatii trebuie sa contina
Completarea fisei de aptitudini se realizeaza de medicul de medicina muncii, pe baza unui formular standard – Anexa 5 din HG nr. 355/2007.
Fisa de aptitudini contine urmatoarele date:
1. Datele de identificare ale angajatorului (denumirea, adresa)
2. Datele de identificare ale angajatului (nume, prenume, CNP, Ocupatia/Functia ,Post si locul de munca )
3. Avizul medical (apt/apt conditionat/inapt temporar/inapt):
- Apt - inseamna ca salariatul isi poate desfasura activitatea (nu exista constrangeri de ordin medical)
- Apt conditionat – inseamna ca aptitudinea este conditionata de respectarea recomandarilor medicale propuse de medicul de medicina muncii
- Inapt temporar - inseamna ca salariatul se afla temporar, din cauza unei boli, in situatia de incapacitatea medicala de a-si desfasura activitatea
- Inapt permanent - inseamna ca salariatul se afla in incapacitate medicala permanenta de a desfasura activitatea la locul de munca
4. Recomandarile medicului de medicina muncii
In unele cazuri, este posibil ca medicul specialist de medicina muncii sa solicite si alte investigatii si examene medicale de specialitate pentru a stabili aptitudinea in munca.
De asemenea, in functie de rezultatul examenului medical la angajarea in munca, medicul de medicina muncii poate face propuneri pentru:
- adaptarea postului de munca la caracteristicile anatomice, fiziologice, psihologice si la starea de sanatate a lucratorului;
- indrumarea persoanei care urmeaza a fi angajata catre alte locuri de munca;
- includerea in circuitul informational si operational din sistemul sanitar a acelor persoane care necesita o supraveghere medicala deosebita.
5. Semnatura si parafa medicului
6. Data urmatorului examen medical
Valabilitatea fiselor de aptitudini
Valabilitatea fisei de aptitudini si frecventa controalelor medicale este stabilita exclusiv de medicul specialist in medicina muncii. Acesta va tine cont de fisa de riscuri profesionale asociate fiecarui post, document intocmit de angajator si prezentat de lucrator la consultatia medicala.
Asadar, frecventa controalelor poate varia semnificativ de la un post la altul, in functie de riscurile profesionale specifice si particularitatile fiecarui loc de munca. Medicul specialist specifica in fisa de aptitudini data urmatorului examen medical, informand astfel angajatorul asupra acestui aspect important de medicina muncii.
Fisele de aptitudini - studii de caz utile pentru orice angajator
Va prezentam mai jos doua studii de caz utile cu privire la fisele de aptitudini.
Fisa de aptitudine. Modificarea locului muncii salariatului
INTREBARE:
Compania are o structura organizatorica care include sectii, servicii si birouri. In cadrul contractului de munca pentru fiecare salariat este prevazut ca loc de munca sectia sau serviciul/biroul in care isi desfasoara activitatea cu atributii stabilite prin fisa de post. Daca modificam cu acordul salariatului locul de munca (o alta sectie a companiei dintr-o alta locatie), pastrand functia/meseria si sarcinile specifice acesteia, care sunt obligatiile angajatorului sub aspectul reinstruirii lui la noul loc de munca din punct de vedere al SU si SSM? Trebuie eliberata o noua fisa de aptitudini in conditiile in care riscurile profesionale s-au pastrat la noua sectie?
SOLUTIE aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Apr 2023
Hotararea Guvernului 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare prevede, la art. 5 alin.(2) ca evaluarea riscului asupra sanatatii se actualizeaza daca s-au produs schimbari semnificative din cauza carora evaluarea ar fi depasita sau atunci cand rezultatele supravegherii sanatatii o impun.
La art. 9 alin. (1) din HG 335/2007 se prevede ca aptitudinea in munca reprezinta capacitatea lucratorului din punct de vedere medical de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical.
La art. 15 alin. (1) lit. c) se mentioneaza ca in cazul lucratorilor care isi schimba meseria sau profesia este necesar un nou examen medical.
La art.19 din HG 335/2007 se prevede ca efectuarea examenului medical periodic are urmatoarele scopuri: a) confirmarea sau infirmarea la perioade de timp stabilite a aptitudinii in munca pentru profesia/functia si locul de munca pentru care s-a facut angajarea si s-a eliberat fisa de aptitudine.
In modelul Fisei de aptitudine din Anexa nr. 5 la HG 335/2007 sunt prevazute rubrici cu denumirile: Ocupatia/functia, Post si locul de munca.
Din aceste prevederi legale constatam ca Fisa de aptitudine este legata de functia, postul, locul de munca ocupat, chiar daca factorii de risc nu se modifica si, prin urmare, apreciem ca la modificarea acestor elemente este necesar a se face demersurile necesare pentru intocmirea unei fise de aptitudine corespunzatoare noului loc de munca la care a fost mutat salariatul.
De asemenea, si in ceea ce priveste instruirea din punct de vedere al SU si SSM, in opinia noastra, acestea trebuie realizate pentru noul loc de munca, iar in documente trebuie inscrisa noua sectie, noua locatie a acestui loc de munca, inclusiv cu actualizarea traseului de acasa la munca (in noua locatie unde salariatul isi desfasoara activitatea).
Fisa de aptitudini cu avizul medical apt conditionat
INTREBARE:
Avem o angajata in concediu medical incepand cu luna martie 2021. Trebuie sa reinceapa activitatea din 06.09.2021 in firma noastra. A fost consultata de medicul de medicina muncii si are scris pe fisa de aptitudine: apt conditionat cu program de 4 ore. Mentionez ca angajata are contract individual de munca pe perioada nedeterminata cu program de 8 ore/zi.
Ce presupune aceasta recomandare a medicului de medicina muncii? Trebuie sa-i modific contractul, sa fac incetare la cel de 8 ore/zi si sa-i inchei un nou contract cu timp partial cu 4 ore/zi? Nu am primit niciun concediu medical de reducere a timpului de lucru. Cum trebuie procedat?
SOLUTIE aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 07 Sep 2021
Potrivit art. 9 din HG 355/2007, aptitudinea in munca reprezinta capacitatea lucratorului din punct de vedere medical de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical. Pentru stabilirea aptitudinii in munca, medicul specialist de medicina muncii poate solicita si alte investigatii si examene medicale de specialitate, suplimentare serviciilor medicale profilactice prin care se asigura supravegherea sanatatii lucratorilor (examenul medical la angajarea in munca, de adaptare, periodic, la reluarea activitatii, supraveghere speciala si promovarea sanatatii la locul de munca).
Efectuarea examenului medical la reluarea activitatii are urmatoarele scopuri:
a) confirmarea aptitudinii lucratorului pentru exercitarea profesiei/functiei avute anterior sau noii profesii/functii la locul de munca respectiv;
b) stabilirea unor masuri de adaptare a locului de munca si a unor activitati specifice profesiei sau functiei, daca este cazul;
c) reorientarea spre un alt loc de munca, care sa asigure lucratorului mentinerea sanatatii si a capacitatii sale de munca.
In fisa de aptitudini, avizul medical poate fi apt, apt conditionat, inapt temporar sau inapt.
In cazul in care medicul de medicina muncii face recomandari de tip medical, aptitudinea este conditionata de respectarea acestora, iar in fisa de aptitudine, avizul medical va fi „apt conditionat”.
Prin urmare, in situatia in care in cuprinsul fisei de aptitudini medicul de medicina muncii a indicat „apt conditionat”, rezulta ca salariatul este apt de munca, dar numai sub conditia respectarii recomandarii medicului.
Modificarea duratei muncii de la 8 ore/zi la 4 ore/zi si repartizarea acestuia se realizeaza prin act aditional la contractul individual de munca, fiind inregistrat in Revisal conform HG 905/2017.