Personalul bugetar sau, cum este numit in cele mai recente reglementari, "personalul platit din fonduri publice". Include doua tipuri complet diferite de personal: functionarii publici, care isi desfasoara activitatea in temeiul unui act de administrativ de numire in functie si salariatii - denumiti "personal contractual", care isi desfasoara activitatea in temeiul unui contract individual de munca.
Potrivit Legii - cadru nr. 284/2010, privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 877, din 28 decembrie 2010, intra in categoria personalului din sectorul bugetar:
- personalul incadrat pe baza contractului individual de munca,
- personalul care ocupa functii de demnitate publica
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
- personalul care ocupa functii asimilate functiilor de demnitate publica
- personalul care beneficiaza de statute speciale, inclusiv functionarii publici si functionarii publici cu statut special.
In ceea ce priveste functionarii publici, acestia nu sunt salariati, iar munca prestata de ei nu este reglementata prin Codul muncii, ci prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata in Monitorul oficial nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificarile ulterioare, dintre care cea mai recenta a intervenit prin Legea nr. 140/2010, publicata in Monitorul oficial nr. 471 din 8 iulie 2010.
Activitatile desfasurate de functionarii publici, in temeiul unor raporturi de serviciu implica exercitarea prerogativelor de putere publica si pot consta in:
a) punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative;
b) elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora;
c) elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor necesare realizarii si implementarii politicilor publice, precum si a documentatiei necesare executarii legilor, in vederea realizarii competentei autoritatii sau institutiei publice;
d) consilierea, controlul si auditul public intern;
e) gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare;
f) colectarea creantelor bugetare;
g) reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din tara si strainatate, in limita competentelor stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, precum si reprezentarea in justitie a autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
h) realizarea de activitati in conformitate cu strategia de informatizare a administratiei publice.