Initiativa: Acces la bazele de date. Institutiile publice sa desemneze functionari responsabili cu accesarea datelor

Ioana Pavel
Ioana Pavel
06 Aprilie 2021
06 Aprilie 2021
Ioana Pavel
Ioana Pavel
acces baze de date institutiiinstitutii publice functionari publiciregulament gdpr
Initiativa: Acces la bazele de date. Institutiile publice sa desemneze functionari responsabili cu accesarea datelor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Violeta Alexandru, deputat PNL si fostul ministru al Muncii, are in vedere inaintarea unor intiative care sa imbunatateasca accesul cetatenilor la informatii de interes individual si, totodata, sa faciliteze transmiterea de informatii intre institutiile publice astfel incat contribuabilul sa nu mai fie nevoit sa aduca de acasa documente doveditoare pe care institutia publica ar trebui sa le aiba deja in sistemul electronic sau in baza de date. 
 
“Bazele de date din sistemul public, cele care contin date cheie pentru livrarea unui serviciu public - accesate, printr-o interfata, de catre toti functionarii publici desemnati in acest sens, indiferent de institutia care le detine respectiv indiferent de institutia publica in care lucreaza. Sunt toti functionari publici. Nu exista diferenta de responsabilitate. Exista un singur sistem public.
 
>> De ce cand accesezi servicii publice din sanatate sau privind transportul public, trebuie sa aduci dovezi, hartii peste hartii, ca si cum datele tale nu se regasesc deja in sistemele informatice ale institutiilor publice? M-am ocupat de acest lucru la Ministerul Muncii, cat am putut, cu multe alte urgente in fata. Problema e dincolo de usa Ministerului. Intre institutii. In orice caz, orice fac, tot aici ajung. Asa ca m-am tot gandit care sa fie solutia, la nivelul intregului sistem. Daca nu o gasim si daca nu miscam lucrurile tot aici vom fi in 10 ani.   
Mi-am modificat perceptia privind posibilitatea de a interconecta bazele de date ale institutiilor publice. Pentru ca, tehnic, vorbind, pare imposibil. Nu cred ca este de insistat pe aceasta solutie. Risca sa ramana o declaratie politica fara efecte practice. Din motive tehnice. Fiecare institutie are tipul ei de platforma, fiecare cu achizitia ei, cu propriul caiet de sarcini si specificatii tehnice. Pentru ca ma tot gandesc la solutia prin care oamenii sa nu mai fie trimisi de la o institutie la alta dupa documente sau informatii care exista in sistemul public, cred ca va functiona mai repede urmatoarea solutie. Inainte de detalii, trebuie sa reamintesc ca eu sunt pentru digitalizare, da, sunt pentru “fortarea” digitalizarii in Romania. La inceput pentru cei care doresc. Usor, usor, ne vom obisnui cat mai multi. Trebuie sa ne usuram viata. Serviciile sa fie livrate cat mai rapid, fara stres”, a scris Violeta Alexandru pe pagina sa de socializare. 
 
Fostul ministru a explicat, de asemenea, masura in care aceste informatii ar putea fi accesate de functionarii publici fara sa existe riscul ca persoane neautorizate sa intre si sa modifice informatii. Deputatul a explicat, de asemenea, despre sarcina institutiilor publice in acest demers:
 
“Functionarii, pe care ii consider responsabili, trebuie sa poata sa acceseze informatiile/datele gestionate in sistemul public, indiferent de institutia care le detine. Daca nu prin acces direct in toate amanuntele unei baze de date, macar printr-o interfata care sa redea, fiecarei institutii, acces la datele esentiale ale alteia. De exemplu, cum se intampla acum cu PatrimVen. Deci #sepoate si nu s-a intamplat nicio tragedie. Cum bancile au acum acces la datele ANAF. Dar pana la accesul permis sistemului privat, vreau sa ajungem sa poata comunica sistemul public prin toate institutiile lui, prin toate bazele de date cu ajutorul carora se livreaza servicii publice. 
 
Institutiile/entitatile publice vor desemna functionarii publici responsabili pentru accesarea, prin interfata, repet - prin interfata, a bazelor de date ale altor institutii/entitati publice astfel incat sa nu existe riscul ca altcineva sa intre si sa modifice vreo informatie. Accesul unui functionar public in interfata care preia datele esentiale din baza de date a altei institutii/entitati publice se poate face pe baza de parola/cod de identificare in vederea vizualizarii si preluarii datelor necesare. Se poate vedea ce functionar ce date a accesat. Cum avem incredere intr-un angajat al politiei, asa trebuie sa avem si intr-unul de la Munca. In plus, astazi, toate institutiile au obligatia sa respecte Regulamentul GDPR. Nu sunt eu o experta ca sa ofer solutii tehnice, pe mine ce ma preocupa este cum sa facem ca viata oamenilor sa fie totusi mai usoara”. 
 
In opinia ministrului, progresul in aceasta privinta se face daca sunt depasite fricile si temerile privind digitalizarea, precizand ca isi doreste “o Romanie cu cat mai putine hartii” si cu “cat mai putin strets pentru cetatean atunci cand acesta are nevoie sa acceseze un serviciu”. 
“Dezvolt putin ceea ce am scris mai sus. Pentru cei care au frici (eu nu am!) - fiecare functionar care intra in interfata creata pentru fiecare baza de date esentiala in livrarea unui serviciu public, ar trebui sa aiba un cod de identificare. Daca este nevoie, si o instruire. Nu exista, pentru mine, diferente la nivelul raspunderii, intre functionarii publici, functie de locul in care lucreaza. Avem un singur sistem public, nu vad de ce am crede ca functionarii de la Educatie, de la Transporturi, de la Sanatate sunt iresponsabili. Nu sunt. 
 
Mai degraba, inclin sa cred ca, astazi, responsabilul cu o baza de date intr-o institutie nu vrea sa dea acces altor institutii pentru ca stie ca are greseli pe acolo. Si influenteaza decidentul sa creada ca nu se poate asa ceva – cum sa lasi sa vada o alta institutie datele tale? Doamne fereste! Mai bine stai pe ele si dai ce vrei tu sa dai, daca dai. Cand apar alti ochi, vad si altii ca nu esti pus la punct. Le spun acestor functionari ca am toata intelegerea. Am lucrat cu baze de date. Pot aparea si erori. Grav este cand incerci sa le acoperi, sa pretinzi ca nu exista. Unde exista, sa fie corectate. Asa avansam.
 
Aceasta ar putea fi parte din solutia prin care sa nu mai punem oamenii pe drumuri. Aceasta, simultan cu recunoasterea documentelor in format electronic, cu tot cu semnatura. Pasul urmator. Accesul electronic al cetatenilor la documente si servicii oferite de institutii, care ii privesc in mod individual. Si aici traim cu impresia ca totul e clar. Nu este. Revin”, a scris Violeta Alexandru. 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]