Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Concediu de risc maternal. Obligatii de informare. Documente

OUG 96/2003risc maternalconcediu


Intrebare:

O salariata incepe efectuarea concediului de risc maternal. Medicul de medicina a muncii a stabilit ca indeplineste conditiile, in urma analizei locului de munca. In baza certificatelor medicale, societatea le va plati. Ce obligatii mai are societatea fata de acest caz? Este obligata sa emita un anunt catre o alta institutie sau sa intocmeasca documente aferente situatiei prezentate?




Raspuns:

Pentru aplicarea prevederilor OUG 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca, act normativ care reglementeaza si acordarea concediului pentru risc maternal, se parcurg in mod obligatoriu urmatoarele etape conform art. 2 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 96/2003:

a) salariata gravida efectueaza consultatii prenatale la medicul de familie si, dupa caz, la medicul specialist, in vederea atestarii starii sale fiziologice de graviditate, in conformitate cu art. 2 lit. c) din ordonanta de urgenta;

b) medicul de familie si/sau, dupa caz, medicul specialist completeaza Carnetul gravidei si Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei pentru atestarea fie a starii fiziologice de graviditate, fie a faptului ca salariata a nascut recent sau ca alapteaza, in conformitate cu Ordinul ministrului sanatatii nr. 12/2004 pentru adoptarea Protocolului privind Metodologia efectuarii consultatiei prenatale si a consultatiei postnatale, Carnetului gravidei si Anexei pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004;

c) salariata instiinteaza angajatorul, depunand, in copie, Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei, completata corespunzator de medic, la compartimentul resurse umane din cadrul unitatii, insotita de o cerere scrisa care sa contina informatii referitoare la starea proprie de maternitate, in conformitate cu art. 2 lit. c)-e) din ordonanta de urgenta, si, dupa caz, solicitarea de a i se aplica masurile de protectie prevazute de aceasta;

d) angajatorul transmite copii de pe documentele depuse de salariata, in termen de 10 zile lucratoare de la data depunerii lor, medicului de medicina muncii care asigura supravegherea starii de sanatate a angajatilor din unitate, precum si inspectoratului teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea;

e) angajatorul impreuna cu medicul de medicina muncii efectueaza evaluarea privind riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca, intocmesc si semneaza Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca, denumit in continuare Raport de evaluare, intocmit conform art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta;

f) in baza Raportului de evaluare, angajatorul instiinteaza salariata, in termenul prevazut la art. 9 alin. (3) (n.n. in cel mult 15 zile lucratoare de la data incheierii), despre rezultatele evaluarii privind riscurile la care poate fi supusa la locul ei de munca si despre masurile suplimentare de protectie pe care trebuie sa le respecte atat angajatorul, cat si salariata prin Informarea privind protectia maternitatii la locul de munca, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezentele norme metodologice;

g) salariata ia cunostinta de continutul Informarii privind protectia maternitatii la locul de munca si, daca este cazul, solicita concediu de risc maternal, in conditiile prevazute la art. 5, 6 si 7;

h) inspectoratul teritorial de munca, in termen de 30 de zile lucratoare de la data primirii documentelor, efectueaza o verificare a conditiilor de munca ale salariatei pentru a verifica modul in care se respecta prevederile ordonantei de urgenta si ale prezentelor norme metodologice.

Rezultatele controlului vor fi inaintate in scris angajatorului, iar in cazul constatarii neindeplinirii unor masuri vor fi aplicate sanctiunile prevazute de lege. Asadar, protectia maternitatii la locul de munca este vazuta de legiuitor ca un proces ce se desfasoara in mai multe etape.

In ceea ce priveste instiintarea angajatorului de catre salariata referitor la starea de maternitate, conform art. 3 alin. (1) din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si completari de Legea 25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare, salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) au obligatia de a se prezenta la medicul de familie pentru eliberarea unui document medical care sa le ateste starea.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca in cazul in care salariatele nu indeplinesc obligatia prevazuta la alin. (1) si nu informeaza in scris angajatorul despre starea lor, acesta este exonerat de obligatiile sale prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, cu exceptia celor prevazute la art. 5, 6, 18, 23 si 25.
Ulterior, se naste obligatia informarii de catre angajator a medicului de medicina muncii si a ITM conform art. 2 lit. d) din Normele metodologice anterior mentionate. In acest sens sunt si dispozitiile de art. 7 din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si completari de Legea 25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, in termen de 10 zile lucratoare de la data la care angajatorul a fost anuntat in scris de catre o salariata ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e), acesta are obligatia sa instiinteze medicul de medicina muncii precum si inspectoratul teritorial de munca pe a carui raza isi desfasoara activitatea.

De la data primirii instiintarii medicul de medicina muncii si inspectoratul teritorial de munca vor verifica conditiile de munca ale salariatei la termenele si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.

Urmeaza evaluarea riscurilor pentru salariata care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e) din ordonanta de urgenta si intocmirea Raportului de evaluare privind riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca.

Potrivit art. 5 alin. (1) din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si completari de Legea 25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare, pentru toate activitatile susceptibile sa prezinte un risc specific de expunere la agenti, procedee si conditii de munca, a caror lista este prevazuta in anexa nr. 1, angajatorul este obligat sa evalueze anual, precum si la orice modificare a conditiilor de munca natura, gradul si durata expunerii salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e), in scopul determinarii oricarui risc pentru securitatea sau sanatatea lor si oricarei repercusiuni asupra sarcinii ori alaptarii.

Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca evaluarile prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre angajator, cu participarea obligatorie a medicului de medicina muncii iar rezultatele lor se consemneaza in rapoarte scrise.

Art. 8 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 96/2003 prevede ca evaluarea riscurilor prevazuta la art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta este de natura particulara, in raport cu evaluarea care se realizeaza in cazul oricarui alt salariat aflat la acelasi loc de munca, deoarece stabileste riscurile specifice datorate agentilor, proceselor si conditiilor existente la locul de munca, la care este supusa salariata gravida, care a nascut recent sau care alapteaza si, dupa caz, fatul sau copilul, de-a lungul unui proces evolutiv, respectiv sarcina, lauzie sau alaptare.
Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca evaluarea riscurilor prevazuta la alin. (1) se efectueaza de catre angajator:

a) in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, pentru toate salariatele care se afla in situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e) din ordonanta de urgenta;
b) dupa expirarea termenului prevazut la lit. a), in termen de 10 zile de la data informarii in scris a angajatorului de catre salariata sau concomitent cu evaluarea riscurilor pe care angajatorul o realizeaza ca urmare a indeplinirii obligatiilor care ii revin potrivit prevederilor art. 11 lit. b) din Normele generale de protectie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii si familiei nr. 508/933/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 880 din 6 decembrie 2002.

In continuare, alin. (3) mentioneaza ca evaluarea riscurilor pentru salariata care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e) din ordonanta de urgenta se evidentiaza intr-un capitol special al documentului pe care angajatorul il intocmeste potrivit obligatiilor ce ii revin, stabilite de prevederile art. 11 lit. b) din Normele generale de protectie a muncii, cu respectarea art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta.

In baza art. 9 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 96/2003, in termen de 5 zile lucratoare de la data intocmirii, Raportul de evaluare se inainteaza dupa cum urmeaza:

a) medicului de medicina muncii din directia de sanatate publica teritoriala;
b) inspectoratului teritorial de munca;
c) in unitate, dupa caz, Comitetului de securitate si sanatate in munca, Compartimentului de protectie a muncii sau responsabilului cu protectia muncii desemnat de angajator;
d) celor prevazuti la art. 6 alin. (1) din ordonanta de urgenta.
Cei prevazuti la art. 6 alin. (1) sunt sindicatul sau reprezentantii salariatilor.

Art. 6 alin. (2) din OUG 96/2003 aprobata cu modificari si completari de Legea 25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare prevede ca angajatorii vor informa in scris salariatele asupra rezultatelor evaluarii privind riscurile la care pot fi supuse la locurile lor de munca, precum si asupra drepturilor care decurg din prezenta ordonanta de urgenta.

In conformitate cu art. 5 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 96/2003, concediul de risc maternal se solicita de catre salariata prevazuta la alin. (1) ca urmare a primirii Informarii privind protectia maternitatii la locul de munca, prevazuta la art. 2 lit. f).



Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG 96/2003risc maternalconcediu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 07 Decembrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Concediu de risc maternal. Obligatii de informare. Documente Nota: 4.84 din 5 - 19 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (3)


Ignati mihaly a
18-Oct-2017

Buna ziua Ce este de facut an cazul urmator? Firma nu are medic de medicina muncii. De mai bine de 1 luna tot amana sa faca contract cu cineva. Nevasta ar trebui sa iasa an concediu medical de risc maternal cu recomandare de la ginecoloc si anca un speialist. Dar fara aviz de medicina munci tot trebuie sa prelungeasca foaia de concediu de boala. Ar trebui sa iasa an concediu maternal normal an 3 saptamani. Dar fara medicina munci nici asta nu e posibil. Ce e de facut?

31-Mar-2012

Buna ziua, as dori daca ma poate lamuri cineva privitor la drepturile salariale si de munca ale unei femei insarcinate, conform ultimelor modificari din Codul Muncii 2012, deoarece legea tinde sa se schimbe de la o zi la alta, si intramintr-un hatis, numit nomenclatura, pe car enu stim sa o citim si interpretam corect. Am inteles ca OUG 96/2003 a fost modificata de cateva ori. In aceste conditii o actualizare ar fi placuta. Va multumesc! De exemplu? 1. Care este procedura pentru a instiinta angajatorul de sarcina? 2. Cum se pastreaza confidentialitatea acesteia? 3. Care este salariul si indemnizatia de care beneficiaza gravida ante si postpartum? 4. Sunt legale orele de munca suplimentare? 5. Daca angajata lucreaza ca asistenta intr-o policilinica privata, petrecand mult itmp in picioare, ii este afectata sarcina. Cum poate sa evite aceste neplaceri? Am inteles ca angajatorul trebuie sa plateasca conform legii analizele necesare sarcinii/ Este adevarat? ne puteti ajuta va rugam frumos cu exemple din lege cu specificarea articolelor respective? Va multumi anticipat!

31-Mar-2012

Buna ziua, as dori daca ma poate lamuri cineva privitor la drepturile salariale si de munca ale unei femei insarcinate, conform ultimelor modificari din Codul Muncii 2012, deoarece legea tinde sa se schimbe de la o zi la alta, si intramintr-un hatis, numit nomenclatura, pe car enu stim sa o citim si interpretam corect. Am inteles ca OUG 23/2003 a fost modificata de cateva ori. In aceste conditii o actualizare ar fi placuta. Va multumesc! De exemplu? 1. Care este procedura pentru a instiinta angajatorul de sarcina? 2. Cum se pastreaza confidentialitatea acesteia? 3. Care este salariul si indemnizatia de care beneficiaza gravida ante si postpartum? 4. Sunt legale orele de munca suplimentare? 5. Daca angajata lucreaza ca asistenta intr-o policilinica privata, petrecand mult itmp in picioare, ii este afectata sarcina. Cum poate sa evite aceste neplaceri? Am inteles ca angajatorul trebuie sa plateasca conform legii analizele necesare sarcinii/ Este adevarat? ne puteti ajuta va rugam frumos cu exemple din lege cu specificarea articolelor respective? Va multumi anticipat!

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Concediere Atunci Cand Esti In Concediu Fara PlataIntrebare: Daca o persoana se afla in concediu fara salariu pe o perioada de un an de zile si in acest an nu a luat deloc legatura cu unitatea, fiind plecata din tara, deci, nu si-a exprimat dorinta de a se intoarce sau nu la serviciu, unitatea ii poate desface CIM-ul? Daca DA cum motiveaza acest lucru si In baza carui articol din Codul Muncii?Mentionez ca anul de cand persoana se afla in CFS se incheie la 31 iulie. Multumesc!
 

Raspuns: Pe data de 31 iulie, transmiteti incetarea suspendarii. <br />Practic, salariatul ar trebui sa... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]