Metode de evaluare a performantelor
Evaluarea performantelor prin caracterizari consta in pregatirea de catre evaluator a unei declaratii scrise, care sa descrie punctele forte si slabiciunile angajatului evaluat, precum si performantele obtinute.
Aptitudinile de redactare ale evaluatorului pot afecta evaluarea propriu-zisa ; un text bine scris poate face ca imaginea unui angajat de nivel mediu sa fie mai buna decat o arata performantele sale.
Caracterizarea, fiind “libera“, obliga evaluatorul sa se gandeasca serios la calitatile subordonatului, dar de si se poate concentra asupra aspectelor care i se par cele mai relevante in munca, pot aparea probleme:
- Multi evaluatori au dificultati in a-si transpune gandurile intr-un raport scris oficial sau pot uita diverse aspecte din activitatea angajatului.
- Exprimarea libera cere o pregatire atenta si alocarea unui volum mare de timp pentru elaborarea caracterizarii.
- Managerii sunt persoane ocupate si, ca atare, vor trata cu superficialitate aceasta sarcina .
- Criteriile de evaluare alese pot fi neclar definite sau nepotrivite.
In consecinta, compararea performantelor mai multor subordonati care au fost evaluati prin metoda caracterizarii devine adeseori imposibila.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Evaluarile prin caracterizari sunt dificil de comparat; marimea si continutul caracterizarii pot varia considerabil in functie de evaluator.
Avantajul acestei metode consta in faptul ca evaluatorul este liber sa includa ce detalii crede de cuviinta ca sunt relevante pentru activitatea celui evaluat.
Managementul resurselor umane - SOLUTII la toate problemele dvs. de personal
Managementul prin obiective (MPO) constituie o metoda eficienta de evaluare a performantelor personalului (mai ales a celui de conducere). Managerul si angajatul stabilesc de comun acord un set de obiective la inceputul perioadei de evaluare si apoi evalueaza progresul inregistrat catre atingerea acestor obiective.
Succesul unui astfel de sistem depinde mult de modul in care sunt formulate obiectivele (cat de masurabile, atractive, realizabile si clare sunt) si de implicarea celui evaluat in stabilirea acestor obiective. Managerii care stabilesc obiective pentru un angajat fara participarea acestuia sau fara macar a-l intreba daca este de acord cu acele obiective nu pot obtine de la subordonatii lor o implicare deosebita in indeplinirea sarcinilor respective.
MPO reprezinta sistemul de evaluare a performantelor cel mai individualizat datorita stabilirii standardelor de performanta pentru fiecare angajat in parte. Exista insa riscul ca, in cazul distribuirii inegale a obiectivelor intre angajatii ce ocupa posturi similare, recompensarea sa nu reflecte in totalitate diferentele dintre eforturile depuse de acestia.