legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Poate fi revocata decizia de concediere? Specialistii explica, pas cu pas

Mara Dobrin
Mara Dobrin
23 Decembrie 2024
23 Decembrie 2024
Mara Dobrin
Mara Dobrin
decizia de concediererevocare decizia de concedierepoate fi revocata concedierea
Poate fi revocata decizia de concediere? Specialistii explica, pas cu pas
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indiferent de motivul concedierii, decizia de concediere se emite in scris si produce efecte de la data comunicarii ei salariatului. Potrivit art. 78 din Codul muncii, concedierea dispusa cu nerespectarea procedurii prevazute de lege este lovita de nulitate absoluta.
 

Dar poate fi revocata decizia de concediere?

 
Ar putea angajatorul, dupa ce a comunicat decizia, sa o revoce, spre exemplu deoarece a realizat ca nu a respectat anumite prevederi legale in emiterea ei? Sau ar putea angajatorul sa revoce decizia, pentru ca si-a schimbat punctul de vedere, si a constatat ca are totusi nevoie de salariatul respectiv?
 
Unele instante au considerat ca da, decizia de concediere ar fi revocabila, cel putin pana la data la care salariatul a introdus actiune in instanta in contestarea ei. Alte instante au considerat ca, de vreme ce decizia de concediere este un act unilateral, odata comunicata devine irevocabila.
 
Prin Decizia nr. 18/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 767 din 30 septembrie 2016, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis un recurs in interesul legii, imbratisand acest ultim punct de vedere. Ea a statuat, printr-o decizie de acum incolo obligatorie pentru toate instantele, ca decizia de concediere nu poate fi revocata decat pana la momentul comunicarii ei.
 
Angajatorul poate dispune concedierea unui salariat in cazul in care a savarsit o abatere grava sau abateri repetate de la regulile de disciplina a muncii ori de la cele stabilite prin contractul individual de munca, contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern, ca sanctiune disciplinara“, definitie data de art. 61 alin. (1) din Codul muncii, republicat in Monitorul Oficial nr. 345 din 18 mai 2011.
 

Concedierea disciplinara ca sanctiune

 
Subordonarea disciplinara presupune puterea angajatorului de a stabili regulile de functionare a activitatii specifice in unitate si de a stabili sanctiuni specifice fiecarei fapte a salariatului care ar aduce atingere acestei functionari.
 
Angajatorul are dreptul prin lege de a aplica sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara. „Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici“ (art. 247 alin. (2) din Codul muncii).
 
Concedierea disciplinara este cea mai grava dintre sanctiunile disciplinare enumerate in art. 248 din Codul muncii:
 
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din functie;
c) reducerea salariului de baza;
d) reducerea salariului de baza si, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere;
e) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
 
Ca urmare a modificarii intervenite prin Legea nr. 40/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 225 din 31 martie 2011, suspendarea contractului de munca nu mai face parte dintre sanctiunile disciplinare care se pot aplica de catre angajator.
 
In momentul semnarii contractului de munca, salariatul accepta implicit si puterea disciplinara a angajatorului care are obligatia de a-i aduce la cunostinta pretentiile sale prin Regulamentul intern...mai multe spete puteti regasi in „Consilier Legislatia muncii. Ghid complet privind gestionarea raporturilor de munca”, detalii AICI >>>
 
NOUTATI din Legislatia muncii

Retineti, Regulamentul intern chiar va ajuta!


Este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs., avand si garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs. (ii obliga art. 39, alin. (2), lit. c) din Codul muncii)! Prin Regulamentul intern stabiliti:

  •   drepturile si obligatiile dvs. si ale salariatilor
  •   criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
  •   procedurile de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor
  •   regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii, etc.
Grabiti-va sa intrati in posesia exemplarului dumneavoastra >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]