Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Recuperarea prejudiciului produs de angajati. Ce trebuie sa faca angajatorul?

OUG 57/2019recuperare prejudiciucodul administrativ
In cazul in care salariatul isi prejudiciaza angajatorul, in desfasurarea activitatii sale, va trebui sa il despagubeasca. De exemplu, in mod firesc, daca strica echipamentul utilizat in activitatea de productie, salariatul va trebui sa acopere aceasta dauna.
 
Doar ca legislatia muncii este una protectiva pentru salariat, astfel incat recuperarea pagubei nu se va face ca in dreptul comun. Normele cuprinse in Codul muncii la art. 253-259 din Codul muncii au un puternic caracter protectiv si derogatoriu de la dreptul civil: acoperirea prejudiciului se va putea face de buna-voie numai pana la suma de 10.400 lei (cinci salarii minime pe tara), iar orice despagubire care depaseste aceasta suma va putea fi solicitata doar in instanta, si apoi retinuta din salariu in limita a unei treimi din acesta.
 
Chiar daca partile ar dori sa deroge de la aceste reguli, odata cu incheierea contractului individual de munca, ele nu o vor putea face. Astfel, prin Decizia nr. 19/2019, publicata in Monitorul oficial nr. 573 din 12 iulie 2019, Inalta Curte de Casatie si Justitie a statuat ca prevederea unei clauze penale in contractul individual de munca, prin care este evaluata paguba produsa angajatorului de salariat din vina si in legatura cu munca sa, este interzisa si este sanctionata cu nulitatea clauzei astfel negociate. Inalta Curte a considerat ca valabilitatea unei clauze penale ar incalca art. 38 din Codul muncii, potrivit caruia salariatul nu poate renunta la niciunul dintre drepturile sale.
 
Intr-adevar, printr-o astfel de clauza penala s-ar evalua anticipat intinderea pagubei pe care angajatorul ar incerca-o din neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor de serviciu ale salariatului. Angajatorul nu ar mai fi obligat sa dovedeasca existenta si intinderea pagubei.
 
Este adevarat ca partile pot sa incheie, prin nota de evaluare si constatare, o intelegere cu privire la recuperarea pagubei in limita a 10.400 de lei, dar aceasta intelegere este valabila numai daca s-a incheiat dupa producerea pagubei, nicicum inainte.
Daca s-ar admite valabilitatea clauzei penale la incheierea contractului individual de munca, aceasta ar insemna crearea unui regim juridic mai dezavantajos pentru salariat decât cel stabilit prin Codul muncii, salariatul renuntand la normele de protectie prevazute de Codul muncii privind raspunderea patrimoniala. De aceea, o clauza penala in contractul individual de munca este nula, chiar si pentru sume mai mici de 10.400 lei.
 
Stabilirea prejudiciului si a despagubirilor datorate de salariat nu se pot realiza nici in baza unei decizii de imputare sau a unui angajament de plata. Spre deosebire de salariati, in cazul functionarilor publici aceste instrumente sunt in continuare valabile. Raspunderea functionarilor publici nu este guvernata de Codul muncii, ci de Codul administrativ, aprobat recent prin Ordonanta de urgenta nr. 57/2019, publicata in Monitorul Oficial nr. 555 din 5 iulie 2019. Asadar, pentru functionarii publici este posibila emiterea de decizii de imputare, respectiv asumarea de angajamente de plata. Aceste documente, daca nu sunt contestate la instanta de contencios administrativ, constituie titluri executorii.
 
Astfel, potrivit art. 500 din Codul administrativ, repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice se dispune prin emiterea de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice a unui ordin sau a unei dispozitii de imputare, in termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupa caz, prin asumarea unui angajament de plata.
 
In concluzie, recuperarea prejudiciilor produse de angajati (salariati sau functionari publici) se poate face numai in conditiile impuse de lege; partile nu au libertatea de a modifica, prin intelegerea lor, aceste reguli.

Raspuns oferit de Raluca Dimitriu, Profesor Universitar Doctor, pentru PortalCodulMuncii.ro!

de Raluca Dimitriu


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG 57/2019recuperare prejudiciucodul administrativ

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 03 Ianuarie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Recuperarea prejudiciului produs de angajati. Ce trebuie sa faca angajatorul? Nota: 5 din 5 - 5 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Cum Se Calculeaza Stagiul De Cotizare Pentru Indemnizaria De Somaj, Exact?Intrebare: Buna ziua. Pentru a beneficia de indemnizatie de somaj, stagiul de cotizare trebuie sa fie de minimum 12 luni cumulat n ultilele 24 de luni. DAR, avand in vedere ca am lucrat, 1,5 luni la firma x, 2 luni si o sapatamana la firma y, etc, perioade de acest gen., va rog sa-mi spuneti daca se calculeaza fiecare zi lucrata la stagiul de cotizare. Multumesc.
 

Raspuns: da, se cumuleaza perioadele lucrate la calculul stagiului de cotizare pentru somaj... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“CONTRACTELE Part Time - modificari majore in 2020. Model de Contract + Calcul contributii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

eNews Resurse Umane

Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple
Descarcati GRATUIT raportul special

"Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple"
 

 

 


 
Angajarea - pasii catre o recrutare de succes
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]