Pana in 2030 aproximativ 60% din toti adultii trebuie sa ia parte la activitati de formare profesionala in fiecare an

Isabela Alexe
Isabela Alexe
13 Decembrie 2021
13 Decembrie 2021
Isabela Alexe
Isabela Alexe
formare profesionalamicro-certificatecertificate formare profesionala
Pana in 2030 aproximativ 60% din toti adultii trebuie sa ia parte la activitati de formare profesionala in fiecare an
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisia Europeana a facut un pas important pentru a ajuta statele membre sa indeplineasca acest obiectiv prin prezentarea de propuneri de recomandari ale Consiliului privind conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii si micro-certificatele, astfel cum s-a anuntat in Agenda pentru competente si in Comunicarea privind spatiul european al educatiei din 2020.
 
Detinerea unui set solid de competente ofera oportunitati oamenilor, constituie o plasa de siguranta in vremuri nesigure, promoveaza incluziunea si progresul social si ofera economiei forta de munca calificata necesara pentru a se dezvolta si a inova. Succesul tranzitiei digitale si al tranzitiei verzi depinde de lucratori cu competente adecvate. Pandemia de COVID-19 a accelerat si mai mult necesitatea recalificarii si perfectionarii fortei de munca pentru a se adapta la evolutia pietei fortei de munca si pentru a raspunde cererii din diferite sectoare.
 
Cu toate acestea, prea putine persoane participa la activitati de invatare periodice dupa perioada de educatie si formare initiala, deoarece adesea nu dispun de resurse financiare sau de timp pentru a-si imbunatati cunostintele si a dobandi noi competente sau nu sunt la curent cu oportunitatile de invatare existente si cu beneficiile pe care le ofera. De exemplu, in peste 90 % din locurile de munca actuale si in aproape toate sectoarele este necesar un anumit nivel de competente digitale, insa numai 56 % dintre adulti aveau competente digitale de baza in 2019.
 
Cele doua noi propuneri adoptate cu privire la conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii si la micro-certificate vor contribui la abordarea acestor provocari, oferind mai multe posibilitati oamenilor de a identifica oferte de invatare si oportunitati de angajare.
 

Conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii

 
Propunerea Comisiei urmareste sa garanteze ca fiecare persoana are acces la oportunitati de formare relevante, adaptate nevoilor sale, pe tot parcursul vietii si indiferent daca sunt sau nu angajate in momentul respectiv.
 
In acest scop, propunerea de recomandare a Consiliului abordeaza principalele obstacole intampinate de oameni in prezent in ceea ce priveste formarea – motivatie, timp si finantare – solicitand statelor membre, impreuna cu partenerii sociali:
 
  • sa creeze conturi personale de invatare pe tot parcursul vietii si sa ofere drepturi la formare pentru toti adultii de varsta activa;
  • sa defineasca o lista cu cursuri de formare relevante si verificate din punctul de vedere al calitatii pentru piata fortei de munca care sa fie eligibila pentru finantare din conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii si sa o faca accesibila prin intermediul unui registru digital, de exemplu de pe un dispozitiv mobil;
  • sa ofere de oportunitati de orientare profesionala si de validare a competentelor dobandite anterior, precum si concedii platite pentru formare.
Aspectul inovator al acestei propuneri consta in plasarea directa a individului in centrul dezvoltarii competentelor. De asemenea, recomandarea invita statele membre sa moduleze finantarea in functie de nevoile de formare ale indivizilor.
 

Formare profesionala de scurta durata

 
Micro-certificatele certifica rezultatele invatarii in urma unei experiente de invatare de mica amploare (de exemplu, un curs sau o formare de scurta durata). Ele ofera o modalitate flexibila si specifica de a ajuta oamenii sa isi dezvolte cunostintele, aptitudinile si competentele de care au nevoie pentru dezvoltarea personala si profesionala.
 
Propunerea Comisiei urmareste sa asigure functionarea micro-certificatelor la nivelul institutiilor, al intreprinderilor, al sectoarelor si chiar transfrontalier. In acest scop, statele membre ar trebui sa convina asupra:
 
  • unei definitii comune a micro-certificatelor;
  • elementelor standard pentru descrierea lor, precum si
  • a principiilor-cheie pentru conceperea si emiterea acestora.
 
Scopul este de a garanta ca micro-certificatele sunt de inalta calitate si sunt emise intr-un mod transparent, pentru a consolida increderea in ceea ce certifica. Acest lucru ar trebui sa sprijine utilizarea micro-certificatelor de catre cursanti, lucratori si persoane aflate in cautarea unui loc de munca, care pot beneficia de ele. Propunerea introduce, de asemenea, recomandari privind micro-certificatele in sistemele de educatie si formare si in politicile care vizeaza pietele fortei de munca. Acest lucru ar trebui sa le permita oamenilor sa dobandeasca competente noi sau suplimentare intr-un mod adaptat, care sa ii includa pe toti. O abordare europeana in ceea ce priveste micro-certificatele este, de asemenea, un element-cheie pentru realizarea unui Spatiu european al educatiei pana in 2025. Acestea pot face parte din oferta de invatare inclusa in conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii.
 
Declaratiile membrilor colegiului:
 
Margaritis Schinas, vicepresedintele pentru promovarea modului nostru de viata european, a declarat: „Dezvoltarea aptitudinilor si a competentelor este esentiala pentru o cariera reusita, pentru incluziune si integrare. Ele ajuta oamenii sa se adapteze la schimbare, sa prospere si sa isi aduca contributia la progresele societatii. Competentele sunt, de asemenea, esentiale pentru cresterea economica. Propunerile asigura faptul ca educatia poate avea loc in orice moment al vietii si ca este flexibila si accesibila tuturor. Acesta este un pas important pentru a include mai multe persoane in oportunitatile de invatare si de formare, fara a lasa pe nimeni in urma.”
 
Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultura, educatie si tineret, a declarat: „Pentru a asigura o tranzitie echitabila, este esential ca toata lumea sa aiba acces la oportunitati de invatare si de formare flexibile, modulare si accesibile, indiferent de circumstantele personale. O abordare europeana in ceea ce priveste micro-certificatele va facilita recunoasterea si validarea acestor experiente de invatare. Aceasta va consolida rolul invatamantului superior, al invatamantului profesional si al institutiilor de formare in transformarea invatarii pe tot parcursul vietii intr-o realitate in intreaga UE si va promova accesibilitatea acestora pentru un grup mai divers de cursanti.”  
 

Locuri de munca si educatia profesionala

 
Comisarul pentru locuri de munca si drepturi sociale, Nicolas Schmit, a declarat: „Educatia si formarea nu ar trebui sa inceteze la terminarea scolii. Acum mai mult ca niciodata, oamenii trebuie sa isi dezvolte competentele de-a lungul intregii vieti profesionale pentru a raspunde cerintelor unei piete a fortei de munca in schimbare rapida. Propunerile Comisiei privind conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii si micro-certificatele ne vor ajuta sa atingem obiectivul stabilit in Planul de actiune al Pilonului european al drepturilor sociale ca, pana in 2030, 60 % din toti adultii sa participe la cursuri de formare in fiecare an. Trebuie sa dam dovada de seriozitate in ceea ce priveste invatarea pe tot parcursul vietii in Europa. Este cea mai buna investitie si este pozitiva pentru lucratori, angajatori si economie in ansamblu ei.”
 
Propunerile vor fi negociate cu statele membre. Dupa adoptarea lor de catre Consiliu, Comisia va sprijini statele membre, partenerii sociali si partenerii relevanti in punerea in aplicare a acestor recomandari ale Consiliului. Raportarea si monitorizarea cu privire la conturile personale de invatare pe tot parcursul vietii vor fi efectuate ca parte a ciclului semestrului european, informeaza Comisia Europeana.
 
Dreptul la educatie, formare si invatare pe tot parcursul vietii este consfintit in Pilonul european al drepturilor sociale. Toti oamenii trebuie sa aiba acces continuu la educatie si formare de calitate si la o gama de oportunitati de dezvoltare a competentelor care sa reflecte nevoile lor in orice moment. Competentele reprezinta pietrele de temelie ale succesului cetatenilor pe o piata a fortei de munca si intr-o societate aflate in continua schimbare.
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]