Transfer salariati in caz de fuziune. Procedura si documente obligatorii

transfer angajatifuziune societatesocietate cedentatransfer angajator cesionar
Transfer salariati in caz de fuziune. Procedura si documente obligatorii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


“In urma unui fuziuni prin absorbtie, societatea cesionara trebuie sa preia salariatii societatii cedente. Care e documentul care trebuie intocmit cu fiecare salariat nou in parte in vederea transferului si ce anume trebuie sa contina? Cum arata un model de indrumare pe care sa il putem utiliza (informare, decizie)?”
 
Raspunsul specialistului:

Transferul unor salariati de la un angajator la altul, de la cedent la cesionar, se realizeaza in temeiul Legii nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora.
 
Textul art 173 din Codul muncii, republicat, cu modificarile si compltarile ulterioare, precum si Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora, care il dezvolta, transpun Directiva nr. 2001/23/CE a Consiliului Europei din 12 martie 2001 privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la mentinerea drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, stabilimentului sau a unei parti din intreprindere ori stabiliment.


Termenul de „intreprindere” vizeaza orice structura, cu sau fara personalitate juridica, implicata intr-o activitate economica si de modul in care este finantata.

Protectia salariatilor in cazul transferului vizat de textul legal se realizeaza dupa cum urmeaza:


– in primul rand, drepturile si obligatiile angajatorului cedent cu privire la salariatii sai vor fi transferate noului angajator (cesionar);


– in al doilea rand, transferul nu poate constitui un motiv de concediere a salariatilor, nici de catre angajatorul cedent, nici de catre cel cesionar.

De retinut, ca in virtutea legii, se transfera drepturile si obligatiile cedentului decurgand din contractele individuale de munca, nu numai a celor aflate in executare, ci si a celor suspendate, de pilda, in cazul concediului pentru incapacitate de munca ori pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau pentru participarea la greva etc.
 

Potrivit art. 174 din Codul muncii, cedentul si cesionarul au obligatia de a informa si de a consulta, anterior transferului, sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor cu privire la implicatiile juridice, economice si sociale asupra salariatilor, decurgand din transferul dreptului de proprietate.


Obligatia de informare si de consultare la care se refera textul poate fi circumscrisa obligatiei generale a angajatorului de a informa generic salariatii asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca, astfel cum aceasta obligatie rezulta din art. 40 alin. (2) lit. a), cat si obligatiei speciale a angajatorului de a se consulta cu sindicatul in privinta deciziilor susceptibile sa afecteze interesele salariatilor [art. 40 alin. (2) lit. e)].


De asemenea, trebuie avute in vedere Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului generale de informare si consultare al angajatilor, precum si art. 12 din Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora.


Potrivit art. 12 din Legea nr.67/2006, cedentul si cesionarul vor informa in scris reprezentantii salariatilor proprii sau, in cazul in care acestia nu sunt constituiti ori desemnati, pe salariatii proprii, cu cel putin 30 de zile inainte de data transferului, cu privire la:


a) data transferului sau data propusa pentru transfer;
b) motivele transferului;
c) consecintele juridice, economice si sociale ale transferului pentru salariati;
d) masurile preconizate cu privire la salariati;
e) conditiile de munca si de incadrare in munca.


Obligatia de informare se va aplica indiferent daca deciziile rezultate din transfer sunt luate de cesionar sau de o intreprindere care exercita controlul asupra acestuia.
 
Asadar, este imperios necesara indeplinirea obligatiei de informare a salariatilor cu privire la transfer.
 
In ceea ce priveste, incheierea unor noi contracte individuale de munca intre angajatorul cesionar si salariatii transferati, dupa realizarea transferului, apreciem ca aceasta este in acord cu dispozitiile Legii nr. 67/2006, atata timp cat acestea cuprind toate drepturile conferite prin contractele individuale de munca anterior incheiate cu angajatorul cedent. In plus, angajatorul cesionar poate conferi noi drepturi salariatului transferat prin incheierea unui nou contract individual de munca.


In mod corelativ, salariatul este tinut si de toate obligatiile anterioare transferului (inclusiv cele care ar exista in baza unor clauze speciale cum ar fi, de pilda, o clauza de neconcurenta sau de confidentialitate).
 
Astfel, incheierea unui nou CIM va transfrma cesionarul in angajatorul salariatul in cauza, in respectivul CIM stabilindu-se ca data de incepere a activitatii este data la care va avea loc transferul de intreprindere.
 
Din analiza dispozitiilor legale, se observa ca este permisa si incheierea unui act aditional la contractual individual de munca existent intre salariatul transferabil si angajatorul cedent, acest lucru nefiind considerat a incalca dispozitiile Legii nr. 67/2006, intrucat nu exista nicio interdictie in acest sens.
 
Este posibila si varianta ca in cazul unui transfer de intreprindere potrivit Legii nr. 67/2006 se realizeaza un transfer automat al contractelor de munca existente la data transferului, de la angajatorul cedent la angajatorul cesionar.


Intr-o asemenea ipoteza, contractele de munca nu inceteaza, ci vor fi transferate cesionarului care devine noul angajator in baza unui acord/decizie incheiat intre angajatorul cedent si angajatorul cesionar, care contine in anexa lista cu salariatii transferati si conditiile de munca si de incadrare in munca la data transferului.

Apreciem ca si in aceasta situatie, singura obligatie, care incumba angajatorului cesionar, consta in a inregistra in registrul general de evidenta a salariatilor contractele individuale de munca transferate.
 
Prin urmare, toate cele 3 variante sus-mentionate apreciem ca sunt posibili a fi realizate in conditiile legii, insa numai dupa realizarea informarii in conditiile art. 12 din Legea nr. 67/2006, informare care sta la baza deciziei fiecarui salariat de a opta pentru:


- continuarea raporturilor de munca cu angajatorul cedent;
- incetarea raporturilor de munca cu angajatorul cedent;
- acceptarea transferului la angajatorul cesionar prin una dintre cele trei variante mentionate mai sus.

 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro >>



 

NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
transfer angajatifuziune societatesocietate cedentatransfer angajator cesionar

Data aparitiei: 23 Iunie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Transfer salariati in caz de fuziune. Procedura si documente obligatorii Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Pensie militara de serviciu anticipata partiala si drept de muncaIntrebare: Cadru militar trecut in rezerva cu drept la pensie militara de serviciu anticipata partial, are drept de munca in domeniul privat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Cod COR sef dispeceratIntrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod COR(in afara de 541408-Dispecer) pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]