Reorganizare si reincadrare functii de conducere. Se poate diminua salariul?

reorganizare functiireincadrare functiediminuare salariu reincadrare
Reorganizare si reincadrare functii de conducere. Se poate diminua salariul?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
 
“Un angajat este incadrat in functia de coordonator. Acesata functie NU este incadrata (in contractul colectiv la nivel de companie), in categoria functiilor de conducere, ci in categoria TESA (ca si economist, inginer, etc. - functii cu studii superioare), angajatul nefiind retribuit cu spor de conducere la salariu (ca in cazul celorlalte functii de conducere).
 
La reorganizare, respectiv modificare organigrama, compartimentele au fost desfiintate si, odata cu ele, posturile de coordonator au fost transformate in alte posturi, tot cu studii superioare, dar cu salarii de incadrare inferioare. Din moment ce functia de coordonator nu este functie de conducere, salariatul pastrandu-si atributiile anterioare, este legala transformarea postului si diminuarea corespunzatoare a salariului?”
 
 
Raspunsul specialistului: 
 
Potrivit art 40 alin. (1) lit. a) si b) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul are, in principal, dreptul sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii si sa stabileasca atributiile corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii.
 
Drepturile prevazute de lege in cuprinsul art. 40 din Codul muncii exprima pozitia complexa a angajatorului care dispune de prerogativele: organizatorica, de orientare, indrumare si control a salariatilor sai, precum si cea disciplinara.
 
Dreptul angajatorului de a stabili organizarea si functionarea unitatii este o consecinta a demersului angajatorului care isi afecteaza resursele materiale, financiare si mobilizeaza resursele umane, in scopul desfasurarii unor activitati comerciale, sociale ori culturale etc., asumandu-si riscul acestei activitati.
 
Ca urmare, el este singurul in drept sa stabileasca structura organizatorica a unitatii – organigrama acesteia – numarul si denumirea compartimentelor (subunitati, sectii, directii, ateliere, servicii, birouri, posturi etc.), relatiile de colaborare/subordonare intre acestea (prin regulament de organizare si functionare), regulile de desfasurare a activitatii in unitate (prin regulament intern) etc.
 
Dreptul angajatorului de a stabili atributiile corespunzatoare pentru fiecare salariat, in conditiile legii ii confera acestuia dreptul de a stabili organizarea si functionarea unitatii, acesta avand ca o consecinta si dreptul de a stabili atributiile salariatilor, potrivit fiecarui post (functii) din organigrama acestei unitati.
 
 Aceste atributii se regasesc, de regula, in fisa postului, anexa la contractul individual de munca. De retinut este ca atributiile respective trebuie sa fie conforme cu dispozitiile legii.
 
Prin urmare, in opinia noastra, legea confera in favoarea angajatorului prerogativa organizarii activitatii, inclusiv din perspectiva organigramei/a structurii organizatorice a respectivei unitati, cu respectarea legii.
 
Executarea contractului de munca este guvernata de principiul stabilitatii in munca, ceea ce presupune ca modificarea si incetarea lui pot interveni numai in conditiile prevazute de lege. Se urmareste astfel asigurarea securitatii raporturilor de munca, precum si o protectie reala a salariatului impotriva eventualelor abuzuri ale angajatorului, care ar putea discretionar sa modifice unilateral elementele esentiale ale contractului individual de munca.
 
Articolul 41 din Codul muncii prevede doua cazuri de modificare a acestui contract:
 
– prin acordul partilor, care constituie regula si care poate interveni, in principiu, fara nicio restrictie, situatie probata prin actul aditional la contract;
 
– unilateral, de catre angajator, dar numai in cazurile si in conditiile prevazute de Codul muncii (art. 42–48).
 
Prin urmare, in opinia noastra, schimbarea denumirii unui post ca urmare a reorganizarii ar putea fi realizate la nivelul angajatorului, modificarea raporturilor de munca si a contractelor deja incheiate urmand insa a se realiza, numai prin incheierea unor acte aditionale, conform art. 17 alin. (5) si art. 41 alin. (3) din Codul muncii.
 
Asadar, nu se analizeaza oportunitatea deciziei de restructurare interna si modificare a structurii organizatorice a angajatorului si nici nu se pot cenzura masurile luate in acest scop, acesta putand exercita aceste prerogative, potrivit competentei sale, in masura in care acestea corespund unei nevoi obiective, reale si serioase a unitatii si nu ascund un potential abuz.
 
 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
 

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reorganizare functiireincadrare functiediminuare salariu reincadrare

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 25 Mai 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Reorganizare si reincadrare functii de conducere. Se poate diminua salariul? Nota: 4.88 din 5 - 4 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Vanzare autorizatie farmacie. Concedierea salariatilorIntrebare: In cazul unei societati comerciale care desfasoara activitate in domeniul comertului cu amanuntul in farmacii, care detine mai multe puncte de lucru in Bucuresti si Ilfov si care decide vanzarea caenului (autorizatiei de farmacie) unui punct de lucru. Ce obligatii are fata de salariati? Poate sa pastreze o parte dintre ei , pe care o poate reloca in celelalte puncte de lucru? E obligata sa-i relocheze pe toti? Daca ptr farmacistul sef nu mai are post disponibil in celelalte puncte de lucru si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Kurzarbeit. Declaratia 112 in luna septembrie 2020Intrebare: In luna Septembrie 2020 am avut 35 de salariati care au lucrat 4h/zi intreaga luna sau mai putin, s-a aplicat OUG132/2020 (publicat in 10 august in MO, in vigoare de la 10 august). Atat programul SAGA cat si D112 nu ofereau posibilitatea de a inregistra in statul de plata Reducere timp de lucru 50%, astfel incat am calculat manual taxele pentru bugetul de stat datorate pentru sumele din indemnizatiile cuvenite, si le-am platit impreuna cu sumele de taxe datorate pentru celelalte zile si ceilalti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor"
Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]