Conform art. 123 ^1 din Codul fiscal incepand cu data de 1 aprilie 2019 avem urmatoarele prevederi:
(1) Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 681 alin. (7), art. 72 alin. (8), art. 78 alin. (6), art. 82 alin. (6), art. 101 alin. (12), art. 123 alin. (3) si (4) pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
(2) Entitatile nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, precum si unitatile de cult beneficiaza de sumele prevazute la alin. (1) daca la momentul platii acestora de catre organul fiscal sau angajatorul/platitorul devenit figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale prevazute la art. 25 alin. (41).
(3) Pentru contribuabilii prevazuti la art. 681 alin. (7), art. 72 alin. (8), art. 78 alin. (6), art. 82 alin. (6), art. 101 alin. (12) si art. 123 alin. (4), obligatia calcularii si platii sumei prevazute la alin. (1) revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de acestia pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii. Distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venitul datorat poate fi solicitata prin cerere pentru aceiasi beneficiari pentru o perioada de cel mult 2 ani si va putea fi reinnoita dupa expirarea perioadei respective.
*) In anul 2020, prin OG 6/2020, termenul de 15 martie inclusiv prevazut pentru depunerea formularului 230 «Cerere privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii»/«Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat», dupa caz, s-a prorogat pana la data de 25 mai 2020 inclusiv.
(4) Pentru contribuabilii prevazuti la art. 123 alin. (3), obligatia calcularii si platii sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit revine organului fiscal competent, pe baza declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, depuse de acestia pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii.
*) In anul 2020, prin OG 6/2020, termenul de 15 martie inclusiv prevazut pentru depunerea formularului 230 «Cerere privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii»/«Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat», dupa caz, s-a prorogat pana la data de 25 mai 2020 inclusiv.
(5) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (3) si (4) se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
(6) Prin exceptie de la alin. (3) si (4), contribuabilii prevazuti la art. 681 alin. (7), art. 72 alin. (8), art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6), pentru care impozitul pe venitul realizat se retine la sursa, pot opta, cu acordul angajatorului/platitorului de venit, printr-un inscris incheiat cu acesta, pentru calcularea, retinerea, declararea si plata sumei prevazute la alin. (1) catre beneficiari, pana la termenul de plata a impozitului.
(7) Optiunea de la alin. (6) ramane valabila pe perioada prevazuta in inscrisul incheiat intre parti, incepand cu veniturile realizate in luna exercitarii optiunii, dar nu mat mult de 2 ani fiscali consecutivi, pentru aceiasi beneficiari prevazuti la alin. (1) si poate fi reinnoita dupa expirarea perioadei respective. in acest interval contribuabilul poate renunta la optiunea privind distribuirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit sau poate schimba beneficiarii pentru care a optat anterior.
(8) Contribuabilii care opteaza pentru distribuirea prin retinerea la sursa a sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru sustinerea beneficiarilor prevazuti la alin. (1) nu mai pot exercita aceeasi optiune pentru aceeasi perioada si sursa de venit.
(9) Angajatorul/Platitorul de venit are obligatia ca la momentul platii sumelor reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat de persoanele fizice sa verifice daca entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiara figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale prevazute la art. 25 alin. (4^1).
(10) In situatia in care entitatea nonprofit/unitatea de cult nu figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale prevazute la art. 25 alin. (4^1), angajatorul/platitorul de venit are obligatia sa refuze efectuarea platii sumelor catre aceasta.
Conform Legii 30/2019, prevederile art. 123^1 se aplica si in situatia in care contribuabilii si-au exprimat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, optiunea privind distribuirea din impozitul pe venit a unei sume reprezentand cota de 2% sau 3,5% din acesta, conform dispozitiilor art. 681 alin. (11), art. 72 alin. (11) si art. 79 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prin reinnoirea acesteia conform art. 1231 alin. (2), in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sub sanctiunea decaderii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<