La Senat a fost inregistrat un proiect de lege care implica modificari importante pentru numeroase categorii de lucratori. Discutam despre posibila introducere a tichetului de serviciu cu scopul de creare a cadrului legal simplificat in domeniul serviciilor la domiciliu. Proiectul a trecut cu voturi favorabile in numar majoritar, astfel ca a ajuns la Camera Deputatilor, unde va primi voturile care ar putea schimba lucrurile in mod esential. Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale 40 Modele de Regulament Intern
"Astazi, exista un numar mare de persoane care muncesc, sub diverse forme, fara a avea un contract legal de munca: servicii la domicliu, colectarea de materiale reciclabile si muncile ocazionale si sezoniere. Cei care presteaza aceste tipuri de munca, mai mult sau mai putin ocazional, nu au posibilitatea de a legaliza raportul de munca, sau legalizarea prin formele actuale (PFA, contract cu o firma de leasing de forta de munca, etc) este prea complicata pentru ei.", se prevede in expunerea de motive a prezentei propuneri legislative.
Care sunt obiectivele principale ale acestei propuneri legislative?
Se doreste crearea unui cadru fiscal clar si simplu de pus in practica. La final, prestatorii dobandesc beneficii sociale: pensie, asigurari de sanatate. Evident, in tot acest timp se doreste largirea bazei de colectare a contributiilor si impozitelor.
Atentie la faptul ca acest proiect de lege prevede introducerea de stimulente si deduceri fiscale pentru cei care utilizeaza aceste tichete: beneficiarii serviciilor si prestatorii serviciilor.
Conform expunerii, utilizarea tichetelor de munca vor contribui la reducerea muncii la negru in domenii precum:
- curatenie la domiciliu
- preparare de hrana la domiciliu
- spalat si calcat haine la domiciliu
- ingrijire, nursing, transportul persoanelor dependente (persoane cu handicap, batrani si copii)
- supravegherea, ingrijirea si educarea copiilor (bone)
Prestatii cu caracter ocazional sau sezonier:
- mici lucrari de reparatii sau intretinere la domiciliul beneficiarului, cu caracter ocazional (instalatori, servicii de croitorie, gradinarit si nu numai)
- activitatea zilierilor daca nu are un caracter organizat pe o perioada mai lunga de 6 luni.
- activitatea de colectare a materialelor reciclabile.
Care sunt pasii concreti pe care i-am putea efectua daca acest proiect va fi aprobat?
Beneficiarul cumpara tichetele de servicii de la Directia Fiscala Locala sau de la unitatile emitente. Valoarea unui tichet este de 10 RON. Tichetele sunt apoi folosite pentru plata muncii efectuate, prin intelegerea partilor, de regula, 1 tichet pe ora.
Persoana care presteaza serviciile va folosi tichete de servicii DOAR pentru a le schimba in bani la Directia Fiscala Locala.
Concret, pentru fiecare tichet, dupa ce se retin contributiile sociale, de sanatate si impozit, prestatorul primeste 8,52 RON.
Prestatorul serviciilor dobandeste astfel calitatea de asigurat. Prestatorul beneficiaza de pensie si asigurari sociale de sanatate, asemanator unei PFA.
Conform expunerii de motive, se arata ca dobandirea calitatii de asigurat se realizeaza doar daca prestatorul deconteaza minim 40 de tichete pe luna sau 120 de tichete pe trimestru sau 480 de tichete pe an.
"Conform datelor INS, in Romania anului 2011, aproximativ 33% din populatie lucreaza in servicii. Daca extrapolam aceste date la cei aproximativ 4 milioane de romani care "nu lucreaza" (de fapt, lucreaza la "negru"), si daca macar jumatate dintre ei sunt in mariel orase, putem sa estimam ca cel putin 500.000 – 700.000 de persoane lucreaza, intr-un fel sau altul, in domeniul serviciilor la domiciliu.", se precizeaza in expunerea de motive.
"In anul 2003, cand a fost introdus acest serviciu in Belgia, s-au vandut 770.000 de tichete; in anul 2012, s-au vandut peste 170.796.000 de tichete; totalul tichetelor vandute de-a lungul anilor depaseste 620.000.000 tichete.", se mai explica in expunerea de motive.
"Pentru a evita evaziunea fiscala, legea prevede sanctiuni drastice pentru necompletarea tchetelor, atat pentru beneficiar cat si pentru prestator. Astfel, daca vine in control ITM sau ANAF si prestatorul munceste la negru, sau tichetele de servicii nu sunt completate, ambii vor fi amendati. Falsificarea tichetelor, solicitarea cu rea credinta de rambursari ale deducerilor fiscale, sunt fapte penale.", se precizeaza in expunerea de motive.
In data de 5 februarie 2015, acest proiect de lege a fost adoptat de Senat cu 92 de voturi pentru, unul contra si o singura abtinere.
Va tinem la curent cu noutati pe aceasta tema. In acest moment, prevederile de mai sus nu se aplica, acesta fiind doar un proiect de lege. Proiectul se afla la Camera Deputatilor.
Sursa: Senat.ro
Camera Deputatilor