Inspectia Muncii poate sa presteze servicii si sa furnizeze date/informatii, contra cost, in conditiile Legii nr. 108/1999.
Contravaloarea serviciilor prestate se suporta de catre beneficiarii acestora si constituie venituri la bugetul de stat.
Serviciile pentru care se percep tarife, precum si cuantumul acestora au fost stabilite, incepand cu 2 iunie 2014 prin Normativul cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii aprobat prin Ordinul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice nr. 826/2014.
Acest ordin a abrogat Ordinul nr. 1681/2013 publicat in Monitorul Oficial nr. 491 din 5 august 2013.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Spre deosebire de ordinul abrogat care stabilea tarife diferentiate in functie de obiectul serviciului, noul ordin stabileste un tarif unic pentru orice tip de servicii.
Astfel, incepand cu data de 2 iunie 2014, tariful care se percepe de la persoanele fizice, juridice, de la persoanele fizice autorizate si de la alte entitati este de 20 lei/document, pentru fiecare dintre serviciile care pot fi prestate de inspectoratele teritoriale de munca, respectiv:
- eliberarea de certificate/adeverinte/duplicate de adeverinte in baza documentelor existente in arhivele inspectoratelor teritoriale de munca, la cererea persoanelor fizice, juridice sau a oricaror entitati care au dreptul legal de a solicita si de a obtine aceste informatii, conform Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, si Ordonantei Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberarii certificatelor si adeverintelor de catre autoritatile publice centrale si locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 223/2002;
- eliberarea de certificate cu informatii extrase din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor transmise de angajatori;
- furnizarea datelor din Registrul general de evidenta a salariatilor pentru refacerea continutului sau la angajator, prin eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii, constituita conform Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, cu modificarile ulterioare.
Prestarile de servicii se efectueaza numai dupa confirmarea platii cu exceptia situatiei in care prin lege se precizeaza ca prestarile de servicii trebuie efectuate de indata ce au fost solicitate de beneficiarii legali.
Ca si ordinul anterior, noul ordin nu reglementeaza tarifele percepute de inspectoratele de munca pentru furnizarea datelor din Registrul general de evidenta a salariatilor in format electronic, pentru refacerea continutului sau la angajator, prin preluarea informatiilor din baza de date organizata la nivelul Inspectiei muncii.
Aceasta omisiune poate da nastere la doua interpretari:
– fie nu mai este posibila recuperarea electronica a bazei de date;
– fie serviciile de recuperare electronica a bazei de date se acorda in mod gratuit.
Avand in vedere prevederile noului ordin, incepand cu data de 2 iunie 2014:
- tariful pentru eliberarea de adeverinte a scazut de 2,5 ori;
- tariful pentru eliberarea de certificate cu informatii extrase de din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor (Revisal) transmise de angajatori a crescut cu o treime;
- tariful pentru furnizarea datelor din Registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) pentru refacerea continutului sau la angajator, prin eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii s-a dublat.
Tariful care se percepe de la persoanele fizice, juridice, de la persoanele fizice autorizate si de la alte entitati constituite in conditiile legii pentru categoria de servicii prestate este de 20 lei/document, pentru fiecare dintre serviciile care pot fi prestate de inspectoratele teritoriale de munca.
Gabriela Dita
Consilier juridic
Studii
ianuarie – februarie 2010 – curs formator formare profesionala
2005 – 2006 masterand al Facultatii de Drept al Universitatii Bucuresti cu specialitatea „Relatii de munca si Industriale avand ca tema pentru lucrarea de disertatie Formele de suspendare a contractului individual de munca la disciplina Contractul individual de munca sub indrumarea prof. dr. Alexandru Atanasiu;
2003 – 2004 absolvent al studiilor postuniversitare de dreptul muncii organizate de Academia de Politie „Alexandru Ioan Cuza avand ca lucrare de absolvire tema: „Cazurile de suspendare a contractului individual de munca prevazute de Legea nr. 19/2000 sub coordonarea conf. univ. dr. Vlad Barbu;
2002 – 2003 atestat inspector resurse umane al Scolii Romane de Afaceri de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei;
1999 – licentiata in stiinte juridice a Facultatii de Drept a Universitatii Bucuresti avand ca lucrare de licenta „Acordul de asociere a Romaniei la Uniunea Europeana sub indrumarea si cordonarea prof. univ. dr. Augustin Fuerea.