Carta UE schimba fundamental drepturile cetatenilor

Formulare ImpoziteCarta UEdrepturi cetatenidrepturile omuluiaderare UE
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


La trei ani dupa ce Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene a devenit obligatorie din punct de vedere juridic, impactul ei este din ce in ce mai evident.

Carta este pe cale sa devina un punct de referinta nu numai pentru institutiile UE atunci cand elaboreaza legislatia, ci si pentru instantele europene si nationale, transformand drepturile fundamentale intr-o realitate pentru cetatenii europeni. Acestea sunt constatarile celui de al treilea raport anual privind aplicarea Cartei drepturilor fundamentale a UE, care acopera anul 2012 si ilustreaza, cu o gama larga de cauze legate de drepturile fundamentale, faptul ca UE continua sa edifice un sistem mai coerent pentru protejarea drepturilor fundamentale ale persoanelor. Raportul este insotit de un nou raport privind progresele inregistrate in 2012 in ceea ce priveste egalitatea de sanse intre femei si barbati si coincide cu o serie de noi masuri menite sa consolideze drepturile cetatenilor, prezentate de Comisie in raportul sau din 2013 privind cetatenia Uniunii Europene (a se vedea IP/13/410 si MEMO/13/409).

"Drepturile fundamentale reprezinta temelia care sta la baza Uniunii Europene: ele trebuie protejate si consolidate in permanenta; asta asteapta cetatenii din partea noastra", a afirmat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie, drepturi fundamentale si cetatenie. "Comisia este hotarata sa dea exemplu, de aceea am luat masuri pentru a pune in aplicare drepturile fundamentale in orice domeniu care tine de competenta UE, de la asigurarea protectiei datelor cu caracter personal pana la promovarea egalitatii de gen si garantarea dreptului la un proces echitabil. Carta drepturilor fundamentale a UE nu este un simplu document, ci devine o realitate pentru cei 500 de milioane de cetateni ai Europei. Acest lucru se datoreste si instantelor nationale, care, din ce in ce mai mult, dau viata Cartei."
    
Raportul ofera o imagine de ansamblu cuprinzatoare a modului in care drepturile fundamentale au fost puse in aplicare in UE pe parcursul anului trecut. Acesta subliniaza, de exemplu, modul in care drepturile consacrate in Carta sunt luate in considerare cu multa atentie de catre institutiile UE atunci cand acestea propun si adopta texte legislative UE, in timp ce statele membre sunt obligate sa aplice Carta doar in cazurile in care acestea pun in aplicare politicile si legislatia UE. Raportul este structurat in sase capitole, care corespund celor sase titluri ale Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene: Demnitatea, Libertatile, Egalitatea, Solidaritatea, Drepturile cetatenilor si Justitia (a se vedea MEMO IP/13/411 pentru mai multe detalii).

Raportul arata ca aspectele care tin de drepturile fundamentale invocate cel mai frecvent de catre cetateni in corespondenta acestora cu Comisia au fost libera circulatie si libertatea de sedere (18 % din toate scrisorile legate de drepturile fundamentale adresate Comisiei), functionarea sistemelor nationale de justitie (15 %), accesul la justitie (12,5 %), libertatea de alegere a ocupatiei si dreptul la munca (7,5 %), integrarea persoanelor cu dizabilitati (4,5 %) si protectia datelor cu caracter personal (4 %) (a se vedea anexa pentru defalcarea detaliata).

Doua modalitati de a transforma Carta intr-o realitate

1. Masurile luate de Comisie pentru a promova Carta

In cazurile in care UE are competenta de a actiona, Comisia poate propune legislatie UE care sa asigure efecte concrete ale drepturilor si principiilor inscrise in Carta.

Exemple de propuneri prezentate de Comisie in cursul anului 2012:

-    propunerea de reforma majora a normelor UE in materie de protectie a datelor cu caracter personal (IP/13/46);
-    abordarea proactiva menita sa accelereze progresul spre asigurarea unui mai bun echilibru de gen in consiliile de administratie ale intreprinderilor europene cotate la bursa (IP/12/1205);
-    masurile luate in vederea protectiei drepturilor procedurale si a drepturilor victimelor (IP/12/575, IP/12/1200).

In calitate de gardian al tratatelor, Comisia este hotarata sa intervina in cazul in care este necesar pentru a se asigura ca statele membre pun in aplicare legislatia UE in mod eficace, respectand, in acelasi timp, Carta.

Exemple de proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor in 2012:

*    actiunea Comisiei de contestare a pensionarii anticipate a aproximativ 274 de judecatori si procurori din Ungaria cauzate de o reducere brusca a varstei obligatorii de pensionare pentru aceasta profesie, de la 70 la 62 de ani. Curtea de Justitie a UE a confirmat aprecierea Comisiei (MEMO/12/832) ca aceasta pensionare obligatorie este incompatibila cu legislatia UE privind egalitatea de tratament (Directiva privind interzicerea discriminarii pe motive de varsta si articolul 21 din Carta);

*    actiunea in neindeplinirea obligatiilor pentru a pune in aplicare dreptul partenerilor de acelasi sex sau al partenerilor inregistrati de a se alatura cetatenilor UE si de a locui impreuna cu acestia in Malta (in temeiul Directivei UE privind libera circulatie, IP/11/981).


2. Instantele care invoca in hotararile lor Carta

Dupa doar trei ani de la intrarea in vigoare a Cartei ca legislatie primara, invocarea acesteia de catre instantele nationale atunci cand este implicat dreptul UE poate fi considerata un semn pozitiv. De exemplu, Curtea Constitutionala a Austriei a pronuntat o hotarare de referinta privind aplicarea Cartei in cadrul controlului jurisdictional intern al constitutionalitatii. Instanta austriaca a hotarat ca persoanele fizice pot invoca drepturile si principiile din Carta UE in cazurile de contestare a legalitatii actelor legislative interne.

Si Curtea de Justitie a Uniunii Europene a mentionat din ce in ce mai des Carta in hotararile sale: numarul hotararilor care fac trimitere la Carta in motivarea lor s-a dublat, de la 43 in 2011 la 87 in 2012. De asemenea, atunci cand au adresat Curtii de Justitie intrebari (cereri de pronuntare a unei hotarari preliminare), instantele nationale au facut din ce in ce mai mult trimitere la Carta: in 2012, numarul acestor trimiteri a crescut cu peste 50 % fata de 2011, de la 27 la 41.

Trimiterile din ce in ce mai numeroase la Carta reprezinta un pas important catre un sistem mai coerent de protectie a drepturilor fundamentale, care sa garanteze uniformitatea drepturilor si a protectiei in toate statele membre, oriunde este pus in aplicare dreptul UE.

Protectia drepturilor fundamentale va fi consolidata in continuare odata cu aderarea UE la Conventia europeana a drepturilor omului. Negocierile privind acordul de aderare au fost finalizate.
    
O mai mare sensibilizare a opiniei publice cu privire la Carta

In cursul anului 2012, Comisia a primit peste 4 000 de scrisori, petitii si intrebari din partea cetatenilor si a parlamentarilor europeni cu privire la aspecte legate de drepturile fundamentale. Cele mai multe scrisori (58 %) s-au referit la situatii in care Carta ar putea sa se aplice. Acest lucru arata ca eforturile Comisiei de sensibilizare a opiniei publice cu privire la modul si cazurile in care Carta se aplica dau rezultate: in 2010, 69 % dintre scrisori s-au referit la cazuri care nu intrau in sfera de competenta a UE.

Sursa: Comisia Europeana




NOUTATI din Legislatie muncii

Ce noutati au aparut in domeniul legislatiei muncii?


Parcurgeti Caietul Seminarului National de Legislatia Muncii!
Contine noutatile legislative din 2024, implicatii, controverse, solutii!


Iata mai jos cateva exemple:

1) Salariul minim
2) Concediul de crestere copil
3) Hartuirea la locul de munca
4) Telemunca pentru parinti
5) Suspendarea si incetarea CIM
6) Contractul cu fractiune de norma
7) Pauza de masa



...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Formulare ImpoziteCarta UEdrepturi cetatenidrepturile omuluiaderare UE

Data aparitiei: 10 Mai 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Carta UE schimba fundamental drepturile cetatenilor Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Conditii pentru a beneficia de scutire de impozit in domeniul ITIntrebare: Suntem o societate care se ocupa cu prestari servicii pentru evenimente, mai exact ne ocupam de partea artistica - montare de scene, lumini inteligente, sunet profi, ecrane inteligente pe care sunt proiectate imagini Computerizate, create de angajatii nostri in baza unor programe achizitionate de societate. Un exemplu concret: la un concert pe un stadion sunt montate scenele noastre, ecranele unde apar jocurile de imagini cu ce se petrece pe scena sau diferite motive de linii, culori, imagini...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Compensare munca suplimentara cu timp liber corespunzator vs concediu de odihnaIntrebare: Daca activitatea societatii este de asa natura incat in fiecare luna se acorda ore suplimentare, conform art. 122 din Codul muncii, ce se intampla daca in luna se platesc ore suplimentare si se ia si concediu de odihna?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]