"Suntem o companie care are isi desfasoara activitatea in alimentatie publica (pizzerie-retsurant). Intrebarea noastra este legata de analizele la angajare si cursul de igiena. Avem situatii cand angajatii se lichideaza dupa o perioada scurta. In aceasta situatie se poate recupera de la angajat contravaloarea analizelor medicale? Din cate stiu firma are obligatia de a plati analizele la angajare si apoi cele semestriale/anuale. De asemenea la angajare stim ca este obligatoriu cursul de igiena, dar aceste cursuri se organizeaza lunar, probabil doar in orasele mari. Ce variante avem? Pot semna la angajare un document in care au luat la cunostinta de regulile de igiena? Noi am facut cursul de igiena pentru angajatii cu vechime. In cazul plecarii din firma se mai poate recupera contravaloarea acestui curs?"
Raspunsul specialistilor:
Referitor la contravaloarea analizelor medicale la angajare, HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor prevede la art. 7 ca ”Angajatorii sunt obligati sa asigure fondurile si conditiile efectuarii tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii lucratorilor, acestia nefiind implicati in niciun fel in costurile aferente supravegherii medicale profilactice specifice riscurilor profesionale.”
Avand in vedere aceasta prevedere legala, in opinia noastra, costurile cu analizele la angajare pot fi suportate doar de angajator si nu pot fi imputate angajatului, daca acesta inceteaza raporturile de munca cu angajatorul.
Referitor la cursul de igiena, la art. 5 din HG nr. 857/2011 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele din domeniul sanatatii publice se prevede: ”Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice angajarea si/sau mentinerea in unitatile care desfasoara activitate de productie si de comercializare a produselor alimentare, de alimentatie publica si colectiva, servicii si productie de apa potabila, precum si servicii de intretinere corporala a personalului fara certificatul de instruire profesionala privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena, conform reglementarilor legale in vigoare.”
Metodologia pentru organizarea si certificarea instruirii profesionale a personalului privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena este aprobata prin Ordinul nr. 2.209/4.469/2022 emis de Ministerul Sanatatii si de Ministerul Educatiei.
In cele doua aceste normative mentionate se prevede existenta unui certificat de instruire profesionala privind insusirea notiunilor fundamentale de igiena si, prin urmare, este obligatoriu ca salariatii din alimentatia publica sa urmeze aceste cursuri si sa sustina examenul in vederea obtinerii certificatului. Nu este suficienta semnarea unui document prin care iau la cunostinta despre regulile de igiena.
Pentru participarea la cursuri, in opinia noastra ar fi recomandabil sa luati legatura cu furnizori de asemenea cursuri din zona dumneavoastra pentru a afla frecventa cu care organizeaza cursuri si modalitatile de organizare – poate sunt furnizori care le organizeaza si online.
Referitor la recuperarea contravalorii cursului de igiena, acest lucru este posibil in conditiile prevazute de art. 198 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sursa foto free: unsplash.com
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<