Rezultatele provizorii ale cercetarii statistice privind inovarea in intreprinderile din mediul de afaceri, arata ca in perioada 2018-2020, ponderea intreprinderilor care au introdus pe piata produse sau procese de afaceri noi sau imbunatatite, in numarul total de intreprinderi, a fost de 10,7%, ceea ce reprezinta o scadere cu 3,9 puncte procentuale fata de perioada 2016-2018.
Precizam ca inovarea reprezinta un produs sau proces nou sau imbunatatit care difera semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale intreprinderii si care a fost pus la dispozitia potentialilor utilizatori sub forma de produs sau utilizat de catre unitate sub forma de proces.
In perioada analizata, ponderea intreprinderilor inovatoare, in total intreprinderi, a scazut, fata de perioada 2016-2018, atat in sectorul industriei cat si in sectorul serviciilor, astfel: in industrie cu 2,8 puncte procentuale, iar in servicii cu 1,1 puncte procentuale.
In schimb, daca ne raportam la numarul total de intreprinderi din fiecare sector, situatia se schimba, in favoarea industriei, aceasta avand o pondere cu 0,2 puncte procentuale mai mare decat serviciile (10,8% in industrie, fata de 10,6% in servicii).
INTREPRINDERILE MARI MAI INOVATOARE DECAT IMM-URILE
Ca si in perioada 2016-2018, in perioada 2018-2020, per ansamblu, intreprinderile mari, cu cel putin 250 de salariati, au fost de doua ori mai inovatoare decat intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri).
Din numarul total de intreprinderi mari, 22,6% au fost inovatoare, in timp ce IMM-urile au inovat in proportie de 10,1%. Insa, in comparatie cu perioada 2016-2018, ponderea intreprinderilor inovatoare mari a scazut cu 5,4 puncte procentuale, de la 28,0% la 22,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeasi tendinta de
scadere, cu 3,8 puncte procentuale, respectiv de la 13,9% la 10,1%.
MAI MULTE INTREPRINDERI INOVATOARE DE PRODUSE
Din totalul intreprinderilor, 4,4% au fost inovatoare numai de produse noi sau imbunatatite, 3,1% au aplicat numai pentru inovatii ale proceselor de afaceri si 2,6% au implementat numai inovatii de produse si procese de afaceri.
Scaderea ponderii intreprinderilor inovatoare de produse se datoreaza atat scaderii ponderii intreprinderilor inovatoare de bunuri cat si de servicii. Ponderea intreprinderilor inovatoare de bunuri, in total intreprinderi, a scazut, in perioada 2018-2020, cu 3,0 puncte procentuale (de la 8,0% la 5,0%). Intreprinderile inovatoare de servicii au avut si ele o scadere de 1,5 puncte procentuale (de la 6,3% la 4,8 %).
MAI PUTINE PRODUSE ”NOI PE PIATA ” SI ”NOI PENTRU INTREPRINDERE”
Ponderea produselor ”noi pe piata” si ”noi pentru intreprindere” in total intreprinderi a scazut in perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018. Daca ponderea intreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pe piata”, in total intreprinderi a scazut cu valori intre 0,4 si 2,6 puncte procentuale, in functie de marimea intreprinderii, in perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018, ponderea intreprinderilor care au introdus ”produse noi pentru intreprindere” a scazut cu valori cuprinse inte 2,2 si 6,1 puncte procentuale. Scaderile semnificative au fost inregistrate de intreprinderile mari, cu cel putin 250 de salariati, asa cum se poate observa in graficul de mai jos.
INTREPRINDERILE INOVATOARE AU COOPERAT MAI MULT INTRE ELE IN PERIOADA 2018-2020
In perioada 2018-2020, intreprinderile inovatoare au cooperat mai mult intre ele (31,3%), in comparatie cu perioada 2016-2018 (30,2%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numarul total de intreprinderi inovatoare, cea mai mare crestere s-a semnalat in cooperarea cu consultanti, laboratoare comerciale (+3,9 puncte procentuale), clienti sau cumparatori din sectorul privat (+2,8 puncte procentuale) si alte intreprinderi private (+2,7 puncte procentuale), concluzioneaza
INS.