Va reamintim ca in momentul de fata legea nu reglementeaza ce vor face angajatii care au copii, in contextul in care acestia vor intra in vacanta fortata. Incepand cu data de 25 octombrie, copiii vor sta acasa, dar nu pentru ca vor fi suspendate cursurile. Presedintele Klaus Iohannis a anuntat in data de 20 octombrie ca urmeaza o vacanta scolara de 2 saptamani, incepand cu 25 octombrie, masura care vine in intampinarea numarului crescut de cazuri Covid-19 in randul elevilor si profesorilor.
Desigur ca am discutat recent despre faptul ca OUG nr. 110/2021 reglementeaza aceste situatii. Dar se ridica urmatoarea intrebare:
ce se petrece in momentul in care scoala nu trece in sistem online, ci pur si simplu intra intr-o vacanta spontana?
Zile libere platite parinti COVID-19
Probabil ca aceasta intrebare este in mintea parintilor care trebuie sa se prezinte la serviciu si nu stiu ce vor face incepand cu data de 25 octombrie. OUG 110/2021 precizeaza clar si in mod cert ca aceste zile libere vor fi acordate doar in situatia in care cursurile vor trece in online, nu este prevazuta situatia in care copiii intra in vacanta, din aceleasi motive.
Ramane de vazut daca autoritatile vor veni in ajutorul acestor parinti, modificand practic prevederile ordonantei mai sus mentionate.
Recent, tocmai pentru a veni in ajutorul parintilor din Romania, autoritatile au decis ca acestia sa beneficieze de zile libere platite, in contextul in care scoala trece in online, din cauza acestei situatii cauzate de Coronavirus.
Concret, unul dintre parintii copiilor minori cu varsta de pana in 12 ani, care sunt inscrisi la o unitate de invatamant preuniversitara sau de educatie timpurie, poate beneficia de zile libere platite, pe durata suspendarii cursurilor.
OUG nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 945 din 04 octombrie 2021.
Ordonanta prevede ca parintele care va sta acasa sa primeasca "Indemnizatia pentru fiecare zi libera acordata in conditiile art. 1 se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare persoane cu handicap. Obligatia de informareIntrebare: ANPDPD SI ANOFM au emis Ordinul comun nr. 28/28.01.2025 privind procedura pe care angajatorii trebuie sa o urmeze pentru integrarea persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii. In cazul in care angajatorul cu peste 50 de angajati nu are persoane cu dizabilitati angajate si, totodata, nu exista posturi vacante pentru persoanelor cu dizabilitati, are obligatia oricum sa trimita o situatie centralizata ANOFM si ANPDPD ? Sau e valabila informarea doar pentru cei care au posturi vacante?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Evaluarea angajatilorIntrebare: Societatea noastra este casa de expeditii si ritmul este foarte dinamic, motiv pentru care targhetele sunt modificate uneori si trimestrial. Din acest motiv targhetele sunt comunicate pe e-mail si nu sunt trecute in fisa postului. Daca un coleg care la evalure a luat calificativul suficient, nu indeplineste targhetele trimise pe e-mail, poate fi sanctionat? Poate fi concediat? Cu stima, Cristina Turcu
vezi AICI raspunsul specialistilor <<