O noua ordonanta de urgenta adoptata miercuri ofera angajatorilor si salariatilor posibilitatea de a folosi semnatura electronicala incheierea contractului de munca.
"Extinderea utilizarii semnaturii electronice in relatiile de munca si simplificarea prevederilor privind telemunca sunt masuri care vin in sprijinul companiilor si angajatilor, in aceasta perioada de pandemie. Prin prevederile adoptate astazi in sedinta de Guvern: companiile vor putea folosi semnatura electronica in relatiile cu institutiile publice, la intocmirea documentelor din domeniul relatiilor de munca; la incheierea contractului individual de munca, partile vor putea sa utilizeze semnatura electronica avansata sau calificata insotita de marca temporala si sigiliul electronic calificat al angajatorului, fara ca acest lucru sa poata fi insa impus angajatului de catre angajator", a anuntat ministrul Muncii, Raluca Turcan, pe pagina sa de socializare.
Ordonanta extinde aria de utilizare a semnaturii electronice care va putea fi folosita inclusiv la instruirea de sanaate si securitate in munca, potrivit ministrului: "Semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata insotita de marca temporala se vor folosi si in cazul realizarii in format electronic a instruirii privind sanatatea si securitatea in munca”.
De asemenea, Ministerul Muncii a informat, printr-un comunicat oficial, ca noul act normativ reformuleaza definitia telemuncii si elimina sintagma „cel putin o zi pe luna” în contextul în care, în momentul de fata, aceasta forma de organizare a muncii se desfasoara în mod regulat.
“Acesta prevede, de asemenea, ca angajatorul nu poate obliga salariatul sa foloseasca
semnatura electronica. Totusi, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura la semnarea documentelor, inclusiv cea olografa, prevazuta acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii”, se mai arata in comunicatul amintit.
La jumatatea saptamanii in curs, la finalul sedintei de Guvern, potrivit Agerpres, ministrul Muncii a precizat ca semnatura electronica elimina obligatia angajatului aflat in telemunca de a merge la sediul angajatorului pentru a semna documentul in format fizic.
"Tot aceasta ordonanta de urgenta adoptata astazi va permite ca telemunca sa fie mult mai usor accesata. In momentul de fata avem aproximativ 400.000 de angajati care lucreaza in telemunca, comparativ cu aproximativ 50.000 in aceeasi perioada a anului trecut. Deci practic o crestere de 8 ori a numarului de angajati in telemunca presupune si simplificarea acestei activitati, redefinirea acestei activitati, precum si detalii cu privire la modul in care sunt folosite informatiile in telemunca, cum se face arhivarea activitatii in telemunca si de asemenea cum poate fi ea accesata propriu-zis in relatia angajat-angajator.
Aceste proiecte, semnatura electronica si telemunca, sunt legate intre ele, pentru ca daca un angajat opteaza pentru telemunca nu mai este nevoie sa se deplaseze la sediul angajatorului, asa cum trebuia sa faca pana acum sa semneze olograf faptul ca opteaza pentru telemunca si apoi sa se retraga la domiciliu", a declarat Raluca Turcan, conform sursei amintite.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Imputernicire director economic societateIntrebare: In cazul unei firme cu unic asociat care este angajat in functia de administrator si care are angajata o alta persoana in functia de director economic, pentru ca acesta din urma sa poata semna acte oficiale in numele administratorului este nevoie de imputernicire notariala sau este suficienta fisa postului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incetare CIM in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii din initiativa angajatoruluiIntrebare: O persoana care a avut un contract de munca timp de 20 de ani, si-a dat demisia, apoi fara sa existe pauza intre contracte, s-a angajat la o alta firma pe o perioada nedeterminata cu proba de 3 luni, poate solicita indemnizatia de somaj in cazul in care i se incheie contractul conform Articolului 31 alin. (3) din CM dupa primele 2 saptamani de activitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<