O noua ordonanta de urgenta adoptata miercuri ofera angajatorilor si salariatilor posibilitatea de a folosi semnatura electronicala incheierea contractului de munca.
"Extinderea utilizarii semnaturii electronice in relatiile de munca si simplificarea prevederilor privind telemunca sunt masuri care vin in sprijinul companiilor si angajatilor, in aceasta perioada de pandemie. Prin prevederile adoptate astazi in sedinta de Guvern: companiile vor putea folosi semnatura electronica in relatiile cu institutiile publice, la intocmirea documentelor din domeniul relatiilor de munca; la incheierea contractului individual de munca, partile vor putea sa utilizeze semnatura electronica avansata sau calificata insotita de marca temporala si sigiliul electronic calificat al angajatorului, fara ca acest lucru sa poata fi insa impus angajatului de catre angajator", a anuntat ministrul Muncii, Raluca Turcan, pe pagina sa de socializare.
Ordonanta extinde aria de utilizare a semnaturii electronice care va putea fi folosita inclusiv la instruirea de sanaate si securitate in munca, potrivit ministrului: "Semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata insotita de marca temporala se vor folosi si in cazul realizarii in format electronic a instruirii privind sanatatea si securitatea in munca”.
De asemenea, Ministerul Muncii a informat, printr-un comunicat oficial, ca noul act normativ reformuleaza definitia telemuncii si elimina sintagma „cel putin o zi pe luna” în contextul în care, în momentul de fata, aceasta forma de organizare a muncii se desfasoara în mod regulat.
“Acesta prevede, de asemenea, ca angajatorul nu poate obliga salariatul sa foloseasca
semnatura electronica. Totusi, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura la semnarea documentelor, inclusiv cea olografa, prevazuta acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii”, se mai arata in comunicatul amintit.
La jumatatea saptamanii in curs, la finalul sedintei de Guvern, potrivit Agerpres, ministrul Muncii a precizat ca semnatura electronica elimina obligatia angajatului aflat in telemunca de a merge la sediul angajatorului pentru a semna documentul in format fizic.
"Tot aceasta ordonanta de urgenta adoptata astazi va permite ca telemunca sa fie mult mai usor accesata. In momentul de fata avem aproximativ 400.000 de angajati care lucreaza in telemunca, comparativ cu aproximativ 50.000 in aceeasi perioada a anului trecut. Deci practic o crestere de 8 ori a numarului de angajati in telemunca presupune si simplificarea acestei activitati, redefinirea acestei activitati, precum si detalii cu privire la modul in care sunt folosite informatiile in telemunca, cum se face arhivarea activitatii in telemunca si de asemenea cum poate fi ea accesata propriu-zis in relatia angajat-angajator.
Aceste proiecte, semnatura electronica si telemunca, sunt legate intre ele, pentru ca daca un angajat opteaza pentru telemunca nu mai este nevoie sa se deplaseze la sediul angajatorului, asa cum trebuia sa faca pana acum sa semneze olograf faptul ca opteaza pentru telemunca si apoi sa se retraga la domiciliu", a declarat Raluca Turcan, conform sursei amintite.
In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.