In acest sens, trebuie sa intelegem ca soferii au o perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier si perioade de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului.
Conducerea autovehiculului constituie timp de lucru. Ce trebuie sa inteleaga angajatorii
"Salariat incadrat ca sofer al carui program de munca este de la ora 8-16 se afla in intervalul orar 8-10 la sediul societatii, la ora 10 pleaca de la sediul angajatorului in deplasare pentru a livra marfa unui client din Timisoara. Conform ordinului de deplasare ajunge la client la ora 15 si pleaca catre sediul societatii la ora 16 - deci in intervalul 15-16 livreaza marfa clientului, ajunge la sediul angajatorului la ora 22. Timpul de deplasare la si de la locul de desfasurare a a atributiilor (in afara locului sau de munca) nu are, in acest context, natura unor ore suplimentare, ci constituie timp desfasurat in conditiile institutiei delegarii. Pentru acest interval salariatului i se plateste o indemnizatie conform dispozitiilor art. 42 alin. (2) si art. 44 alin. (2) din Codul muncii. Cum se va intocmi pontajul pentru respectivul salariat?"
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Raspunsul specialistilor de la PortalCodulMuncii.ro:
Timpul de lucru al soferilor este reglementat prin HG 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier.
Conform art. 3 alin.(1) din acest act normativ, in sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) timp de munca al lucratorului mobil - perioada de la inceputul pana la sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia lucratorul mobil se afla la postul sau de lucru, la dispozitia angajatorului si in exercitiul functiilor sau activitatilor sale, adica:
- perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier. Aceste activitati sunt, cu precadere, urmatoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) incarcareasi descarcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul;
(iv) curateniasi intretinerea tehnica;
(v) toate celelalte activitativizand asigurarea sigurantei vehiculului, a incarcaturii sale si a pasagerilor sau indeplinireaobligatiilor legale ori de reglementare direct legate de operatiunea de transport aflata in desfasurare, inclusiv supravegherea incarcarii si descarcarii, formalitatile administrative legate de politie, vama, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului, in special in timpul perioadelor cand asteapta sa se faca incarcarea sau descarcarea, daca durata previzibila a acestora nu este cunoscuta dinainte, si anume fie inaintea plecarii, fie chiar inainteainceperii efective a perioadei in cauza, fie in conditiile generale negociate intre partenerii sociali;
Date fiind aceste circumstante, conducerea autovehiculului constituie timp de lucru astfel incat timpul de deplasare din speta prezentata constituie timp de lucru urmand ca in pontaj sa fie astfel evidentiat.
Sursa: PortalCodulMuncii